• MeYou

Glasögon från Specsavers? Eller välja annan optiker?

Hej!
    Skulle behöva lite tips, är nämligen så att jag ska köpa glasögon för första gången och har hört både bra och dåligt om just Specsavers, vad jag har förstått är de dom billigaste att gå till.
    Eller är det bättre att lägga till "några" kronor och gå till Synsam eller liknande??

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Glasögon från Specsavers? Eller välja annan optiker?
  • Linda1976

Man får det man betalar för... 

Synsam lever på sitt varumärke, och de glas du köper där (Essilor och Hoya som har absolut bäst glas) kan du få hos andra optiker, men till lägre pris.
    Specsavers har Pentax-glas, säkert helt ok, men inte premiumglas.
    Sen är det ju vad du vill betala för, tipptopp eller ok... Det är som med kläder, H&M - billigt, man vet att det håller 5 tvättar och betalar inte för mer, eller NK - dyrt, men det håller...
    Sen beror det lite på var du bor också... vilket utbud det finns.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Nocia

Jag köpte glasögon hos Specsavers. Jättebilligt. Men efter 1,5 år släppte antireflexbehandlingen vilket gjorde att glasögonen liksom var smutsiga hela tiden. Och bågen började bli jätteful också. Jag gick dit och påtalade detta och de sa att det var helt ok, det kunde bli så. Ett par månader senare tänkte jag att "nä, det ska banne mig inte vara så här" så jag gick dit igen. Då hade det gått över 2 år sen jag köpte dem så de kunde inte göra något alls. Kände mig helt lurad.

MEN, detta kan ju vara en engångsföreteelse. Jag kan ju ha haft otur. Har en kompis som köpt två par där (samma butik) och är jättenöjd så vem vet?
    Nästa gång kommer jag köpa på nätet på Lensway.se. 333 kr, helt klart värt att prova. 
  • 071001

Nocia, min man köpte precis på Specsavers. Ska upplysa honom om detta. Jädra skit om det är så!
    Jag håller med Linda1976 och förstår att det är så, "man får vad man betalar för", men samtidigt är ju Synsam lite dyrare för att de kan så nog borde glasögon från billigare ställen hålla.

• Linda1976

Där jag jobbar (vare sig Synsam eller spec, utan en oberoende butik) har vi 3 års garanti på både bågar och glas. Krackar glasen inom 3 år så byter vi. Det är glas.lev som står för det...

Och konsumentköplagen gäller även på Specsavers, så jag tror att står man på sig, så får man nya glas även där!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Nalle har ett blått hus

Jag har precis varit och beställt två par nya glasögon hos Smart Eyes. När jag gick till "vanlig" optiker för många år sen kostade ett par, med mina styrkor och utan märkesbågar, nästan 7000:-.

Hos Smart Eyes fick jag nu två par med roliga bågar för under 2000:-. Har tidigare skaffat glasögon hos dem och de har varit hur bra som helst och jag använder mina glasögon jämt. De har fasta priser där allt ingår. 995:- tror jag för vanliga enkelslipade glas och drygt 2000:- för progressiva och just nu hade de en kampanj där man fick ett andra par för halva priset, så med extra försäkring i två år och deras produktgaranti i två år, antireflexbehandling, komprimerade glas pga de annars blir så tjocka för mig, bågar, synundersökning och allt gick det på 1975:- för två par.

• MeYou

Åh, tack för alla tips!
    Kan lugnt säga att det känns som en djungel när det är första gången man ska införskaffa glasögon!

Men har iaf nu bestämt mig för att gå till SmartEyes som precis öppnat i min stad, tyckte det lät bra!

• Parenthood

Kollade specsavers och synsam

Hos synsam kostar mina nya glasögon ca 8000:- + kostnaden för bågen

Hos specsavers får jag två par inkl. standardbågar för 1795:-

Om synsams glasögon håller i 10 år, kan jag  byta glasögon 1 gång om året för samma kostnad om jag handlar hos specsavers, och då på "avbetalning" och med justering av glas/båge varje år! (Eller vartannat egentligen om man får två bågar/gång).

Det måste vara väldigt väldigt väldigt mycket bättre glasögon hos synsam om det ska vara försvarbart med en sådan prisskillnad, ja det måste nästan vara så mycket  bättre att specsavers glasögon är näst intill oanvändbara, för att det ska vara värt att handla hos synsam.

Att personalen på synsam sedan inte visste vad ett glas brytningsindex är för något och när jag frågade om varför deras glas var så mycket dyrare än specsavers började dilla om att glasen är mycket bättre idag än för 15 år sedan, ja, då gick jag.

• Waldo

JAg har köpt mina glasögon på Specsavers ganska länge nu
    Jag brukar nog byta glasögon vart annat år tror jag. Vill gärna ha lite nytt att byta med och kan inte se att den kostnadsskillnaden som det är mellan spec och synsam betalar sig

Tycker faktiskt inte det finns så stora belägg för "man får vad man betalar för"
    Dom innefattas av samma konsumentlagar som alla andra och så stora skillnader är det inte på glasen så det skulle betala den skillnaden

Möjligtvis om jag skulle ha mina glasögon i 10 år  eller mer, men det har jag definitift inga planer på

• Grenadjären

Första vändan glasögon hos specsavers:
    Ett par standardglas med Osiris-båge.
    Ett par specialglas med märkesbåge (Ralph Lauren)

Efter att optikern "justerat" mina Ralph Lauren genom att böja dem i mitten litegrann (bågen över näsan) så släppte färgen där.
    Gick tillbaks och det var inga problem att få dem bytta till ett par nya.

