• finnsinganamn

Mozzarella och Gravid??

Min kropp skriker mozzarella, tomater, rödlök..
    Aah skulle kunna gå över eld för det!
    Är det verkligen bra att äta mozzarella när man är gravid hur har ni gjort?

SNÄLLA SNÄLLA SVARA!! :)

• Svar på tråden Mozzarella och Gravid??
  • 060102 Ronja

ne tror inte mozzarela är bra men jag är inte säker. se på paketet om det e pastoriserat för då ska det väl gåbra

• camillaoadde

jag vet att uppvärmd går bra iaf

• finnsinganamn

Vill ju inte hetta upp den bara skära och låta den stå i kylen..

men är det så att mozzarella finns i både pastöriserad mjölk och inte ?
    I sånna fall står det på paketet eller hur ska jag veta det?!:)

• Hallonblomman

Jag åt santa lucias mozarella när jag var gravid (stod att den är gjord på pastöriserad mjölk...)

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Engla 090902 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Vaniljkex

Mozzarella ar helt OK att ata under graviditeten, och behover inte alls varmas upp. Pastoriserad mjolk eller inte spelar heller ingen roll alls, da kokning ingar i tillverkningsprocessen. Skulle dock inte kopa den fran en oppen lada med saltlake dar en massa ostar ligger, som t ex i en delikatessbutik, utan bara helt paketerad, sa att den inte har "smittats" av nagot sedan tillverkningen. 

• finnsinganamn

Tack tack för svar! :)
    Man har aldrig tänkt på sånna här saker innan man blev gravid och nu måste man helt plötsligt hålla koll på det mesta man stoppar i munnen..

Men eftersom ni är ost experter kanske ni vet hur det är med feta ost??
    är det samma där?  hetta upp eller pastöriserad??:)
    Brie har jag hört att det inte är bra att äta överhuvudtaget under garviditeten..
    (Halvt ostgalen;) )

• camillaoadde
    finnsinganamn skrev 2010-02-17 15:05:22 följande:
    Tack tack för svar! :) Man har aldrig tänkt på sånna här saker innan man blev gravid och nu måste man helt plötsligt hålla koll på det mesta man stoppar i munnen..Men eftersom ni är ost experter kanske ni vet hur det är med feta ost?? är det samma där?  hetta upp eller pastöriserad??:)Brie har jag hört att det inte är bra att äta överhuvudtaget under garviditeten.. (Halvt ostgalen;) )
    fetaost kan du äta -OM den är pastöriserad. jag trodde man kunde äta ölkorv haha men tji fick jag.. jag som går runt och är sugen på ölkorv heeeeeela tiden. kul att du får äta det du är sugen på iaf :)
Svar på tråden Mozzarella och Gravid??