• Dansken

Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?

Ja, frågan är ganska enkel. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?
  • Lillan1971

NEJ!
    Det finns dåliga mammor i alla åldrar, så har de alltid varit och kommer alltid till å vara.
    Det är precis samma sak att få sitt första barn som 18åring eller som 30åring - ingen vet ju vad som kommer att hända. Ingen vet nåt om mammarollen.

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Annika1981

Nej, åldern avgör inte om du är en bra eller dålig mamma. Vilken typ av person man är borde vara det som avgör vilken mammatyp du är. Sedan vill man ju tro att alla försöker vara en bra mamma utifrån sig själv och sina egna erfareheter. Sedan kan man ju också diskutera vilka egenskaper och sätt att vara mot sitt barn som gör en till en bra mamma/dålig mamma.

• Isalel

nej det sitter inte i åldern, men jag skulle ändå inte rekommendera att barn under 18 medvetet planerar att skaffa barn...

• Butterscotch

Nej, det tycker jag inte. Dock tycker jag mig se skillnader i vad som anses vara bra föräldraskap, beroende på om föräldern i fråga är ung eller lite äldre. Yngre (i alla fall i trådar jag läser här på FL) verkar fokusera mycket på att man orkar mer när man är ung, medan äldre verkar fokusera mer på ekonomisk stabilitet, trygghet och mognad. Vilka egenskaper som gör någon till en bra förälder är förstås diskuterbart, precis som Annika1981 skriver.

• SunnyBunny

Jag skulle vilja säga ja. Idealet borde ju vara att man får barn när man är runt 30. Man har festat klart. Man har förhoppningsvis jobb,hus/boende och sparande/ekonomi som fungerar. Allt det gör ju att en person blir trygg och det blir en bra mamma. Men så ser inte verkligheten ut! Man behöver inte bli en bra mamma trots dem sakerna. Som tidigare skrev, men vet aldrig hur man själv blir i sin mamma roll eller vad som händer i framtiden.

Så nej..ålder spelar absolut ingen roll.

• trisha

Nej och det är så tråkigt att folk tycker det =(

• Mandi74

Bla.. erfarenheter man skaffar sig förändrar hur man är som människa.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Eisa

Nog borde det vara större chans att man har bättre kontroll på sina känslor som 30-åring än som 17-åring?

När jag var 17 hade jag skitkort stubin och vrålade hela tiden.
    Nu är jag 27 och värsta kolugna.

Men det kanske bara är jag.

• så mycket bättre
    SunnyBunny skrev 2010-02-22 21:16:02 följande:
    Jag skulle vilja säga ja. Idealet borde ju vara att man får barn när man är runt 30. Man har festat klart. Man har förhoppningsvis jobb,hus/boende och sparande/ekonomi som fungerar. Allt det gör ju att en person blir trygg och det blir en bra mamma. Men så ser inte verkligheten ut! Man behöver inte bli en bra mamma trots dem sakerna. Som tidigare skrev, men vet aldrig hur man själv blir i sin mamma roll eller vad som händer i framtiden. Så nej..ålder spelar absolut ingen roll.
    Och framför allt så kan det vara så att man är klar med att festa och resa när man är 20. Och att ha hus har inget med föräldraskap att göra...
  • så mycket bättre
    Eisa skrev 2010-02-22 21:20:20 följande:
    Nog borde det vara större chans att man har bättre kontroll på sina känslor som 30-åring än som 17-åring?När jag var 17 hade jag skitkort stubin och vrålade hela tiden.Nu är jag 27 och värsta kolugna.Men det kanske bara är jag.
    Knappast bara du, men jag hade nog större självkontroll när jag var 20 än många har som är 40. Det handlar om personlighet och personlig utveckling, inte ålder.
Svar på tråden Att vara en bra mamma, sitter det i åldern?