• Gilsa

Vad händer när man flyttar ihop.....?

Hej!

Jag och min särbo ska köpa ett hus. Vi har varsitt barn, jag ett barn som är 7 år, han ett som är 9 år.
    Jag har mitt barn boende hos mig varannan vecka, han har sitt barn på heltid.
    Hans barn är autistisk och kräver tillsyn hela tiden.

Nu till min fråga.

När jag har "min" vecka med mitt barn så är det viktigt att vi kan umgås och ha egen tid tillsammans. Det jag vill kunna göra är att under min vecka kunna ta med mig mitt barn från skolan och vi kan hitta på saker. Min särbos barn blir då kvar på fritids tills dennes pappa kommer och hämtar honom.

Detta låter antagligen för många väldigt egoistiskt att man gör så, men om jag måste ta med mig även det andra barnet hem så får jag och mitt barn ingen egen tid.

Finns det någon vänlig människa som vet vad som gäller. Även om man bor på samma adress, måste man ta hem den andres barn från fritids? Hoppa någon förstår min undran. Om det är biologiska barn så vet jag att man inte kan bara ta med den ena hem.
    Nu kommer med största sannolikhet min särbos barn hamna på ett sär fritids och inte på samma ställe där mitt barn går.

• Svar på tråden Vad händer när man flyttar ihop.....?
  • A r a s

Jag har ingen som helst aning om vad som gäller. Men jag kan tänka mig att det kansek har med vårdnad att göra? Om ni har gemensam vårdnad eller ej?
    Men jag vet inte.

Jag tänkte bara säga att jag tycker inte alls att det är egoistiskt att någon gång när dottern bor hos er att ni gör lite "egentid", hon bor bara där varannan vecka, och är det så att du inte hämtar bara "ditt" barn tidigt varje, varje dag, utan unnar er lite tid tillsammans står jag bakom ditt beslut.

Att dessutom bo ihop med ett syskon som kräver extra omvårdnad och uppmräksamhet kan vara påfrestande för alla. Då kan det vara skönt att få lite tid att bara uppmärksamma denna

• BetongMorsa

Du måste inte hämta bonus på fritids oavsett sjukdom eller ej.
    Det är bara biologiska eller adopterade barn som inte får va på fritids när du e hemma.

Tilda 050930 Nike 070828 Pyret bf 100509
  • HippYgirl

dom kollar väl på hushållet, som min bonus tex han får ju inte gå sin pappas tider på dagis. utan han får bara gå 15 timmar i veckan då jag är hemma och är mamma ledig med vår gemensamma dotter.

Sen vet jag inte om förskolor och fritids har samma regler om detta.

• Gilsa

Jättetack för era svar!!!

Vi har inte gemensam vårdnad. Min särbo har gemensam vårdnad med barnets mamma, men av olika orsaker har mamman inte hand om barnet alls.

Samma sak funderar man också på när det gäller semestrar. Jag arbetar i skolan och är ledig 7-8 veckor. Mitt eget barn är naturligvis med sin pappa under hans semestrar, vi delar på tiden.
    Men att ha ett barn med alla de särskilda behov som detta barn har hemma under hela semestern blir inte bra.
    När barnets pappa har semester ska barnet naturligvis vara ledig från fritids och det blir 4-5 veckor.

Min särbo har haft avlastningsfamilj när han har varit helt ensamstående, men vi vet inte hur sådant blir när man flyttar ihop med någon och samtidigt byter kommun...

• HippYgirl

bäst att kolla upp allt de där tror ja så ni vet. Alla kommuner verkar ha lite olika regler.

• Knytets
    HippYgirl skrev 2010-02-15 16:37:18 följande:
    dom kollar väl på hushållet, som min bonus tex han får ju inte gå sin pappas tider på dagis. utan han får bara gå 15 timmar i veckan då jag är hemma och är mamma ledig med vår gemensamma dotter. Sen vet jag inte om förskolor och fritids har samma regler om detta.
    När jag läst liknande trådar så har det alltid varit att om du är mammaledig får dina biologiska barn bara gå sina 15h/v som max.

Om din sambo/man är föräldraledig får hans biologiska barn gå 15h/v max.

Dom kan däremot inte tvinga dig att ta hand om din bonus för att du är föräldraledig eftersom du inte är biologiska föräldern. (Om du vill ha bonusen hemma så är det en annan sak, men kommunen kan inte kräva det).
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • HippYgirl

här har det aldrig varit snacka med dagis om nått annat än att han bara får gå 15 timmar.

där han det aldrig varit snack om biologiska barn. Ingår man i samma hushåll så är det 15 timmar.

Jag räknas in inkomst mässigt i avgiften till dagis men därimot mammas sambo, hans räknas inte in inkomst mässigt när det gäller underhåll så vette f*n hur reglerna är igentligen. ibland räknas man och ibland inte.

