yenniie skrev 2010-02-12 01:04:44 följande:
hej tänkte skriva ett litet inlägg, fick mitt första barn nu i tisdags, hon kom helt oväntat. vaknade på morgonen av att vattnet gick, sen va de fullfart mot bb. Så allt har kommit väldigt plötsligt, man var inte direkt bered<=) någon som vart med om liknande, när hon föddes vägde hon 2300 g å var 45 cm lång. hon slapp kuvös, allt verkar gå bra. Dom tror att vi får stanna här på neo i ca 2 veckor. Hur var det för er? Har inte kommit igång med mjölken än, men kämpar på. Som sagt alla tips och erfarenheter uppskattas:)
Vi fick vår son den 13 januari (fyller en månad idag) nu i år i vecka 34+2. Han vägde 2390 g och var ca 47 cm. Även för mig gick vattnet, men det tog två dagar tills han tittade ut.
Låg på värmebädd till 35+0 och även apnémonitor när han inte låg på oss fram till v 35+0. Ingen kuvös el liknande. Fick en ventrikelsond för maten och jag började pumpa. Hade mkt mjölk rätt så fort, men de orkar ju inte alltid börja äta själva på en gång.
Vi var kvar på neo i ca 1,5 v och gick sedan hem med neo:s hemsjukvård. Igår vart han v 38+4 och blev då utskriven. Hade då ätit helt själv utan sondmål i lite mer än 3 dygn och varit utan sonden helt i 2 dygn, så han hade kvar den rätt så länge.
Han väger nu 2910 g och mår jättebra. Har inte varit några komplikationer alls. Frisk grabb, bara lite tidig.
Ett tips, känn dig inte stressad för det med mat och amning, pumpa på så mjölken kommer igång och sedan kommer han börja äta när han orkar. Amningsträna efter de tips du får på Neo och känn dig inte stressad för att det tar tid. Det kan ta lite tid för dem att orka och fatta vad de skall göra. Elvin var jätteduktig tidigt att ta bra tag, men han hade svårt att komma in i "andra amningen" när de börjar suga långsammare och när mjölken kommer.
Passa på att ta det lugnt, ligg mkt känguru med henne och njut. På den avd vi var så var personalen helt underbar, de såg till att vi orkade och avlastade vid behov. Såg till att vi fick sova ut till en början och om vi behövde åka iväg för att fixa det som man hade tänkt fixa sista månaden hemma, så passade de honom och gav sondmål.
Tänk oxå på att både du och din man får tillfällig föräldrapenning, behöver inte ta av föräldradagarna och pappan skall inte ta av sina 10 pappadagar förrän efter hon är helt utskriven från Neo och då har han 60 dagar på sig from utskrivningsdagen.
Ett tips är att han verkligen är hemma med dig, hade det inte varit för Patrik så hade jag varit helt slutkörd. De skall ha mat var 3:e timma, du skall amningsträna, du skall pumpa och du skall sonda, allt som allt kan det ta 1,5 h och som sagt var 3:e timma skall de ha mat dygnet runt så tid för sömn är det inte mkt av. Sondas hon så kan din man ta nåt pass så du får sova ut lite mer och han med. Tro mig det behövs!!!!!!!!!!!!! Så passa på att ta hans hjälp så länge det går!!!!
Lycka till och berätta gärna hur det går!
PM:a gärna om du vill ha adressen till vår blogg, där har jag skrivit lite mer - även om jag inte har haft tid att skriva så mkt sista tiden.