Skadad/tunn slemhinna - Ashermans
Har hittat hit nu.
Ska försöka tänka lite positivt, men det är svårt. Men du har en poäng att mitt nästa spretande med benen förhoppningsvis ger något positivt. Var ett tag sen... Undrar hur många gånger man legat i stolen de sista åren? Många gånger är det? Innan allt detta klarade jag inte av att ha manlig gynekolog, nu är man glad bara någon vill titta.
Håller alla tummar jag har, och alla andra kroppsdelar också, för dig i morgon!
Kram Anna
Hej Lisa
Hur gick det för dig idag? Hoppas verkligen det gick bra!
Själv blev jag uppringd av reproduktionsmedicin som hade en tid att ge min till min ordinarie läkare. Skönt att gå till samma läkare, men det blev lite väl tidigt. SKa dit nästa torsdag. Är iof sig bra att inte behöva vänta så länge, men jag är llite orolig över att det är för tidigt. Ev kan man ännu inte se hjärtat då. Och om det sker kommer jag bli superorolig. Men, men, jag får väl hoppas att jag är en av dem som lyckas se hjärtat tidigt.
Kram Anna
Hej Anna!
Jag tror att det kan va bra att gå tidigt. När du får "se" att det verkligen finns nån därinne så kanske du slappnar av och slutar att oroa dig. Fast jag kan ändå förstå din oro. Har man haft tillräckligt med motgångar så förväntar man sig nästan att nåt ska gå snett. Men jag tror att det är din tur nu Anna.
För mig gick det ok. Slemhinnehelvetet vägrar såklart att bli tjock men de säger att den kommer.. hm, undrar när fan då!! Men jag har några ägg verkar det som iallafall. Jag frågade i går när de ringde vad som händer om jag inte får slemhinna med äggplock och återförande. Min mardröm är att ha pinats under en månads tid och sen blir det ingenting av det!!! Då bryter jag ihop totalt. Men de sa att nässprayet som jag använder stänger av min egen naturliga cykel. Puregonsprutorna styr ägg och slemhinna och att de kan fortsätta längre för att få slemhinnan att tjocka på sig. Den va bara 5 mm nu och de vill minst ha upp den till 7.
För mig va 5 ok då den brukar ligga på ynka 3.... Ev. äggplock på onsdag om det ser bra ut!
Tar akupunkur sen en tid tillbaks, hoppas att det ska bidra.
Hormonerna lever i mig och tankar far som en virvelvind!!
Kommer på mig själv varje gång när vi sitter i väntrummet på RMC och tittar på alla andra par som säkerligen även dem går i genom detta eller nåt liknade. Att jag ber en liten bön för dem att de ska fungera för just dem. Att de ska få lyckas bli föräldrar. Att de ska gå därifrån lyckliga! Har glömt bort mig att be för mig själv så fick hybris häromdagen och sprang till kyrkan och bad för mig själv.
Jag är inte speciellt troende och besöker sällan kyrkan, så min sambo såg lite nervös ut när jag tvingade med honom! Han undrar nog vad som rör sig i mitt huvud ibland... och det gör jag med!!
Håller tummarna för dig på torsdag Anna. Förhoppningsvis får du se ett litet hjärta slå därinne... Häftigt:)
Skriv och berätta efter!
Kram Lisa
Hej Anna!
Steg 1 och 2 är klara!! Hade 9 äggblåsor varav 5 var "ägg" i. De skulle ringa idag innan kl.13 om de inte blev befruktade... fan satt och glodde på luren som en tok... Men ingen ringde vilket var goda nyheter. Så i morgon sätter vi in ett ägg..... hoppas hoppas verkligen det lyckas..
Men läkaren sa till mig att slemhinnan var tunn så det skulle va turen som avgjorde... Men nån ska ju ha tur oxå.. Hoppas det blir vi:))
Hur går det för dig?? Nervös inför den 1 mars förstår jag...
Kram L
Hej Lisa
Vad bra att ni har fått till det med befruktade ägg. Kan bara föreställa mig väntan vid telefonen. Grymt upplägg, men de måste ju så klart ge er besked så ni vet fortsättningen. Jättespännande för i morgon. Och kom ihåg, tjock slemhinna är tydligen inte kravet för att bli gravid. Och efter all er otur så är det faktiskt dags för dig att ha tur!
Själv var jag på vul idag. Var något nervös innan, ville inte få besked att det vare sig var för tidigt att se ngt, eller att det inte fanns något hjärta. Men allt såg bra ut. Klumpen var i rätt storlek, och ett hjärta slog tydligt. Enligt min läkare så har risken för missfall gått ner drastiskt när man både ser ett tydligt hjärta, coh storleken stämmer med tidpunkten. Så nu kan jag slappna av lite. Men inte jättemycket. Iom min oro så får jag ett ultraljud till 25 mars. HOn tyckte eg att det såg så bra ut att det inte behövdes. Men iom att jag vet att förra gången så dog fostret ca 1 vecka senare så räcker inte det för mig. Hon tog fram sin egna almanacka coh klämde in mig extra. Tack för det.
Känns som jag kan börja se fram emot den semester som vi har inbokad. Ska till Egypten två veckor i mars. Och sen kommer jag hem och får förhoppningsvis se klumpen ha utvecklats till ett levande foster.
Hur är fortsättningen för dig nu? Har sett på sidor om en massa termer, men vet inte vad de betyder. Men antar att du ska vänta ett antal dagar, coh sedan testa? Eller kommer mensen spontant om det inte blir något? Hoppas verkligen att det går vägen för dig/er. HÅller alla tummar jag har för er i morgon!
