• Hanah

Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?

Vi har två barn, och jag är mammaledig med den minsta. Sonen på 2 år går på dagis. Om han är sjuk, och om jag är sjuk, får pappan vabba då? Eller måste han ta ut fp?
    Nån som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?
  • Busbellan

Om du är sjuk så får pappan vabba. Men inte om bara din son är sjuk.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Alexi

Om barnet som du är hemma med är under åtta månader måste pappan ta ut fp om du är sjuk, över åtta månader får han ta tfp.

• Kajak
    Busbellan skrev 2010-02-21 10:19:30 följande:
    Om du är sjuk så får pappan vabba. Men inte om bara din son är sjuk.
    Precis...

När vi hade 2 barn o jag var höggravida med 3e o barnen var väldiga förkyldning.
    En av barnen fick problem med andning (pga förkyldningsastma) så min man fick åka in på akuten och kom hem kl 3 på natten, han var den enda som hade körkort...sen åkte han till jobbet o försökte jobba...
    Så nej min man fick inte ta TFP.

Så jag fick vara ensam om att ta hand om barnen...
  • Hanah
    Alexi skrev 2010-02-21 10:37:49 följande:
    Om barnet som du är hemma med är under åtta månader måste pappan ta ut fp om du är sjuk, över åtta månader får han ta tfp.
    Barnet jag är hemma med är 2 v.
    Men sonen är ju 2 år. Om han OCH jag skulle vara sjuka alltså...
  • Billabong
    Hanah skrev 2010-02-21 10:48:19 följande:
    Barnet jag är hemma med är 2 v. Men sonen är ju 2 år. Om han OCH jag skulle vara sjuka alltså...
    Spelar ingen roll hur gammalt det äldsta barnet är eftersom DU är föräldraledig för ett barn som är yngre än 240 dagar gammalt. Om du och äldsta barnet är sjuka (eller bara du så att du inte kan passa bebisen men storasyskonet ändå är på dagis) så är pappan hemma istället för dig s.a.s. Då barnet är yngre än 240 dagar får han inte ta TFP utan måste ta vanlig FP.
  • Kajak
    Billabong skrev 2010-02-21 15:50:46 följande:
    Spelar ingen roll hur gammalt det äldsta barnet är eftersom DU är föräldraledig för ett barn som är yngre än 240 dagar gammalt. Om du och äldsta barnet är sjuka (eller bara du så att du inte kan passa bebisen men storasyskonet ändå är på dagis) så är pappan hemma istället för dig s.a.s. Då barnet är yngre än 240 dagar får han inte ta TFP utan måste ta vanlig FP.
    Men då måste du ta bort din mammadagar då pappa ska vara hemma då du är sjuk och kan inte ta hand om barnen.
  • Billabong
    Kajak skrev 2010-02-21 16:11:27 följande:
    Men då måste du ta bort din mammadagar då pappa ska vara hemma då du är sjuk och kan inte ta hand om barnen.
    Ja precis! Är man sjuk så måste man så klart sjukanmäla sig till FK som f-ledig så att den andra föräldern kan få FP för den dagen istället. Och sedan friskanmäla sig.
  • Alexi

Fast jag måste göra ett tillägg. Jag vet en kompis som var föräldraledig med två barn (inget gick på dagis alltså), varav ett var typ 2 år och en bebis. när hon blev sjuk så fick hennes man ta ut tfp, just för att hon var hemma med ett större barn också. Lite konstigt tyckte jag men det var tydligen så. antar att det avgörande då var om det stora barnet går på dagis eller inte?

• Joje

Ja när du är sjuk kan din man ta tillfällig föräldrapenning (VAB), men du måste sjukskriva dig på FK:s hemsida.

Min man fick tillfällig föräldrapenning när jag blev sjuk. Var då föräldraledig med dottern och sonen gick på förskolan 15 timmar/vecka, men han var hemma den aktuella dagen (jag ville ha maken hemma av den anledningen, orkade inte med båda barnen själv då jag var sjuk). Vi var osäkra om man kunde göra så, men enligt FK så var det helt OK. Kolla länken nedan!

http://www.forsakringskassan.se/nav/cb6226deb4a707b3259760d307588194

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Billabong
    Alexi skrev 2010-02-21 22:00:03 följande:
    Fast jag måste göra ett tillägg. Jag vet en kompis som var föräldraledig med två barn (inget gick på dagis alltså), varav ett var typ 2 år och en bebis. när hon blev sjuk så fick hennes man ta ut tfp, just för att hon var hemma med ett större barn också. Lite konstigt tyckte jag men det var tydligen så. antar att det avgörande då var om det stora barnet går på dagis eller inte?
    Nej, det avgörande är om det yngsta barnet är äldre än 240 dagar eller inte. Är det INTE det så får inte den andre föräldern ta ut TFP, däremot får han/hon självklart vara hemma och då med FP istället - medan den som är sjuk är sjukskriven hos FK (med en karensdag).
    Om barnet var yngre än så, då har FK gjort fel i förhållande till sina egna regler o din kompis har fått en fördel hon eg. inte skulle ha fått.
Svar på tråden Om jag som mammaledig är sjuk - får pappan vabba då?