• Violina9

Har Du gjort en äggdonation och...

...möjligtvis och råkat ut för samma dilemma som jag? Jag genomförde en äggdonation den 28 jan (2010) och jag tog ett hcg test i början på veckan som låg en bit ovanför 60 och sen 2 dgr senare låg den ngt under det tidigare värdet. Jag har gjort flera gravtest hemmavid som säger att jag är gravid men det är dessa blödningar som jag har som jag är väldigt orolig för..! Jag äter en hel del hormoner o även kortison o jag har hört att man faktiskt kan ha mens el blödningar trots att man är gravid...kan Du ngt om detta el varit med om liknande? Tacksam för svar och jag respekterar till fullo om Du vill vara väldigt diskret. K Violina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-13 13:24
    Jag undrar om jag får ställa en personlig fråga, självklart behöver du inte svara på den om du inte vill. Du nämnde att du själv haft ett avstannande av hcg..hur såg det ut? Var det några dagars mellanrum el kanske tom en vecka? Fick du missfall, hur tidigt var det i så fall och framför allt hur såg det ut? Jag menar, blödde du under en dag el l och sen var allt över? Som sagt var - jag respekterar till fullo om du avböjer att svara, kanske är mina frågor alltför personliga. Mvh, Violina "som vägrar att ge upp, inte idag, inte igår och framför allt inte imorgon heller" Jag vill också lägga till att så länge graviditetstesterna visar att jag är gravid, så vill jag inte tro något annat - ÄN så länge...vi får se hur allt utvecklar sig. Förresten är det någon som vet vid ett ev missfall - hur fort försvinnner hcg-värdet ur blodet?

"Glädje är att se livet genom en solstråle" (okänd)

/ViolinaJag undrar om jag får ställa en personlig fråga, självklart behöver du inte svara på den om du inte vill. Du nämnde att du själv haft ett avstannande av hcg..hur såg det ut? Var det några dagars mellanrum el kanske tom en vecka? Fick du missfall, hur tidigt var det i så fall och framför allt hur såg det ut? Jag menar, blödde du under en dag el l och sen var allt över? Som sagt var - jag respekterar till fullo om du avböjer att svara, kanske är mina frågor alltför personliga. Mvh, Violina "som vägrar att ge upp, inte idag, inte igår och framför allt inte imorgon heller" Jag vill också lägga till att så länge graviditetstesterna visar att jag är gravid, så vill jag inte tro något annat - ÄN så länge...vi får se hur allt utvecklar sig. Förresten är det någon som vet vid ett ev missfall - hur fort försvinnner hcg-värdet ur blodet?

/ViolinaJag undrar om jag får ställa en personlig fråga, självklart behöver du inte svara på den om du inte vill. Du nämnde att du själv haft ett avstannande av hcg..hur såg det ut? Var det några dagars mellanrum el kanske tom en vecka? Fick du missfall, hur tidigt var det i så fall och framför allt hur såg det ut? Jag menar, blödde du under en dag el l och sen var allt över? Som sagt var - jag respekterar till fullo om du avböjer att svara, kanske är mina frågor alltför personliga. Mvh, Violina "som vägrar att ge upp, inte idag, inte igår och framför allt inte imorgon heller" Jag vill också lägga till att så länge graviditetstesterna visar att jag är gravid, så vill jag inte tro något annat - ÄN så länge...vi får se hur allt utvecklar sig. Förresten är det någon som vet vid ett ev missfall - hur fort försvinnner hcg-värdet ur blodet?

/Violina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-13 13:26
    Ojdå, kopiera o lägg till var väldigt effektivt....3 ggr samma text är som sagt var 2 ggr för mycket..ha översseende, teknikens under o allt det där..

• Svar på tråden Har Du gjort en äggdonation och...
  • plupp06

Om hcg halten först låg på 60 och sedan minskat efter 2 dagar så kan det tyda på ett mycket tidigt missfall, hcg bör fördubblas varje dag i en normal tidig graviditet. Vad säger läkaren som skrev remissen för hcg provet om värdena?

• Makima46

HCG värdet ska fördubblas varannan till var tredje dag om graviditeten fortskrider som den ska.

Att den istället minskar tyder på att något inte är riktigt rätt.

Blödning kan man ha även om man har en normal graviditet.

Tala med kliniken du gjort ÄD hos eller där du tagit dina HCG tester.

gravid i v. 22 med tvillingar
  • Makima46

Glömde skriva att om det är en väldigt riklig blödning + att ditt HCG värde sjunker, så är det ganska troligt att det är ett tidigt missfall.

