• sär skriven

Empati - sympati, skilja på dessa?

Har en debatt med sambon som hävdar att han snarare är empatisk än sympatisk. Med detta menar han att han kan förstå _att_ en person känner på ett visst sätt, med en kognitiv värdering bakom känslorna. Han saknar dock förmågan att känna _med_ personen ifråga, alltså själva inlevelsen bakom känsloupplevelsen.

För mig innebär detta att han vänt på begreppen. Empati handlar för mig om förmågan att känna med en person, att ta till sig och känna en annan persons känslor såsom glädje och smärta. I detta har vi ju vetenskapligt belägg via de så kallade spegelneuronen.

Om vi tar följande exempel: Jag ser min sambo slå sig med hammaren.

Sympatiskt känner jag att aj fan vad ont det måste ha gjort, jag tycker synd om dej.

Empatiskt fångar mina spegelneuron upp händelsen och känner med, alltså lider med, min sambo. Min hjärna aktiveras via spegelneuronen så att min kropp fysiologiskt reagerar på samma sätt som om jag åsamkats smärtan själv, jag känner dock ingen fysisk smärta.

Vad säger ni? Vem har rätt och vem har fel?

• Svar på tråden Empati - sympati, skilja på dessa?
  • sär skriven
    UnderYtan skrev 2010-02-25 16:09:29 följande:
    Din sambo har fel.
    Han sitter här och är lite upprörd på mig för att JAG har fel. Hur ska jag motbevisa honom?
  • LyckligtSlut

Empati, man känner med någon.

Sympati, man förstår varför någon är ledsen.

Du har rätt, din sambo har FEEEEEEEEEEEEL :)

• LyckligtSlut
    sär skriven skrev 2010-02-25 16:10:32 följande:
    Han sitter här och är lite upprörd på mig för att JAG har fel. Hur ska jag motbevisa honom?
    Kan han inte titta i en ordlista bara?
  • sär skriven
    LyckligtSlut skrev 2010-02-25 16:11:06 följande:
    Empati, man känner med någon.Sympati, man förstår varför någon är ledsen.Du har rätt, din sambo har FEEEEEEEEEEEEL :)
    Yeah, jag vet. Men han är skitirriterad och vägrar prata mer om det. Han har ju minsann pratat om detta med flera psykologer som han känner som minsann stöder hans version, samt att de haft uppe diskussionen på jobbet.

Jag slängde fram en bok som heter "Varför jag känner som du känner" som behandlar just spegelneuron och begreppet empati och han hävdar att det står exakt vad han säger. Fast han säger ju tvärtom dårå.
  • sär skriven
    LyckligtSlut skrev 2010-02-25 16:14:12 följande:
    Kan han inte titta i en ordlista bara?
    Han ger sig liksom inte - han anser att det inte finns någon bra rådande definition på empati. Ordlista har vi inte men jag har försökt visa honom definitioner på internet. Och det kvittar vad jag säger för jag har fel ändå tydligen .

Min diskussion innefattar bland annat att empati känner man för den man älskar - lider han så lider jag. Det köper han icke.
  • Angels with silverwings

du har fel - sorry. empati är förmågan att intuitivt avläsa och förstå vad någon känner, sympati att känna med någon som lider.

man kan ha det ena utan det andra,

• Abrakadabra

SAOL:s definitioner (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx):
    Empati – förmåga till inlevelse i andra människors känslor
    Sympati – välvillig förståelse ; känsla av gillande eller tillgivenhet

Så här skriver Språkrådet (www.sprakradet.se/fr%C3%A5gel%C3%A5dan):
    fråga
    Är empati något annat än sympati?
    svar

Empati innebär förmåga till inlevelse i andras behov och reaktioner. Ofta går det bra att säga inlevelse. Det kommer ytterst av grek. empatheia ’lidelse’.

Sympati innebär känsla av varm uppskattning av någon. Det kommer från grek. sympatheia ’medlidande’.

• sär skriven
    Abrakadabra skrev 2010-02-26 18:30:06 följande:
    SAOL:s definitioner (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx):Empati – förmåga till inlevelse i andra människors känslorSympati – välvillig förståelse ; känsla av gillande eller tillgivenhetSå här skriver Språkrådet (www.sprakradet.se/fr%C3%A5gel%C3%A5dan):frågaÄr empati något annat än sympati? svarEmpati innebär förmåga till inlevelse i andras behov och reaktioner. Ofta går det bra att säga inlevelse. Det kommer ytterst av grek. empatheia ’lidelse’. Sympati innebär känsla av varm uppskattning av någon. Det kommer från grek. sympatheia ’medlidande’.
    Tack
  • sär skriven
    Abrakadabra skrev 2010-02-26 18:30:06 följande:
    SAOL:s definitioner (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx):Empati – förmåga till inlevelse i andra människors känslorSympati – välvillig förståelse ; känsla av gillande eller tillgivenhetSå här skriver Språkrådet (www.sprakradet.se/fr%C3%A5gel%C3%A5dan):frågaÄr empati något annat än sympati? svarEmpati innebär förmåga till inlevelse i andras behov och reaktioner. Ofta går det bra att säga inlevelse. Det kommer ytterst av grek. empatheia ’lidelse’. Sympati innebär känsla av varm uppskattning av någon. Det kommer från grek. sympatheia ’medlidande’.
    Nu är han ännu argare
Svar på tråden Empati - sympati, skilja på dessa?