Ett halvår senare märker jag att Osiris-bågen "fäller" När jag drar med fingret över bågen så lossnar färgen som av någon anledning blivit klibbig.
    Kontrollerar samtidigt mina Ralph Lauren och upptäcker att även på dem så har färgen börjat flagna på ett litet parti.

Så jag gick tillbaks. Och detta ordnades utan några som helst problem. Fick tom välja ut två par nya märkesbågar (!) med antireflexbehandling och specialglas.

Och de håller än. Supernöjd!

Kontaktlinser köper jag på Lensway. Månadslinser (6mån) Biomedics Evolution för dryga 300 kr. Billebill!!
    Minns när jag började med linser. Visserligen 15 år sedan men då kostade de 1000-1500 hos optikern!

• Ayon
    Undvik Specsavers!! 

Var på Specsavers i Tornby idag, och blev ganska illa bemött med ett mästrande och överlägset beteende av flera i personalen!

Slutade med att jag gick därifrån utan glasögon!!
    Kan inte tro att det var ett undantag för flera andra säger samma sak om just Specsavers!

Grannbutiken fick mig som kund i stället!
    Där var dom trevliga och hjälpsamma!

Mvh/Anders
  • Mint

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lätt valt Synsam. De har den absolut bästa servicen, de snyggaste bågarna och de bästa glasen.

Men, nu är jag ju tyvärr inte det och denna gång när jag måste byta glasögon i förtid pga att de gamla (från Synsam) gått sönder i en fånig olycka, så går jag till Specsavers av den enkla anledningen att jag får glasögon där för 1000 kr mot de 5000 som det skulle kosta hos Synsam.

Till saken hör såklart att jag faktiskt fått bra förtroende för optikerna hos Specsavers i min stad. Noggranna och seriösa.

Hoppas bara jag blir nöjd med glasögonen också, annars får jag helt enkelt gå tillbaka till Synsam.

• Cox Orange
    Linda1976 skrev 2010-02-18 10:26:23 följande:

Man får det man betalar för... 

Synsam lever på sitt varumärke, och de glas du köper där (Essilor och Hoya som har absolut bäst glas) kan du få hos andra optiker, men till lägre pris.
    Specsavers har Pentax-glas, säkert helt ok, men inte premiumglas.
    Sen är det ju vad du vill betala för, tipptopp eller ok... Det är som med kläder, H&M - billigt, man vet att det håller 5 tvättar och betalar inte för mer, eller NK - dyrt, men det håller...
    Sen beror det lite på var du bor också... vilket utbud det finns.
    Nä, dyrast är inte bäst. Kunnigast är bäst.

Jag köpte glasögon på Synsam för några år sedan för nästan 9000 kr. Inget speciellt. (Tack o lov) gick de sönder efter några månader och jag provade en annan optiker, betalade då mindre än hälften. Jag fick mycket bättre syn!
    Min glasögonbärande far delar samma upplevelse då jag rådde honom att gå till någon annan än Synsam efter denna upplevelse.
  • Zorro56

Hejsan

Jag var och hämtade mina nya glasögon igår. Vilka blev väldigt dyra köpte dom på Synsam. Undrar om man har ånger rätt på denna typ av vara???????

• äldreochklokare

har handlat i många år på Synsam och visst är det rätt dyrt! Har förvisso varit nöjd med allt faktiskt. 
    Köpte mina senaste på specsavers, helt ok. 

Har en ungdom som kräver lite specialglas och annat och till honom vågar jag inte testa på nån "billighetskedja" utan där går vi på Synsam då de känner honom och vi har fått bra hjälp hela tiden. Men visst kostar det

• ÄnnuEnStockholmare

Köpte billiga glasögon först, men fick köpa nya efter ett halvår pga. att de billiga inte var så bra, som jag trott, och andra gången gick jag till Synsam. Valet beror nog mycket på din typ av synfel, vilken slags fel du har. Om du bara behöver t.ex. läsglasögon är det säkert helt OK med billiga glasögon, om man har ett knepigt synfel kanske det är bättre med en annan typ av optikerkedja.

• skogstjejen19

Maken köpte på specsavers, aldrig mer säger jag bara.

När vi är in och beställer glasögonen informerar personalen tydligt vad som ingår, h*n ringar in vad som ingår på alla par! Hen skriver även alla par uppe i hörnet.

När vi hämtar så är det bara första paret som det ingår på, som tur är (tror vi) har vi lappen kvar, nej nej hen har ritat och skrivit fel...

Tjafsar men dom vägrar ge sig, men ska få betala 1500kr extra.

Då vill vi häva beställningen pga felaktig information, men pga av att vi missade å läsa det finstilta så var det inte möjligt. Ringer och pratar med konsumentrådgivningen och det går att dra vidare men kommer ta tid och specsavers har advokater som förhalar i all oändlighet.

På allt så gick ett par sönder efter 10 månader, men nej det ingår inte i garantin enligt dom :( skalmen lossnade från bågen i svetsen.

Borde verkligen vara fabriksfel men icke.

Denna gång ska vi dra det vidare!

Svar på tråden Glasögon från Specsavers? Eller välja annan optiker?