• Knytets

Här har du en av trådarna:www.familjeliv.se/Forum-3-59/m48386105.html

Precis som du säger så I dagisavgiften räknas alla hushållets inkomster(dvs även bonusförälder) och underhåll räknas på förälderns inkomst.
    Men då det gäller detta så ska det ju vara samma(även om vissa kommuner verkar köra fula knep för att komma billigare undan)

Men du ska inte kunna "tvingas" ha bonusbarn hemma för att du är föräldraledig.

HippYgirl skrev 2010-02-15 16:57:38 följande:
    här har det aldrig varit snacka med dagis om nått annat än att han bara får gå 15 timmar.  där han det aldrig varit snack om biologiska barn. Ingår man i samma hushåll så är det 15 timmar.Jag räknas in inkomst mässigt i avgiften till dagis men därimot mammas sambo, hans räknas inte in inkomst mässigt när det gäller underhåll så vette f*n hur reglerna är igentligen. ibland räknas man och ibland inte.
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Alexi

Regeringsrätten har i dom sagt att styvförälder i det här sammanhanget inte räknas som förälder, alltså spelar det ingen roll vad styvföräldern gör på dagarna, det är vårdnadshavarens tider som avgör hur och när barnet går på förskola. Så att en styvförälder är mammaledig påverkar inte barnets förskoletider. Detta är alltså inget som kommunen kan göra som den vill utan hänvisa till domen bara om de inte läst den tidigare.

• Gilsa

Alexi,

tack för svar!

Var hittar man det någonstans?

• Killa
    HippYgirl skrev 2010-02-15 16:37:18 följande:
    dom kollar väl på hushållet, som min bonus tex han får ju inte gå sin pappas tider på dagis. utan han får bara gå 15 timmar i veckan då jag är hemma och är mamma ledig med vår gemensamma dotter. Sen vet jag inte om förskolor och fritids har samma regler om detta.
    va märkligt.. min sambos son får ha sin fritidsplats som vanligt nu när vi ska ha barn tillsammans, sålänge min sambo inte är pappaledig. men d är tydligen skillnad i kommunerna emellan..
    jag kände lite att d blir svårt att hämta honom om sambon har bilen när bäbis kommit, eftersom bonus skola inte ligger i närheten..
    killas.blogg.se BF 10 april 2010!
  • kommande år
    Gilsa skrev 2010-02-15 16:45:37 följande:
    Jättetack för era svar!!!Vi har inte gemensam vårdnad. Min särbo har gemensam vårdnad med barnets mamma, men av olika orsaker har mamman inte hand om barnet alls.Samma sak funderar man också på när det gäller semestrar. Jag arbetar i skolan och är ledig 7-8 veckor. Mitt eget barn är naturligvis med sin pappa under hans semestrar, vi delar på tiden.Men att ha ett barn med alla de särskilda behov som detta barn har hemma under hela semestern blir inte bra.När barnets pappa har semester ska barnet naturligvis vara ledig från fritids och det blir 4-5 veckor.Min särbo har haft avlastningsfamilj när han har varit helt ensamstående, men vi vet inte hur sådant blir när man flyttar ihop med någon och samtidigt byter kommun...
    Ni kan fortfarande be om en avlastningsfamilj eftersom barnet i fråga kräver extra tillsyn och "vård". Ni måste ju få möjlighet att vila upp er och kunna ta bra hand om killen när han är hemma. Det baseras inte på hur många ni är i hushållet eller om ni är sambos eller inte.
  • kommande år
    Jättetack för era svar!!!Vi har inte gemensam vårdnad. Min särbo har gemensam vårdnad med barnets mamma, men av olika orsaker har mamman inte hand om barnet alls.Samma sak funderar man också på när det gäller semestrar. Jag arbetar i skolan och är ledig 7-8 veckor. Mitt eget barn är naturligvis med sin pappa under hans semestrar, vi delar på tiden.Men att ha ett barn med alla de särskilda behov som detta barn har hemma under hela semestern blir inte bra.När barnets pappa har semester ska barnet naturligvis vara ledig från fritids och det blir 4-5 veckor.Min särbo har haft avlastningsfamilj när han har varit helt ensamstående, men vi vet inte hur sådant blir när man flyttar ihop med någon och samtidigt byter kommun...
    Vänd er till socialkontoret i den kommun ni kommer bo så hjälper de er med vidare kontakt för familje-eller stödfamilj.
  • FrökenKanSjälv
    Killa skrev 2010-02-17 19:57:06 följande:
    va märkligt.. min sambos son får ha sin fritidsplats som vanligt nu när vi ska ha barn tillsammans, sålänge min sambo inte är pappaledig. men d är tydligen skillnad i kommunerna emellan..jag kände lite att d blir svårt att hämta honom om sambon har bilen när bäbis kommit, eftersom bonus skola inte ligger i närheten..
    HippYgirl skrev 2010-02-15 16:57:38 följande:
    här har det aldrig varit snacka med dagis om nått annat än att han bara får gå 15 timmar.  där han det aldrig varit snack om biologiska barn. Ingår man i samma hushåll så är det 15 timmar.Jag räknas in inkomst mässigt i avgiften till dagis men därimot mammas sambo, hans räknas inte in inkomst mässigt när det gäller underhåll så vette f*n hur reglerna är igentligen. ibland räknas man och ibland inte.
    Många kommuner försöker lura bonusföräldrar till att ha bonusbarnen hemma, men de bryter mot lagen. Barn har rätt till barnomsorg (förskola och fritids) efter sina biologiska föräldrars arbetstider och det gäller ALLA kommuner.
  • FrökenKanSjälv
    Med tanke på att din särbos son har speciella behov så tycker jag att det är bra om du och din dotter får egentid på eftermiddagarna. Hennes behov kommer att få stå tillbaka i många sammanhang och då är det viktigt att hon också får lite extra uppmärksamhet. När det gäller sommaren så kan jag tänka mig att det är bättre för sonen att få fortsätta med sina vanliga rutiner på fritids än att vara hemma med dig om dagarna. Om du börjar med att låta honom fortsätta vara på fritids utifrån din särbos arbetstider så kan du så småningom ha honom hemma mera, varefter du känner att du orkar. Men om du börjar med att ha honom hemma mycket så blir det svårare att skicka tillbaka honom till fritids när du inte orkar med.
  • Elina1983
    Gilsa skrev 2010-02-15 16:29:22 följande:
    Hej! Jag och min särbo ska köpa ett hus. Vi har varsitt barn, jag ett barn som är 7 år, han ett som är 9 år. Jag har mitt barn boende hos mig varannan vecka, han har sitt barn på heltid. Hans barn är autistisk och kräver tillsyn hela tiden. Nu till min fråga. När jag har "min" vecka med mitt barn så är det viktigt att vi kan umgås och ha egen tid tillsammans. Det jag vill kunna göra är att under min vecka kunna ta med mig mitt barn från skolan och vi kan hitta på saker. Min särbos barn blir då kvar på fritids tills dennes pappa kommer och hämtar honom. Detta låter antagligen för många väldigt egoistiskt att man gör så, men om jag måste ta med mig även det andra barnet hem så får jag och mitt barn ingen egen tid. Finns det någon vänlig människa som vet vad som gäller. Även om man bor på samma adress, måste man ta hem den andres barn från fritids? Hoppa någon förstår min undran. Om det är biologiska barn så vet jag att man inte kan bara ta med den ena hem. Nu kommer med största sannolikhet min särbos barn hamna på ett sär fritids och inte på samma ställe där mitt barn går.
    Det beror på kommun eller rektor på förskolan tror jag.
    Jag har bonusbarn och dom får gå på dagis, sexårsverksamhet och fritids även om jag är hemma hela dagarna. Men det har inte varit så länge utan det blev bestämt i vintras så man måste prata med fritidset som barnet som är din sambos går på.

