• Fr1dlyst

Vad gäller? Vårdnadsbidrag

Har fått vårdnadsbidrah beviljat för min son.
    Vad gäller när syskonet kommer, får min sambo inte ta ut 10 dagar i samband med födelsen? Vad gäller om jag blir sjuk? För min sambo kan inte ta ut tillfällig fp då?

Har kollat kummunens hemsida, men hittar ingen info om detta.
    Kan någon hjälpa mig?

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Svar på tråden Vad gäller? Vårdnadsbidrag
  • Myran 08

Om jag har förstått rätt får du inte ha föräldrarpenning för ena barnet och ha vårdnadsbidraget för det äldsta barnet.

• Busbellan

Jag vet inte vad som gäller ang. de 10 pappadagarna. Däremot får han ta tillfällig fp om du blir sjuk (om nu vårdnadsbidraget står på dig)
    Det har min sambo fått göra medan jag var hemma med vårdnadsbidrag

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fr1dlyst

Skönt att han kan ta ut tillfällig fp iaf. Börjar känna mig lite stressad när jag insett att jag kanske blir lämnad ensam med två barn direkt efter förlossningen då...?

• Myran 08

Om du blir sjuk får din sambo ta ut VAB (tillfällig föräldrarpenning) för barnet som du inte kan ta hand om. Det har min man gjort för mig när jag har legat på sjukhuset och blivit behandlad och mått dålig pga behandlingen så jag knappt har tagit mig upp ur sängen.

• Anne69

Jodå, han får ta ut tillfällig föräldrapenning = de 10 pappadagarna samtidigt som man har vårdnadsbidrag. Han kan också ta ut tillfällig föräldrapenning om du blir sjuk. Däremot kan han inte ta ut vanlig föräldrapenning! Och han kan nog inte heller få tillfällig föräldrapenning om barnen blir sjuka, de förutsätts du kunna ta hand om båda två.

• Fr1dlyst

Tack för era svar! Nu känner jag mig mycket lugnare!

Svar på tråden Vad gäller? Vårdnadsbidrag