• Anonym (orolig)

Bebis med Autism??????

Jag har en liten kille som är 5 månader gammal. Det här är mitt tredje barn och han avviker ganska mycket i betéende från de andra så jag har börjat bli lite orolig.

Första 3 månaderna var ganska normala tror jag förutom att han har krånglat väldigt mycket med amningen utan att vi någonsin gett flaska. Men barn 2 krånglade också en del alltså inget konstigt med det egentligen.

Efter 3 månader så började vi vänta på att han skulle greppa saker vilket han alltså fortfarande inte gör. Han verkar helt enkelt inte intresserad av leksaker för händerna har han upptäck eftersom han suger ganska mycket på dem. Annars verkar han inte sen i utvecklingen han vänder runt åt båda håll och sitter lite ostadigt.

Jag har mycket svårt att amma honom eftersom han är så stel och slänger bakåt med huvudet hela tiden så jag har alltid fått vänta tills han blir trött eller somnar för då är han mer slapp i kroppen. Han följer annars vikt och längdkurvan perfekt. Synen och hörseln verkar det inte vara något fel på. Han följer med blicken och hörseln testade vi på BB samt att jag uppfattar att han hör bra.

Men han är väldigt lugn kan ligga på sin filt i timmar (tror jag) nu låter jag honom inte ligga där så länge såklart men han skriker aldrig när han får vara "i fred" eller ja han skriker ju inte annars heller.....inte ens i vagnen. Han vill inte sitta i knät då blir han som en stel pinne. Lika om han blir buren. På nätterna sover han uselt. Jag hör att han är vaken mycket på natten eftersom han rör sig och bökar runt i sängen. Ofta lyfter jag över honom så han får ligga bredvid mig men det verkar som han inte "ser" mig. Trots att han är vaken så mycket så skriker han inte, han bara ligger och tittar. Samma sak om han sover middag så vet man aldrig när han vaknar eftersom han bara är tyst hela tiden.

Han började jollra vid 5-6 veckor och har nu blivit helt tyst. Jag har googlat mycket på nätet och förstått att de flesta barn med autism undviker ögonkontakt men jag får ganska bra ögonkontakt med honom än så länge men har förståt att sådant kan ändras med barn som har autism.

Jag har en tid till BVC imorgon så jag ska prata med dem då, men förmodligen kommer de bara att vifta bort min oro eftersom han är så liten.....

Vad kan det vara??? Ingen syrebrist vid förlossningen eller något sådant iaf. Jag hoppas såklart inte att det är något fel men min magkänsla säger något annat...

• Svar på tråden Bebis med Autism??????
  • Anonym (orolig)

Ingen som har barn med autism och kan dela med sig av hur de var som små?

• Anonym (tvåbarnsmamman)

Nu vet vi inte om vår grabb har autism, men han ska snart utredas för asperger.

Jag tyckte han hade svårt med ögonkontakten när han var liten, och han ville inte ligga i famnen, utan skulle promt sitta upp och hållas ut och bort från vår kropp för att vara nöjd. Såg nog tokigt ut att hålla en liten bebis så...

Han var skrikig och onöjd mycket. Han krånglade med sömnen. Kunde inte amma honom utan att jag gick undan till ett mörkt och tyst rum.

Men han var första barnet och jag tänkte väl inte mer än att han var ett krävande barn.
    Sedan när nästa barn kom och allt var så enkelt började jag ju fundera såklart

Om du redan har två barn och märker stor skillnad hoppas jag att BVC inte bara viftar bort din oro, utan tar dig på allvar!

Antingen så är han bara som han är, inget barn är ju den andra lik och syskon kan vara mycket olika till sättet utan att de för den sakens skull har en diagnos. Eller så märks det redan nu att han har någon form av svårighet.

Men OM det nu skulle vara autism, se det inte som en katastrof, livet med vår son är krävande, men ack så underbart

• Anonym (orolig)

Vi var till BVC igår men om 1 månad (alltså vid 6 månader) gör dom olika tester på barnet och ser vad dom klarar av så hon tyckte vi skulle vänta tills dess och se vad han klarar av då och det kanske är bra. Hon tyckte inte det var något konstigt att han  inte greppar leksaker nu men om en månad borde han göra det tyckte hon.

Sen är han ju helt omöjlig att amma och det är inte kul eftersom han inte tar nappflaska, han lever på gröt känns det som...

Men viktmässigt ligger han på normalkurvan fast han var liten (2,7 kg)  när han föddes. Jag tycker att han känns lite "speciell" men vi får ta en månad i taget och se vad som händer. Han jollrar ju inte alls och den här avsaknaden att att skrika tycker jag inte känns bra. Vi kan som ett exempel gå i affärer i timmar och han bara ligger i sin vagn och tittar och det känns inte normalt. Men han är såklart världens gulligaste lilla kille och det kommer ju såklart ingen diagnos att ändra på

• familj05

Hej!

Det är svårt att yttra sig om små barn då utvecklingen kan variera mycket och ändå var inom normalvarianten. Dock brukar mammor känna på sig ganska väl hur det står till med deras små pyren. Om du är intresserad tycker jag du ska läsa Jenny Lexheds bok "Det räcker inte bara med kärlek". 
    Jag önskar dig all lycka och hoppas att du möter bra, inlyssnande och förstående läkare på BVC.
    Oavsett så passa på och njut av din lilla kille, de växer så fort
  • Anonym (Undrar)

Undrar hur det gick

Svar på tråden Bebis med Autism??????