Jag förstår dig till 100%, alla barn behöver tid med sina föräldrar och du ska absolut försöka göra att du får den tiden med ditt barn.
  • FrökenKanSjälv
    Elina1983 skrev 2010-02-28 20:33:55 följande:
    Det beror på kommun eller rektor på förskolan tror jag.Jag har bonusbarn och dom får gå på dagis, sexårsverksamhet och fritids även om jag är hemma hela dagarna. Men det har inte varit så länge utan det blev bestämt i vintras så man måste prata med fritidset som barnet som är din sambos går på.Jag förstår dig till 100%, alla barn behöver tid med sina föräldrar och du ska absolut försöka göra att du får den tiden med ditt barn.
    Nej, Skolverket som bestämmer över alla kommunerna har regeln att det är den biologiska förälderns arbetstider som avgör närvarotid för barnet. Men många kommuner försöker lura styvfamiljer och påstår att det är bonusförälderns tider som gäller.
  • Elina1983
    FrökenKanSjälv skrev 2010-02-28 20:40:59 följande:
    Nej, Skolverket som bestämmer över alla kommunerna har regeln att det är den biologiska förälderns arbetstider som avgör närvarotid för barnet. Men många kommuner försöker lura styvfamiljer och påstår att det är bonusförälderns tider som gäller.
    Tack, det är bra att veta.
    Min sambo jobbar som förskolelärare och hans viste inte att de gick efter hans tider så när vi härom veckan skulle skriva nytt schema pratade vi om hur det skulle se ut. Om barnen skulle få 3 tim 5 dagar i veckan eller 5 tim 3 dagar i vecka...

Men förskolan som barnen går på berättade att det var nya regler om min sambo inte hade hört om.
Svar på tråden Vad händer när man flyttar ihop.....?