• missis

Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!

Var barnet mycket sjukt? och var neotiden jobbig o dramatisk för barnet?
    fick barnet några men eller skador? Hur länge fick ni stanna på neo innan ni fick åka hem?

berätta gärna! är jättenyfiken och tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 20:44
    anledningen att jag frågar är pga att jag ligger lite i riskzonen att få förtidigt.

• Svar på tråden Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!
  • Marleen

varför denna nyfikenht ang detta?

• missis
    Marleen skrev 2010-02-24 20:32:05 följande:
    varför denna nyfikenht ang detta?
    vill bara höra hur det kan vara då jag själv är rädd att få förtidigt, ligger i riskzonen.
  • missis

Är det ingen som fött dessa veckor?

• kaffe

Jag födde i v 31+0. Vi låg på neo ca 4 veckor och hade hemsjukvård ytterligare några med vår son.

• kaffe

Forts..
    Barn som föds så tidigt har inte fullt utvecklade lungor och kan ibland behöva andingshjälp. Jag fick kortisonsprutor så min sons lungor skulle utvecklas snabbare. Han behövde bara andnigshjälp ett par timmar sen andades han helt själv.

Föruton en infektion och lite gulsot var han helt frisk. 

Sugreflexen var inte heller utvecklad så vi fick sondmata honom. Om jag inte minns fel så gjorde vi det 5 - 6 veckor ungefär. Sen ammande han själv.

I dag är han 5 år, och som vilken annan 5-åring som helst.  Han har inga men alls efter sin för tidiga födsel.

• jessicacarlsson

födde en liten tjej i v 32+4 och vi låg på neo  i 10 dagar hon behövde bara sond i 7 dagar sen åt hon själv, behövde aldrig hjälp med andning (fick sprutor för att lungorna skulle mogna 4 dagar innan) nu ligger hon här brevid mig 16 dagar gammal och går upp i vikt som hon ska osv.

Läkarn sa att hon inte skulle få några skador av detta, de är mer dom som föds kraftigt för tidigt typ under v 27-28 
    våran lilla tjej vägde 2080 och va 42 cm lång
  • missis

tack för att ni svarat mig!, intressant att läsa. jag fick mitt första barn förtidigt men i v 34, och trotts att han var så "stor" för att vara prematur då) så behövde han c-pap i säkert över 2 veckor o låg o kuvös o sondmatades i 3 veckor. Det är ändå ganska mycket hjälp o vård som han behövde. Nu är jag i v 31 o är rädd att få närsomhest då jag har sånna krafiga sd, var även därför som jag är nyfiken på om det är stor skillnad mellan just dessa veckor. 31 och 34.

• Katarina76

Vår dotter kom i v. 31 och vi var på neo i 6 veckor, varav den sista med permissioner. CPAP, kuvös, dropp, sond, solning första veckan därefter värmebädd och sond fram till sista veckan.

Det brukar generellt vara stor skillnad mellan v. 31 och v. 34, men det beror så mycket på ev komplikationer. En del kan t o m behöva mindre vård än din son behövde fastän de är födda tidigare.

• Marleen

en kompis födde v 32 och han behövde bara värmebädd eftere ca 4 dagar innan de kuvös... (v31+2 föddes han om jag inte mkinns fel)

• skogstok

Förlossningen drog igång i v 31, men de lyckades då stoppa den och ge mig kortisonsprutor för hans lungor. I vecka 32 gick vattnet så då föddes han. Axel låg i kuvös första dygnet sedan värmebädd i en vecka. Han behövde ingen hjälp med andning men därimot så sondmatades han i 2 veckor. Efter 2,5 vecka var vi hemma på permission och behövde bara tillbaka och skrivas ut. Det hela gick alltså väldigt bra men det känndes som väldigt långa dagar på NEO.

Svar på tråden Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!