• pseudonym1

Kan en "vanlig" person få fram vem som har en viss IP-adress?

Hej.
    Skrev ett inlägg i en blogg för ett tag sen där jag argumenterade mot blogg-ägaren i ett ämne..
    Hon blev minst sagt ngt rabiat (fattar inte varför för jag skrev varken ngt dumt eller otrevligt utan höll bara inte med henne i ämnet) och började göra anspelningar på att hon lätt kan få reda på vem jag är osv då min dator lämnar ip-adressen när man skickar inlägg i bloggen (det tror jag väl oxå den gör).

Är inte så kunnig på datorer/internet osv men vanliga folk kan väl inte få fram namn osv genom ip-adressen? Sånt trodde jag bara att vissa instanser som ex polisen hade möjlighet till..
    Någon som kan ngt om det här?

Mamma till Elly 080220
  • Svar på tråden Kan en "vanlig" person få fram vem som har en viss IP-adress?
  • pseudonym1

Tack för länken! Men som jag fattar det som så kan då vem som helst gå in på den sidan, slå in ip-nr och få fram ett namn på den som äger nr?

Det verkar ju helt sjukt... Jag är inte intresserad av att snoka reda på någon annan men det är ju inte så trevligt att man inte ska kunna diskutera saker på ex bloggar utan att någon som uppenbarligen inte klarar av kritik ska börja småhota med att de ska ta reda på vem jag är osv..
    KOmmer man ju aldrig vilja kommentera mer såvida det inte gäller att smeka medhårs med den som äger bloggen

Men är det så lätt då alltså

Mamma till Elly 080220
  • pseudonym1

Jag provade tjänsten på sidan.. Man kunde skicka ett sms med sitt ip-nr och få reda på om någon sökt ens nr där någon gång.
    Fick svar att ingen sökning på id-nr har gjorts men det kanske finns andra såna tjänster oxå..

Hittade även gamla trådar efter att jag postat den här tråden om liknande frågor men där svarar i princip alla att det inte går att spåra på egen hand utan det måste ligga ngt brott bakom som utreds av polisen och där de isf begär fram ip-adressens ägare.
    Är du säker på att det inte är en "fejk-sida"?

Mamma till Elly 080220
  • godaw

Ja, inte vet jag om man får fram nåt namn och så, men det skulle inte förvåna mig. Jag tycker man skall utnyttja sig av internet i den mån man själv tycker. Tro dock aldrig att man kan vara hel anonym! Det finns ju en massa pogram som kan återställa bortagna filar, det finns en liten "manick" där man kan återställa raderade foton, sms, mms m.m. Allt vad du gör på nätet sätter ett litet spår, nånstanns. Så det är upp till var och en hur öppen man vill vara. Det är så vanligt idag, tänk på alla bloggar tx. Om folk lägger ut sina liv via en blogg, är det ju samma sak som att skriva en dagbok som alla i hela världen kan läsa. Dem som hotar skall man nog bara ta' med en nypa salt. Så fortsätt att tycka till, som du vill.......

• Alicias

Man kan ta reda på ifrån vilket område den är skickad och från vilken operatör väldigt lätt. Är man bra på datorer kan man ta reda på lite närmare info.

• godaw
    pseudonym1 skrev 2010-02-25 08:37:32 följande:
    Jag provade tjänsten på sidan.. Man kunde skicka ett sms med sitt ip-nr och få reda på om någon sökt ens nr där någon gång. Fick svar att ingen sökning på id-nr har gjorts men det kanske finns andra såna tjänster oxå.. Hittade även gamla trådar efter att jag postat den här tråden om liknande frågor men där svarar i princip alla att det inte går att spåra på egen hand utan det måste ligga ngt brott bakom som utreds av polisen och där de isf begär fram ip-adressens ägare. Är du säker på att det inte är en "fejk-sida"?
    Det finns flera sådana tjänster, googla så får du se. Är man lite datakunnig, öppnar sig en hel ny värld!
    Min gubbe frågade mig engång vad jag pysslade med; Han hade återställt historiken som jag hade tagit bort, så han kunde kolla sidor jag varit på. Bry dig inte om det där hotet bara.
  • pseudonym1

Tack för svaren!
    Känner väl inte någon direkt skräck för tjejen ifråga men det är ändå inte så trevligt när hon börjar komma med den typen av hot...
    Jag vet ju att man måste gå via operatören till abonnemanget men de ska ju absolut inte lämna ut namn på abonnenten. Har förstått det som att de ej får göra det..

Om ex blogg-ägaren kan ta reda på vilket område inlägget är skickat och från vilken operatör spelar ju ingen roll men det blir ju skillnad om hon får fram mitt namn.
    Jag är väldigt försiktig på nätet och försöker va så anonym som jag kan (kontot här på fl är det mest utlämnande jag har).
    Jag bryr mig alltså inte alls om om hon får reda på område osv för användningen men vill helst inte att hon får reda på mitt namn...

