• Taryn

Villet språk ska barnet prata?

Jag ar tva sprakig, pratar finska och svenska, bor i USA sen flera ar tillbaka och vantar nu barn med en man engelsksprakig man. Min sambo och jag talar enbart engelska, med min familj pratar jag bara svenska saklart, min mamma kan inte prata engelska.. Hon vill ju garna bli en san mormor som ett barnbarn kan tillbringa somrar med osv.. Vore svart om barnet inte kunde svenska eller finska da.. Samtidigt tycker jag att det vore konstigt om jag pratade svenska med det och levde med en man jag pratade engelska med?

Hur har ni gjort ni andra som lamnat Sverige?

• Svar på tråden Villet språk ska barnet prata?
  • Tow2Mater

Inget konstigt om du pratar svenska med barnet och engelska med mannen, så gör jag :) Med lite tur snappar mannen upp en del svenska också.

• Toppen9

Lär barnet två språk!
    Min mamma är finsk och pappa svensk och jag är fortfarande irriterad över att hon inte lärde mig finska sen barnsben. För jag kan inte prata med hälften av min släkt.

• Marie Marie

Varför inte trespråkig? Känner dom som är flerspråkiga och dom pratar alla språken med barnen. Barn kan ju snappa upp sånt väldigt lätt där i början så det är ju bäst att "passa på" :)

• Taryn

Men alltsa prata 2 olika sprak samtidigt och skifta med sambon och barnet?

• Marie Marie

Dom jag känner växlar mellan tre språk..dom pratar engelska eller svenska med varandra och växlar mellan tre olika språk när dom pratar med barnen. Barnen har inga problem med att hålla isär språken. Det blir ju jobbigt för barnen om man pratar ett språk som barnen inte förstår med sambon..

• aprilfamilj

Bor i Sverige, men min sambo pratar finska med vår son. Så han kommer att bli/är tvåspråkig. Är ju bara en bonus om barnet får två språk!

• Katjan
    Taryn skrev 2010-02-17 23:24:43 följande:
    Din sambo kanske lär sig lite av språket samtidigt som erat barn. Att kunna flera olika språk är jätte kul och en merit inför framtiden.
  • Veladis

Du bör prata svenska om det är ditt förstaspråk, med barnet, din partner engelska. Experter är eniga om att barnets språkutveckling på sikt blir bäst om varje föräldar talar sitt modersmål med barnet! Läs gärna böcker om tvåspråkighet. Det är inget problem för barnet att lära sig två t o m flera språk samtidigt! Du gör både barnet och dig en tjänst, ju fler språk man kan ju lättare är det att lära sig ännu fler!

• aprilfamilj
    Taryn skrev 2010-02-17 23:24:43 följande:
    Precis. När du pratar med barnet så pratar du på svenska, och när du pratar med din man så pratar ni engelska.

Min sambo pratar inte enbart finska med vår son. Ibland pratar han på svenska också. Men barn har så otroligt lätt för att lära sig. Så vår son pratar då både finska och svenska nu :)
  • Veladis

Ett tvåspråkigt barn jag kände resonerade såhär som fyraårin:

"Daddy says apple, men mamma säger äpple!" Engelska var liskom så mycket pappa så hon pratade engelska när hon pratade om sin pappa.

TS: barn som lär sig flera språk samtidigt kan vara lite senare i starten, de kanske börjar prata lite senare för att de har mer att ta in. Det är dock inte säkert att det blir så. Men oavsett, ge inte upp! Om du pratarvardagsprat på svenska med barnet, läser sagor på svenska och sjunger svenska barnvisor får barnet både språket gratis och en el av sitt kulturarv på köpet.

Svar på tråden Villet språk ska barnet prata?