• Anna o Leia

kan man färga sugarpaste med vanlig karamellfärrg?

Hej! Snart fyller min lilla dotter 2 år och jag har tänkt baka en fin tårta och täcka den med sugarpaste samt göra små figurer av hennes favoriter från "i drömmarnas trädgård":) Nu undrar jag om det går att färga vit sugarpaste med vanlig karamellfärg( har flera färger hemma redan). Och sen undrar jag lite var man köper degen (inte på nätet) Och vad det kostar. Har hört nåt om panduro, stämmer det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 11:54
    Har nu inhandlat allt som behövs! ska snart sätta igång:)

• Svar på tråden kan man färga sugarpaste med vanlig karamellfärrg?
  • Queequeg

Det går att färga med karamellfärg men det är bäst att använda sig av pasta/gelefärg. Karamellfärgen har en tendes att blöta upp sugarpaasten lite så den blir kladdig men arbeta in lite florsocker så funkar det.

Sugarpaste kan man köpa på Panduro de säljer även pasta färger.

Sedan beror de på lite vart du bor.

The english shop (stockholm och göteborg) också har även pasta färger

Sedan finns specialbutiker som

Dekoreramera- jakobsberg
    cakedesign - vallentuna
    tårtdecor - kungälv

De är de fysiska butiker jag känner till som säljer sugarpaste.

• Anna o Leia

Ok! tack för tipsen:) Jag bor i Malmö så det får nog bli panduro. Så man kan blanda i lite florsocker om jag väljer karamellfärg? hur mycket ska jag ta isåfall? det är dom små figurerna som blir mest färgglada:)

• Queequeg
    Anna o Leia skrev 2010-02-20 17:10:52 följande:
    Ok! tack för tipsen:) Jag bor i Malmö så det får nog bli panduro. Så man kan blanda i lite florsocker om jag väljer karamellfärg? hur mycket ska jag ta isåfall? det är dom små figurerna som blir mest färgglada:)
    Om sugarpasten känns klibbig efter att du knådat in färgen så tar du bara oc knådar in lite florsocker i taget tills klibbigheten försvunnit
  • Anna o Leia
    Queequeg skrev 2010-02-20 17:19:22 följande:
    Om sugarpasten känns klibbig efter att du knådat in färgen så tar du bara oc knådar in lite florsocker i taget tills klibbigheten försvunnit
    Ok! tackar:)
  • Unex
    Anna o Leia skrev 2010-02-20 17:10:52 följande:
    Ultimate cake i på kärleksgatan i malmö har sugarpaste och pastafärger, jättesöt litet konditori/butik =D
  • Anna o Leia
    Unex skrev 2010-02-20 22:08:40 följande:
    Ultimate cake i på kärleksgatan i malmö har sugarpaste och pastafärger, jättesöt litet konditori/butik =D
    ok! :)
  • systersandra

Nackdelen emd karaméllfärger är ju att de innehåller vätska som kan förändrar konsístensen på det man färgar så det blir "blötare".Man kan ju kompensera detta med florsocker.

• Anna o Leia

Tack för alla tips! har varit på "ultimate cake" och köpt sugarpaste. Köpte även moddeleringspasta för det var halva priset på den(kort datum) så det var ju perfekt! Kommer att testa att färga med karamellfärg och slänga i lite florsocker som ni sa. Går det så går det. I värsta fall får jag väl köpa färgpasta..ska snart sätta igång med mitt lilla konstverk:D

Svar på tråden kan man färga sugarpaste med vanlig karamellfärrg?