• Snusmumriken01

Kan Trombyl, Albyl minor, Progesteron osv...hindra MA?

Jag har läst om att många fått Trombyl osv... utskrivet av sina läkare för att hindra MF?

På vilka grunder skriver läkarna ut det? Jag har förstått att Trombyl och Albyl Minor osv... hindrar blodproppar och tunnar ut blodet, men hur har läkarna konstaterat att det är det som behövs för att ev. hindra ett nytt MF? 
    Och kan det även hindra ett nytt MA?  

Samma fråga angående t.ex progesteron - Hur har progesteron halterna mätts? Hur vet man ifall det är det som skulle behövas?

Jag skulle behöva veta detta eftersom jag snart skall uppsöka en gynekolog (privat)och be henne kontrollera allt efter mina 2 MA:n.

Tack!

• Svar på tråden Kan Trombyl, Albyl minor, Progesteron osv...hindra MA?
  • monchichi76

Jag åt på eget bevåg 1/3 Albyl minor vid min förra graviditet. Tyvärr så blev det ännu ett MA iaf. Albyl minor är receptfritt och kan köpas på Apoteket, har exakt samma verkan som Trombyl som är receptbelagt.
    Min läkare har nu ordinerat mig att fortsätta med Albylen vid nästa graviditet, lite starkare dos bara. Inga prover togs utan han sa åt mig att fortsätta ändå..kan inte skada.

Progesteron verkar ha hjälp många som haft mf/ma..tänker själv begära det vid nästa gravditet än om min läkare tyckte jag hade för sena ma´n för att det ska vara hormonbrist som är orsaken. Men jag kommer att var tjurig!

• Hoppfull mamma

Jag har gått igenom 15 missfall på 12 år. För två år sen träffade jag en underbar läkare som upptäckte en blodsjukdom hos mig som gär att jag får blodproppar när jag är gravid och dessa sätter sig i navelsträngen så tillförseln av näring stängs av. Jag fick Fragmin kommande graviditet och födde då en son. 5 månader senare var jag gravid igen och fick Fragmin igen, är nu i vecka 31. Jag känner många andra som INTE har någon blodsjukdom som fått Fragmin eller Trombyl och det har förhindrat missfall så jag är ÖVERTYGAD om att det hjälper!

• monchichi76
    Hoppfull mamma skrev 2010-02-19 20:37:34 följande:
    Jag har gått igenom 15 missfall på 12 år. För två år sen träffade jag en underbar läkare som upptäckte en blodsjukdom hos mig som gär att jag får blodproppar när jag är gravid och dessa sätter sig i navelsträngen så tillförseln av näring stängs av. Jag fick Fragmin kommande graviditet och födde då en son. 5 månader senare var jag gravid igen och fick Fragmin igen, är nu i vecka 31. Jag känner många andra som INTE har någon blodsjukdom som fått Fragmin eller Trombyl och det har förhindrat missfall så jag är ÖVERTYGAD om att det hjälper!
    Oj...så himla jobbigt med så många mf! Men vad glad jag blir när jag ser att det gått bra nu!  
    Vad tog de för prover för att kunna se den sjukdomen?
  • monchichi76
    Hoppfull mamma....vänta nu, är det inte så att du varit i en tidning om ditt problem? Att du saknade ProteinC? Tycks känna igen dig Är det så så vill jag bara tacka för att du var i den tidningen! Utan den artikeln hade jag inte vetat att man skulle kolla upp det, så min läkare fick direkt order av mig att kolla ProteinC !!
  • Hoppfull mamma
    monchichi76 skrev 2010-02-19 21:47:58 följande:
    Hoppfull mamma....vänta nu, är det inte så att du varit i en tidning om ditt problem? Att du saknade ProteinC? Tycks känna igen dig Är det så så vill jag bara tacka för att du var i den tidningen! Utan den artikeln hade jag inte vetat att man skulle kolla upp det, så min läkare fick direkt order av mig att kolla ProteinC !!
    Japp det var jag det!! Har varit med i en del tidingar faktiskt... Protein-C brist kollar man genom ett enkelt blodprov. Vad visade ditt prov monchichi76? Hur har det gått för dig?
  • monchichi76
    Hoppfull mamma skrev 2010-02-19 22:40:06 följande:
    Japp det var jag det!! Har varit med i en del tidingar faktiskt... Protein-C brist kollar man genom ett enkelt blodprov. Vad visade ditt prov monchichi76? Hur har det gått för dig?
    Åter igen tack!  
    Jag ringde in i förregår..men självklart var läkaren ledig nu i 2v! Men enligt sköterskan såg allt bra ut, men läkaren hade inte signerat protein C och S än...vet inte riktigt vad det betyder? kanske bara att han inte inte sett provsvaren än? Så jag vet inte 100 säkert än..
  • Maggan7777

Hej! 

Har haft 4 mf. 
    Jag vore väldigt tacksam för tips om läkare med erfarenhet av patienter med upprepade missfall i skåneregionen som tar prover utöver standardutredningen, och behandlar med trombyl, progesteron, mm. Vad jag stött på hittills är läkare som inte tror på "sånt".
  • zanna90

Jag med, har oxå haft 4 missfall senaste året. Är ocå intresserad om det här med blosproppar coh medicin för sådant.

• ezra

Vilken styrka på Trombyl har ni tagit?

Svar på tråden Kan Trombyl, Albyl minor, Progesteron osv...hindra MA?