Mamma till Elly 080220
  • godaw

Det är väl i så fall moderatorerna som kan kolla en mest. Om man uppger en tydlig emailadress vid reg. tex.

Men äsch, bry dig inte. Det är väl lite kul också att man kan tjafsa med folk "virtuellt", det blir ju inte en massa blåtiror, och hårtussar som flyger omkring!

• Ulf Harrys Farsa

Nej som privatperson kan du ej få reda på personen som har ett visst IP nummer, inte ens med ypperliga datakunskaper. Uppgifter om detta kan endast polis/åklagare få ut från operatören (om dom vill lämna ut)

(jobbar du hos den aktuella operatören kan du iofs förmodligen ta reda på det)

• Kjell2

Har man bara en ett inlägg och en IP-adress blir det svårt, se inlägg #9.

Däremot kan man med lite tålamod, snokande, tur mm hitta rätt person. Man kan t ex hitta flera inägg från samma IP-adress och med liknande innehåll. I något inlägg kanske det finns något som identiferar den som skriver. Eller någon bekant som skriver email från samma IP-adress.

Jag hade själv för länge sedan någon som skrev en massa tråkiga anonyma inlägg om mig. Person skrev på ett helt annat ställe, under samma anonym forumnamn, ut namnet på sin hund. Genom att Googla på hundnamnet hitta jag en resultatlista från en hundutställning med ägarenamn. Sen var det inte så svårt.

Skickade ett email till den ickaanonyma emailadressen och fick snabbt stopp på tråkiga anonyma inlägg.

/Kjell

• godaw

Oavsett så finns man på nätet, och sätter sina små stämlar. Googla tex på din egen trådstart (Rubriken), och vips finns den på Google! Har du en blogg, räcker det ibland med några få ord, en menining, på Google, då kommer man dit.
    Min datagubbe kan det mesta, och han säger det är "lätt som en plätt". Jag fattar ju inget, och likabra är väl det.

• pseudonym1
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-25 09:07:20 följande:
    Nej som privatperson kan du ej få reda på personen som har ett visst IP nummer, inte ens med ypperliga datakunskaper. Uppgifter om detta kan endast polis/åklagare få ut från operatören (om dom vill lämna ut) (jobbar du hos den aktuella operatören kan du iofs förmodligen ta reda på det)
    Tack för svaret! Det är ju så jag hoppas att det ska vara!! Och den aktuella bloggerskan jobbar inte där, långt ifrån
    Mamma till Elly 080220
  • pseudonym1
    godaw skrev 2010-02-25 09:04:49 följande:
    Det är väl i så fall moderatorerna som kan kolla en mest. Om man uppger en tydlig emailadress vid reg. tex. Men äsch, bry dig inte. Det är väl lite kul också att man kan tjafsa med folk "virtuellt", det blir ju inte en massa blåtiror, och hårtussar som flyger omkring!
    H, ha..Ja, visst är det kul med lite "nät-tjafs" ibland. Synd bara att en del freakar ut vid minsta lilla motgång...
    Mamma till Elly 080220
  • pseudonym1
    Kjell2 skrev 2010-02-25 09:18:41 följande:
    Har man bara en ett inlägg och en IP-adress blir det svårt, se inlägg #9. Däremot kan man med lite tålamod, snokande, tur mm hitta rätt person. Man kan t ex hitta flera inägg från samma IP-adress och med liknande innehåll. I något inlägg kanske det finns något som identiferar den som skriver. Eller någon bekant som skriver email från samma IP-adress. Jag hade själv för länge sedan någon som skrev en massa tråkiga anonyma inlägg om mig. Person skrev på ett helt annat ställe, under samma anonym forumnamn, ut namnet på sin hund. Genom att Googla på hundnamnet hitta jag en resultatlista från en hundutställning med ägarenamn. Sen var det inte så svårt. Skickade ett email till den ickaanonyma emailadressen och fick snabbt stopp på tråkiga anonyma inlägg. /Kjell
    Ja, gör man ett sånt misstag så kan man ju "åka dit" men det har jag inte gjort.
    Skrev ett inlägg bara (har skrivit några inlägg i den bloggen innan men som sagt bara min åsikt utan otrevligheter osv) och jag har aldrig skrivit vem jag är på ngt sätt eller ngt annat som kan avslöja vem jag är. Så den möjligheten har hon inte iaf!
    Mamma till Elly 080220
  • godaw

Tänk på så många som lägger ut sina fotos på sig o hela familjen. Alla i omkretsen vet ju då. Att vara anonym på nätet går inte till 100% långt ifrån skulle jag vilja säga. och det gör väl inget det heller. Men det där med att det bara är myndighetspersoner som kan hålla koll, den köper jag inte. Det räcker med data kundskap. (vilket jag inte har.)

Svar på tråden Kan en "vanlig" person få fram vem som har en viss IP-adress?