Kram Anna
Hej Anna!
vad glad jag blir för din skull... att allt gick bra och att man kunde se hjärtat. Det är toppennyheter! Och att hon dessutom förstår din oro och bokar in dig snart igen är ännu bättre.
Jag kom precis tillbaks från RMC där de har satt tillbaks ägget. Det var ett ägg som höll absoluta toppkvalite och fyra andra som var befruktade men som inte gick att frysa. Men det behövs ju bara ett.............
Snacka om löpande-bands-principen när man är där.. Ligger kvinnor i alla sänger på rummet. Alla har fått samma tid som man ska vara där och sen avlöser vi varandra , in och ut , sen nästa... osv.
Men det känns bra. Har sjukskrivit mig hela veckan och ska bara ligga och ruva. Stress är tydligen inte bra alls, så jag får göra vad jag kan.
Nu återstår 2 v i ovishet.. antingen blir vi världens lyckligaste eller tröstlösa...
Testar 12 mars.
Skönt att åka utomlands och hämta lite energi..
Du vet att jag håller tummarna för dig/er.
Kram L
lisala: Vid mitt första ET (för över ett år sen) var slemhinnan 6,7 mm men embryot var så dålig kvalitet att det inte lyckades. Nästa ET var slemhinnan 5 mm men jag testade minus (fick sorkfeber!!!!! veckan efter ET och låg på sjukhus så jag fattade att det skulle bli minus). Vid FET var den 4 mm, och även det försöket misslyckades tyvärr. Under det senaste året har hinnan varit ca 5 varje cykel och vi har avbrutit flera FET. Läkaren har sagt åt mig att han har haft patienter som blivit gravida trots att hinnan bara varit 5 mm så det är absolut inte omöjligt, bara den är treskiktad så kan man lyckas.
För mig har allt känts så hopplöst, inga mediciner har hjälpt fast jag har tagit höga doser. Vi har under ett år kollat hinnan varje månad och den stannar på 5. Men den senaste cykeln så tog jag två estradot plåster två gånger i veckan, tog östrogentabletter 3 st. per dag, var på akupunktur, låg på spikmatta och åt trombyl Då blev den 6,6 mm men tyvärr var FET inbokat så sent i cykeln så vi avbröt eftersom den började tunnas ut på cykeldag 22 och minskade till 4,5 mm. Jag blir galen med det här och jag vet inte vad det beror på. Men jag är helt säker på att det är trombylen som gjorde den så pass tjock, för den tunnar ut blodet och gör så att det cirkulerar bättre genom livmodern, vilket gör att slemhinnan blir tjockare. Ung. på samma sätt funkar akupunktur men man borde gå ca 1-2 ggr i veckan och flera gånger före ET/FET.
Om mitt nästa försök inte lyckas så ska jag försöka med Puregonsprutor + trombyl + akupunktur efter det.
Du är en riktigt stark kämpe som orkat med detta, och ge inte upp, vi ska lyckas! Jag håller tummarna för dig och önskar verkligen att det är din tur nu och att det blir ett stort plus! Vad bra att du sjukskrivit dig, sköt om dig ordentligt nu.
Anna: Lycka till du också
Hej Happies!
Vad glad jag blev över ditt brev! Du verkar också ha en lång och tung resa bakom dig... men som du skrev, vi kämpar på.
Min största inspiration just nu att det här kan gå vägen, är ju att min vän Anna här äntligen har lyckats, trots tunn slemhinna.
Då KAN det lysa positivt även om det ser mörkt ut vissa stunder. Så kanske även för dig och mig:)
Trombyl låter intressant, kanske är något jag ska föreslå för min läkare om det här inte går vägen. Akupunktur har jag gått på, ca 5 ggr innan IVF. Antagligen för lite men jag ska fortsätta. Även Anna tog akupunktur vet jag.
Min akupunktör som är barnmorska i grund och botten tyckte att jag skulle äta membrasin (köper man i hälsokosten) för torra slemhinnor. Vet inte alls om det kan vara något men men... man är villig att prova allt!
Blev ju livrädd när jag läste biverkningar på det här plåstret du pratade om... men som sagt man gör ju vad som helst för att lyckas med att blir gravid..
Kan bara tänka mig din frustration när slemhinnan blivit rel. tjock men så måste ni avbryta för att FET var inbokad för sent!!!! Ledsamt!
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig!
Anna: Mår du bra?
Massor av kramar från Lisa
Hej Lisa
Jodå, jag mår bra. Är lite nojig kring att jag inte är så illamående som jag "borde" vara. Men försöker njuta av det istället. Får ju dock några attacker per dag, så det ska väl vara i sin ordning.
Membrasin har jag provat, tro det eller ej..., hjälpte ingenting för mig, men kanske i kombination med annat. Annars kan du ju alltid prova fosfor, det försökte du ju få i mig tidigare...
Nej skämt å sido, visst försöker man med allt. Tog även algtabletter i kombination med kalk, då togs det visst upp bättre. Akupunktur gick jag på en gång i veckan i ett år. Helt absurt om man tänker efter, men vad gör man inte.
Får en fin bild framför mig av det löpande bandet vid insättning. En tanke för att spara mer tid kan ju vara att alla ligger i en ring med doktorn i mitten, då kan man ju spara ännu mera tid. Kanske något att framföra?
Kan inte föreställa mig vilken olidlig väntan du står inför. Att veta en testdag, att ha fått ett befruktat ägg i dig, men vänta på resultatet. Är bortrest när det är dags för dig, men kommer att tänka på dig.
TA nu hand om dig och ta det lugnt!
Kram Anna
Happies; vill bara säga att jag önskar dig all lycka till, och att det är trevligt att det är någon mer som hittat till vår tråd, även om det inte är en postiv erfarenhet som gör att vi har något gemensamt.