• Kitty baby

Torsk/svamp - någon som fått Diflucan?

Hej!

Fick antibiotika i samband med FL och nu har min dotter haft torsk i munnen i ca 1 vecka. Vi har använt bikarbonat, vichyvatten men har nu fått mycostatin utskrivet. Jag har såklart fått svamp på brösten och det gör sjuuukt ont. Jag har alltid haft problem med svamp i underlivet och oroar mig nu att detta ska bli en långkörare...amningen är nu helt förstörd pga detta.

Är det någon som fått Diflucan/Fluconazole mot svamp i brösten när ni ammat?

Verkar finnas lite olika uppfattningar kring detta då det inte finns några kliniska studier som visar något kring biverkningar osv.

Någon som har erfarenheter av detta??

Tusen tack för svar!!
    mvh Kitty

• Svar på tråden Torsk/svamp - någon som fått Diflucan?
  • MsMagnolia

Jag fick mycostatinsalva till brösten. 
    Du har säkert redan hört det men LUFTA, LUFTA, LUFTA!!!

• Kitty baby

Hmm, gör inget annat Offrat ett par tröjor som jag klippt hål i för att hänga ut brösten...dock en svår ekvation då jag nu är förkyld o fryser och vill värma brösten för att slippa stockning oxå....ja det är inte lätt. Men vissst, jag luftar o luftar, smörjer oh penslar så jag hinner inte med något annat...STÖN.....hjälp....{#lang_emotions_cry}

• MsMagnolia

jag veeet... det är för jävligt.
    varma duschar & pumpa ut så gott du kan för att slippa stockning.

det är en klen tröst när man har som ondast men det går över, det blir bättre.

• entjej

Hej!

När jag var gravid så hade jag symptom från munnen som ev. kunde bero på svamp. Gynekologerna på sjukhuset här sa då att jag inte kunde få diflucan under graviditeten men att jag kunde få det efter grav. även om jag ammar. De sa att de brukar skriva ut det ibland till mamman om hon fått svamp på bröstvårtorna för att det inte skulle gå fram och tillbaka till barnet. Jag kollade även på janusinfo och där står hur stor procent som går över till barnet. Man kan ju t.o.m ge diflucan direkt till ett barn så..men det är klart inget är riskfritt och en gynekolog sa till mig att biverkningar som man kan få av läkemedel kan även barnet få om medicin går över...Prata med kvinnokliniken på din ort och kolla hur de ser på saken. Berätta gärna hur det går.

• Kitty baby

Har fått diflucan 150 mg engångsdos (efter ca 150 telefonsamtal till mvc, bvc, bb, amningsmott, husläkare, amningshjälpen osv....), tog i fredags. Väntar nu andlöst på bättring, känner möjligen en liten förbättring nu men är rätt säker på att jag nu även fått svamp i underlivet...stön, vad trött jag blir....

enligt amningshjälpen.se finns det framtaget ett regionalt vårdprogram vid problem med amning i stockholms landsting där ordinationen för svamp i bröst är diflucan så....

har inte ammat på 2 dagar då jag vill vila/läka bröstvårtor/bröst och sinne...

• Ergu

Jag fick också svamp i somras, rena tortyren att amma när man har det. Fick mucostatin utskrivet både till mig och sonen för att behandla samtidigt. Baddade på bröstvårtorna ett par gånger per dygn och det hjälpte ganska snabbt.

• Ergu

Jag fick också svamp i somras, rena tortyren att amma när man har det. Fick mucostatin utskrivet både till mig och sonen för att behandla samtidigt. Baddade på bröstvårtorna ett par gånger per dygn och det hjälpte ganska snabbt.

• Jakobs mamma

Hej Kittybaby!
    Känner totalt igen mig i din tråd! När min son föddes för ett år sen var jag glad och lycklig och såg fram emot amningen. Fick antibiotika efter FL och efter en tid vansinningt ont i brösten! Hade kontakt med amningsmottagning etc men inget hjälpte. Tyckte att symtomen klart påminde om svamp o min man som är läkare skrev då ut Diflucan kapsel 150 mg. Hade före det hållt på och kladdat med mycostatin i bebisens mun och salva ¨på brösten i veckor! 0 resultat. Var så ledsen, ville absolut inte sluta amma, trots supervärk och andra märkliga känslor i brösten. Bet ihop och grät.
    Och tabletten hjälpte! Efter ca 5 dygn var jag botad och kunde börja njuta av amningen igen. Vilken lycka! Mycket jobbigt för en förstföderska!
    Så lycka till du med! Hör av dig och berätta hur
    det gick!
    Kram

• Barbamam

Du har sannolikt en rubbad ph-balans. Är kroppen för sur trivs svampar bra och kan frodas. Ta 1-2 zinktabletter i veckan (alt. ett färskt ostron) och du ska se att alla svampproblem kommer vara borta inom 2 veckor och aldrig komma tillbaka igen.

Obs - låt det gå minst 2 timmar mellan järn- och zinkintagen. Lycka till!

Svar på tråden Torsk/svamp - någon som fått Diflucan?