Ledsen att du ska behöva råka ut för nåt sånt.

Har varit med om missfall vid min första ÄD, så jag förstår hur du känner det.{#lang_emotions_cry}

gravid i v. 22 med tvillingar
  • Violina9
    plupp06 skrev 2010-02-12 18:37:25 följande:
    Om hcg halten först låg på 60 och sedan minskat efter 2 dagar så kan det tyda på ett mycket tidigt missfall, hcg bör fördubblas varje dag i en normal tidig graviditet. Vad säger läkaren som skrev remissen för hcg provet om värdena?
    Men om jag får vara rakt på sak - första hcg testet i måndags låg på 61,9 IU per liter. När jag tog det 2 dgr senare (även lite senare på dgn, nu i ons låg det då på 60,22. Jag hade väldigt klara direktiv på hur dessa värden skulle ligga. Allt över 50 IU per liter = gravid. Nu var det enligt den barnorskan jag pratade med - det var precis samma kunde man säga enligt henne. Sen har jag ju haft relativt kraftiga blödningar och det är det som är så konstigt...J

Hur som helst så har jag tagit det här "känsliga" testet som man köper på apoteket som även visar hur gravid (el inte) är. Jag vet med mig själv att det behövs inte tas ett test varje dag, men det har jag gjort ändå denna veckan och ALLA 4 som jag tagit visar "Gravid 1-2 veckor...Jag kan inte riktigt ta det till mig iom blödningarna. Vad skall jag tro egentligen? Det mesta ur kroppen verkar vara ur spel pga den medicinering som jag går på. Vet Du om man kan ha mens trots att man är gravid?

Längtar jag för mycket efter en liten knortt kanske?? Jag borde väl låta naturen ha sin gång och det ända jag egentligen kan göra är att ta hand om mig själv på bästa sätt.

Tack på förhand, Violina
  • Bette

Hej,

Ta extra progesteron vid blödning, det är många som har blödningar i samband med ÄD. Det låter inte bra att HCG minskar, det skall öka oavsett vad det var från början.

Bette

• plupp06
    Violina9 skrev 2010-02-12 21:47:35 följande:
    Det mesta ur kroppen verkar vara ur spel pga den medicinering som jag går på. Vet Du om man kan ha mens trots att man är gravid?Längtar jag för mycket efter en liten knortt kanske?? Jag borde väl låta naturen ha sin gång och det ända jag egentligen kan göra är att ta hand om mig själv på bästa sätt. Tack på förhand, Violina

Jag hade två kraftiga blödningar i tidig graviditet = var givetvis super ledsen och övertygad om att det var missfall, men det var det inte. Kvinnor som gör ÄD råkar ut för mer blödningar än vanligt gravida (sa iaf min läkare) man vet inte riktigt varför. Som Bette tipsar om ta en extra vaggis (stoppa in den försiktigt och inte för långt in då det kan reta känsliga slemhinnor).

• isisisis
    Violina9 skrev 2010-02-12 21:47:35 följande:
    Men om jag får vara rakt på sak - första hcg testet i måndags låg på 61,9 IU per liter. När jag tog det 2 dgr senare (även lite senare på dgn, nu i ons låg det då på 60,22. Jag hade väldigt klara direktiv på hur dessa värden skulle ligga. Allt över 50 IU per liter = gravid. Nu var det enligt den barnorskan jag pratade med - det var precis samma kunde man säga enligt henne. Sen har jag ju haft relativt kraftiga blödningar och det är det som är så konstigt...J Hur som helst så har jag tagit det här "känsliga" testet som man köper på apoteket som även visar hur gravid (el inte) är. Jag vet med mig själv att det behövs inte tas ett test varje dag, men det har jag gjort ändå denna veckan och ALLA 4 som jag tagit visar "Gravid 1-2 veckor...Jag kan inte riktigt ta det till mig iom blödningarna. Vad skall jag tro egentligen? Det mesta ur kroppen verkar vara ur spel pga den medicinering som jag går på. Vet Du om man kan ha mens trots att man är gravid? Längtar jag för mycket efter en liten knortt kanske?? Jag borde väl låta naturen ha sin gång och det ända jag egentligen kan göra är att ta hand om mig själv på bästa sätt. Tack på förhand, Violina
    Tyvärr ska inte HCG ligga still heller.
    Hcg ska dubblas varannan till var tredje dag.
    Annars är det något som är fel.
    Har själv haft hcg som stannat av vid ÄD.
  • Violina9
    isisisis skrev 2010-02-13 09:51:24 följande:
    Tyvärr ska inte HCG ligga still heller.Hcg ska dubblas varannan till var tredje dag.Annars är det något som är fel.Har själv haft hcg som stannat av vid ÄD.
    Jag undrar om jag får ställa en personlig fråga, självklart behöver du inte svara på den om du inte vill. Du nämnde att du själv haft ett avstannande av hcg..hur såg det ut? Var det några dagars mellanrum el kanske tom en vecka? Fick du missfall, hur tidigt var det i så fall och framför allt hur såg det ut? Jag menar, blödde du under en dag el l och sen var allt över? Som sagt var - jag respekterar till fullo om du avböjer att svara, kanske är mina frågor alltför personliga. Mvh, Violina "som vägrar att ge upp, inte idag, inte igår och framför allt inte imorgon heller" Jag vill också lägga till att så länge graviditetstesterna visar att jag är gravid, så vill jag inte tro något annat - ÄN så länge...vi får se hur allt utvecklar sig. Förresten är det någon som vet vid ett ev missfall - hur fort försvinnner hcg-värdet ur blodet?

