Vilken dag i cykeln gjorde ni FET?
Vilken dag/ dagar i cykeln är bäst lämpade för FET?
Kan inte hitta någon bra info om detta, någon annan som gjort det?
Vilken dag/ dagar i cykeln är bäst lämpade för FET?
Kan inte hitta någon bra info om detta, någon annan som gjort det?
jag puffrar här för jag vill också veta om FET. Gärna hela behandlingen också och när man kan göra den.
tack för ett uttömmande och tydligt svar
Fet kan göras i en egen menscykel (ostim.FET) eller i en stimulerad menscykel, då man tar östrogen (ex. femanest, progynon...). I sti. FET kollas slemhinnans tjocklek i ca dag 12, den bör vara då ca 7-8mm och 3-skiktad... då bestäms dag för FET, vilket kan variera något, beroende på hur länge embryona odlats och hur slemhinnan ser ut. Om embryona odlats i 3 dagar börjar man i regel ta progesteron-vagitorier 3 dagar innan FET. Ibland behöver slemhinnan mogna och växa till sig några extra dagar. Jag har gjort FET i dag 16-19. Lycka till! Den ostimulerade FETn får någon annan berätta om, jag vet att där kollas ofta ÄL med stickor... :)
Jag har gjort ostimulerad FET och kan berätta om det:
Vid ostmulerad FET följer man helt kroppens naturliga cykel. Man testar med ägglossningsstickor och ringer kliniken när man år utslag. Då får man en tid som är anpassad till hur många dagar embryot är odlat, man väntar alltså lika många dagar efter ÄL som embryot är odlat.
Tack för era fina svar!
Jag ska göra FET på dag 18 i cykeln, i början av mars. Verkar ju vara en helt "lagom" dag enligt era erfarenheter!
Hej på er!
->Jam08 Min läkare (på Akademiska i Uppsala) sa att det är bättre att göra ostimulerad FET om man har ägglossning. Han sa att det i princip bara är om man saknar ägglossning eller om man flera cykler i rad får sin ägglossning så att den lämpliga återföringsdagen hamnar på helgen (då de inte har öppet) som de stimulerar.
Att göra stimulerad FET enbart av planeringsskäl tycker jag låter lite snett. Nog för att man kanske får räkna med att "missa" någon månad om ÄL inte tajmar med klinikens öppettider, men om det ökar chanserna att lyckas så låter det ändå bättre i mina ögon. Om du dessutom har helt regelbunden cykel så borde de kunna planera efter det? Men, men, många blir ju gravida både efter stimulerad och ostimulerad FET så jag trpr inte att något av sätten är direkt dåligt. Tycker mest att det är märkligt att välja behandling efter vad som är praktiskt för kliniken snarare än att titta på det enskilda fallet.
Lycka till med era FET tjejer!
en fråga. Om man har kort cykel och kort tid mellan första mensdag och äl så gör man väl insättningen rimligtvis tidigare än dag 19 elelr tänker jag fel? Stimulerad FET betyder bara att man hjälper med hormnoner inte styr cykeln eller? Kan man styra den eller måste man göra en lång behandling med nedreglering då? Jag har testdag 6 mars men lär få mensen innan den om den kommer. Problemet är nu att om kroppen förljer sin rutin så kommer isåfall Fetbehandlingen krocka med en veckas utomlandsvistelse :(
Det är nog lite olika beroende på vilken typ av stimulering man ger, om man styr själva ägglossningen eller ej. Jag tror att det är bäst att prata med din klinik.
Mellan dag 18 till 21
Jättebra info, tack! Jag har också funderat på vilken cykeldag andra gör FET. Har själv gjort 2 FET i stimulerad cykel. Detta gjordes för att jag har en onormalt tunn slemhinna som inte ens blir riktigt tjock med östrogenmediciner. 2 ggr har vi fått avbryta FET för att slemhinnan varit för tunn, och de två FET som gjorts så var på dag 17 och 19. Jag skulle ha gjort FET om några dagar, men det skulle ha varit på dag 25! Är det någon som gjort FET så sent? I alla fall blev det inget för slemhinnan hade redan börjat tunnas ut inför mensen (på dag 22) så vi avbröt.
Oj dag 25 låter ju sent, men det beror väl på hur det ser ut..? Vet faktiskt inte,, I
Jag ska göra FET dag 28 i menscykeln. Dock har jag varit nedreglerat med Procren i 2 veckor. Jag ska börja med progynon dag 7 efter första mensdag. Jag frågade kliniken, men dem tyckte att det blir bra så...
Det blir lättare att kontrollera, tror jag. Jag tror att det blir standard procedur på AVA i Riga, men jag kan inte svära på det. Jag är ju ett lite speciellt fall.
Kommunikationen har varit så däär inför FET. Jag har ställt massa frågor och fått bara undvikande svar. Skulle jag inte ha 3 embryo nedfrysta hos dem, skulle jag bytta kliniken.