• Blåklocka

Maxi Cosi Mobi eller Britax high-way

Hjälp mig välja stol! Först var vi inne på en Be Safe, men den går bort då den bara är till 18kg. Dock gillar jag att den är så pass ombonad.
    Nu står valet mellan Maxi Cosi eller Britax high-way eller ev. Britax secura. De flesta verkar nöjda med Britax high-way, men jag tycker att Maxi cosin ser mer ombonad och skönare ut. Är det någon som har erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Hur har dessa stolar klarat sig i tester?
    Jätteglad om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

• Svar på tråden Maxi Cosi Mobi eller Britax high-way
  • Queen Of Darkness

Mina döttrar har varsin hi-way. Jag och flickorna älskar stolarna och har inte något negativt alls om dem. Stora dottern har en two-way oxå som hon använt vid ngt tillfälle men hi-wayen sitter dem som prinsessor i så den kommer hon få sitta kvar i så länge det går och därefter får hon börja använda two-wayen.
    Mobin har jag hört ska vara liten och växes ur snabbt men det är bara vad jag har hört :)

♥ Amanda & Isabella ♥
  • Sesamfröet

Vi hade bestämt oss för mobin men den gick inte att montera på mittenplatsen bak i vår 9-5. Därför blir det istället en high way. Valde mobin för det verkade bra att den gick att fälla framförallt nu när de är små. 

Vad jag kunnat hitta o förstå så är de lika bra så det är nog hur som. Mobin tog dock större plats i bilen, vilket kan vara bra att tänka på. 
    Lycka till!
    Johanna & Mathilda 6 månader
  • inteän

Vi har just beställt en Maxi Cosi Mobi.
    Jag var inne på Britax Secura i första hand och Britax Hi way i andra hand när vi åkte till affären, enligt min undersökning baserat bara på läst fakta/uppgifter.

Dock satt vår son mycket bättre i Mobin och dne passade bättre i vår bil. Kändes bättre att fälla. Min rekommendation är att du åker till en affär och provar i din bil, med ditt barn osv.

Lycka till!

• Gryntroll

Skakar liv i denna tråden...

Är det någon mer som har erfarenhet av Maxi-cosi Mobi och/eller Britax Hi-Way...
    Dottern är nu 8 mån och väger lite över 9 kg, är det förtidigt att byta? Tänker att iom att båda modellerna har lutningsläge är det nog skönt att kunna variera läget beroende på om det är vaken eller sovande bilfärd som väntar...

• cicci85
    Gryntroll skrev 2010-06-15 15:21:34 följande:

Är det någon mer som har erfarenhet av Maxi-cosi Mobi och/eller Britax Hi-Way...
    Dottern är nu 8 mån och väger lite över 9 kg, är det förtidigt att byta? Tänker att iom att båda modellerna har lutningsläge är det nog skönt att kunna variera läget beroende på om det är vaken eller sovande bilfärd som väntar...
    Nej, det är inte alls för tidigt att byta. Du bör byta så fort barnet kan sitta.

Jag har en Britax Secura som jag älskar, toppenbra stol! Har inte testat mobi eller HW tyvärr.
  • sara1981

Har en Mobi och en Hi-Way. Är lika nöjd med bägge, och de verkar vara ganska jänmstora. Prova vilken som passar bäst i er bil, tror inte att det spelar nån större roll komfortmässigt för barnet heller.

Amilia 2006 Max 2008
  • sara1981

På Hi-Way måste du ändra installationen på stolen för att ändra lutningen, på Maxi-Cosi behöver du bara dra i en spak. Kan vara bra att tänka på om du vill ändra ofta.
    Amilia 2006 Max 2008
  • tinis77

Jag har en h-w till min dotter, hon började använda den när hon var 3 månader. Den går inte att ändra läge på när den är monterad i bilen, men det går att få bra lutning på den när den monteras.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Gryntroll

oh... det var bra att veta att hw inte kan ändras under färd, det hade jag fått för mig!
    Rent spontat låter Mobi lite bättre då, men å andra sidan är det ju lite prisskillnad också. Får nog helt enkelt testa vilken som passar bäst i bilen.

På tal om bilen, vart? Bakåtvänd självklart, men mitten i bak, passagerarsätet fram...?
    Vi har henne i baksätet idag, så en sitter bak med henne när vi är båda och när jag kör själv blir det på passagerarsidan. Men det är ju med babyskyddet och det är ju lätt att byta placering på...

• Gabbisen

Blåser liv i denna gamla tråden för att ställa samma fråga som trådskrivaren och hoppas på lite nya svar =)

Svar på tråden Maxi Cosi Mobi eller Britax high-way