/Violina
  • isisisis
    Violina9 skrev 2010-02-13 13:22:54 följande:
    Jag undrar om jag får ställa en personlig fråga, självklart behöver du inte svara på den om du inte vill. Du nämnde att du själv haft ett avstannande av hcg..hur såg det ut? Var det några dagars mellanrum el kanske tom en vecka? Fick du missfall, hur tidigt var det i så fall och framför allt hur såg det ut? Jag menar, blödde du under en dag el l och sen var allt över? Som sagt var - jag respekterar till fullo om du avböjer att svara, kanske är mina frågor alltför personliga. Mvh, Violina "som vägrar att ge upp, inte idag, inte igår och framför allt inte imorgon heller" Jag vill också lägga till att så länge graviditetstesterna visar att jag är gravid, så vill jag inte tro något annat - ÄN så länge...vi får se hur allt utvecklar sig. Förresten är det någon som vet vid ett ev missfall - hur fort försvinnner hcg-värdet ur blodet? "Glädje är att se livet genom en solstråle" (okänd) /Violina
    Ingen fara.Jag är gammal i gamet
    Jag tog hcg 3-4 ggr i början ,min klinik gör alltd så.
    På dag 7,10 och 14 eller nåt sånt.Minns ej exakt den gången.
    Har gjort 5 ÄD.
    Men det ökade som det skulle i början för att sedan stanna av vid 60 nånstans för mig också.
    Då hade det tagit flera dagar efter sista provet och det brde ha legat på åtminstone ett par hundra.
    Jag slutade då med medicinen och några dagar senare kom mensen.

Jag tog inga fler HCG efter att det stannat av.

Är det såpass låg hcg niivå försvinner det på någon vecka skulle jag tro.

Vid en normal graviditet är hcg:n ökar som den ska brukar det ibland vara så att man blöder iaf.
    Ingen fara alltid.

Men i detta läget hade jag nog tjatat till mig ett nytt hcg så snart som möjligt,för att veta.
    Gravtesten hade jag inte litat på.

För att förhindra blödning kan du annars ta extra progesteron ovh vila.

Jobbgt förstås
  • isisisis

Eller rättare sagt.Hg:n var lite seg i starten.Den borde ha legat lite högre från början.
    Första testet var det o på.
    Sedan ökade den,för att sedan avstanna.

• Sleepingbeuty

Ta ett nytt HCG inna du slutar med dina mediciner.T extra östrogen och progesteron och vila.Då östrogenet styr upptaget av progesteronet.Avvakta nästa HCG.SEN vet du .
    Jag finns i min presentation också om fler behöver lite mer personlig rådgivning.{#lang_emotions_flower}

• julia2012

Hej!!

Jag har läst vad ,ni har skrivit o det ger mej ,lite vägledning.
    Jag gjorde ett hcg prov ,och det visade drygt 100.Jag blev rek av den klinik jag besökt att ,sedan avakta till mitt första ultraljud.Nu -kan jag tänka att De skulle ha rekomenderat mej,att ta --två hcg-test.

Jag ,har känt mej "mindre gravid",denna v .(v 6).
    Jag har nu funderingar,på att göra ett andra hcg-prov.
    Jag kan tycka,att det är lite knepigt,av kliniken,att ,rek ett prov,o sedan ultraljud.
    Jag undrar ,hur ofta ett ägg,fäster o sedan inte växer    :(
    jJag börjar bli orolig.
    J

Svar på tråden Har Du gjort en äggdonation och...