• fritiof

Hur roa en 2,5 åring när hemma från dagis?

Min dotter som är 2 år och 8 månader går 15 timmar i veckan på dagis då hon har en lillasyster på 5 månader.   Hon är hemma 2 dgr i rad, och tyvärr har jag svårt att veta hur jag ska roa henne. Någon som har lite tips åt mig? Vädret gör ju sitt till och jag är ingen lekmamma tyvärr.

• Svar på tråden Hur roa en 2,5 åring när hemma från dagis?
  • Busbellan

Baka, spela spel, pussla. Sätta på musik och dansa
    Läsa böcker, ta fram madrass på golvet och göra kullerbyttor och andra konster

Mamma till Nora, August och Ella
  • Min högsta önskan

Baka!! Sonen på 3 älskar att hjälpa till när jag bakar! Jag mäter upp och han häller i.
    Sockerkaka eller muffins är ju smidigt.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Höst flickan

åk till ett barncafe, öppna förskolan el gå ut till en lekpark.
    El så får man helt enkelt anstränga sig...
    Jag gillar itne heller dirrekt att leka..men vad gör man inte

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • Fannyy

finns det ingen öppna förskola ni kan gå till eller andra mammalediga i samma ålder som din äldsta som ni kan träffa

• alvaereva

Min dotter tycker det är JÄTTEKUL att vara med mig när jag städar. Hon får egen trasa och så har hon ett såntdär städset från leksaksaffären. Det är ju en rolig "lek" och du får samtidigt gjort en del hemma.
    När jag lagar mat eller grejar i köket så brukar hon får slabba med vatten, måla med vattenfärger, leka med playdoh eller lägga pärlplatta.
    Min dotter leker mycket  själv i sitt rum också, hon har en tågbana som går varm, och ett leksakskök som hon älskar att laga mat i.
    Annars läser vi böcker, hon får se en film ibland (Bamse, Teletubbies, Tecknade Pippi och Karlsson på taket, Dr Snuggles osv) och ofta så typ jagar vi varandra och skräms, eller tokdansar en stund

• Kamikazee

Gör "vardagliga" saker då och låt henne hjälpa till. Tex baka, städa osv. Barn älskar att hjälpa till (sedan får man ju ha ett vist överseende med att det inte blir exakt som man själv vill ha det). Eller gör lite trolldeg/köp play-doh, måla och rita.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Maijlo

Klipp ut bilder ur tidningar eller ta fotoutskrifter som hon kan limma fast på ett papper med limstift.
    Gör en hinderbana.
    Köp en typ minikeyboard och låt henne spela hur mycket som helst. Sjung tillsammans till rytmerna.
    Bygg maracas av tomma burkar och mackaroner och spela på.
    Stickers och stickersalbum kan funka.
    Bygg koja och riv koja.
    Ta en madrass och sätt på soffan och låt henne "åka" rutschbana ner.

Det var i alla fall några tips.

• Bengaria

Tack för tipsen, även fast jag redan gör det mesta som ni tipsar om :)

Jag har hand om en 2,5 åring (hon blir tre i sommar) och jag tycker det är svårt att hitta på pedagogiska saker med henne. Kanske behöver det inte vara superpedagogiskt? utan det räcker med att jag sitter med henne och tex bygger puzzel. bara jag leker MED henne. kanske målar, bygger puzzel, bygger koja och så vidare.

• Maijlo

Bengaria: Vad menar du med pedagogiskt? Jag är lärare och dina aktiviteter låter väldigt pedagogiska.

• Bengaria

Majjo: Hehe jo sant. men så ser man på hur mycket "pedagogiska" leksaker och dylikt det finns. och då känner man sig lite medelmåtta liksom. Fast jag vet att det jag gör ändå hjälper henne att uttvecklas... Man kanske inte ska mäta sig med superpedagogiska männsikor och leksaker.. jag själv tycker att barn inte ska ha så mycket leksaker överhuvudtaget för att dem ska få leka kreativt med det som finns.. Barn har ju underbar fantasi och kreativa förmågor..

(Jag håller på att utbilda mig till barnskötare)

• Franka

Läs boken "Titta vad jag kan!" Där lär du dig vad vi kan tycka är bagatellsaker är utvecklande för ditt barn. Hoppa i vattenpölar, brottas tex.

• Vimmel

Varför sakffar man barn om man inte tycker om att leka med dom?
    Verkligen underligt.

Svar på tråden Hur roa en 2,5 åring när hemma från dagis?