Det är skillnad på halv- och helsyskon vare sig ni vill eller inte:-)
Eftersom tråden uppenbarligen inte lämpar sig på "känsliga rummet" eftersom den trots allt bara är väldigt både känslig och upprörande och således raderades istället för att flyttas så flyttar jag den hit till styvföräldrar istället där folk inte kan vara anonyma även om det inte stör mig personligen öht, men det är inte jag bestämmer.
Här
Startade en annan tråd som handlade om samma sak fast budskapet gick uppenbarligen inte fram så jag startar en ny tråd för de som fortfarande inte lärt sig eller för de som är helt nya gällande genetik.
Halvsyskon har bara en gemensam förälder och helsyskon har gemensamma föräldrar. Vardagligt slarvas det med den rätta benämningen eftersom människan gärna förkortar ord med detta ändrar inte på något sätt det genetiska faktum att halvsyskon är halvsyskon och inget annat.
Halvsyskon förstärks även ofta känslomässigt (som är en HELT annan sak än DNA) med att vara just HALVsyskon eftersom de oftast inte lever med helsyskonens familj utan är i deras hem endast växelvis och då väldigt ofta HALVtid med lösningen "varannanvecka".
Sedan om man vill kalla sin guldfisk för syskon, halvsyskon eller om man vill kalla sitt halvsyskon för syskon/guldfisk ändrar ingenting rent biologiskt utan faktum kvarstår att ett halvsyskon är ett halvsyskon vad man än känner inför guldfisken/halvsyskonet.