• yenniie

född i v34+0 tänka på?

hej
    tänkte skriva ett litet inlägg, fick mitt första barn nu i tisdags, hon kom helt oväntat. vaknade på morgonen av att vattnet gick, sen va de fullfart mot bb. Så allt har kommit väldigt plötsligt, man var inte direkt bered<=)

någon som vart med om liknande, när hon föddes vägde hon 2300 g å var 45 cm lång. hon slapp kuvös, allt verkar gå bra. Dom tror att vi får stanna här på neo i ca 2 veckor. Hur var det för er?

Har inte kommit igång med mjölken än, men kämpar på. Som sagt alla tips och erfarenheter uppskattas:)

• Svar på tråden född i v34+0 tänka på?
  • 5busar

Mitt 3e barn föddes i v. 35 och vägde 2270 gr och var 45 cm.

Nu var vi inställda på att hon inte skulle stanna tiden ut för hon hade redan varit på väg 4 veckor tidigare så vi hade hunnit ställa in oss på att hon kunde komma vilken dag som helst.
    Vi var kvar på sjukhuset i 9 dagar.
    Eftersom hon var liten och blev kall lätt så bar jag henne i bärsele från början (hade läst om en studie från England om "kängurubarn" där de såg hur det främjade både mamman och barnet att ha den lilla/e nära så mycket som möjligt. 
    Stimulerar även amningen på ett positivt sätt sägs det men tyvärr så vet jag inget om det då jag inte kunnat amma något av mina barn pga allergier och dålig mjölkkvalite.
    Jag har visserligen burit alla mina barn i bärsele tills de börjat gå.
    (Tyvärr så var det inte så mycket prat om bärsjalar då jag fick mina första barn annars hade jag nog testat det.)
    För att skydda hörseln som är väldigt känslig i början använde vi alltid hjälmmössa under de 2 första månaderna oxå bra att göra om barnet har svårt att hålla värmen.
    En viktig sak till som vi "fick med oss" var att ta det lugnt med besök och stök den första tiden hemma eftersom dessa små knyten kan vara känsligare för stress och infektioner.
    Köp inte på er för mycket småkläder eftersom tillväxten varierar. Jag hade 6 set och 3 pyjamas i första garderoben str 44, 50 och 56. Str 62 hängde med länge och där hade jag en heldel, hon hade det från ca 3 månader till 7 månader. 
    Lycka till och var rädda om varandra
    KRAM
  • bollanmollan

fick en son 33+2, vikt 2330 och 42cm. vi fick stanna på neo i 1o dagar mest för jag fick inte igång min mjölk men det fick bli ersättning istället. när vi kom hem så höll vi oss ganska mycket för oss själva i början för smittorisker.annars var han som vilken bebbis som helst, det har gått väldigt smidigt för oss .

• Katarina76

Grattis till dottern!

För mig kom mjölken lättare efter att jag suttit känguru.

• ninakanin

Våran tjej kom oxå i v 34+0, vägde 2950gram 48 cm,varit pigg från början,slapp kuvös. Var kvar på neo i 13 dagar eftersom hon ej hade full utvevklad sugreflex från början,hade sond,plus att jag ej fick igång amningen, sen  ville  dom se att hon gick upp bra och tog imot ersättningen.

Till oss sa dom inte så mycket som vi behövde tänka på utan att vi skulle göra vad som känndes bra för oss.

Grattis och lycka till !

• Cincy
    yenniie skrev 2010-02-12 01:04:44 följande:
    hej tänkte skriva ett litet inlägg, fick mitt första barn nu i tisdags, hon kom helt oväntat. vaknade på morgonen av att vattnet gick, sen va de fullfart mot bb. Så allt har kommit väldigt plötsligt, man var inte direkt bered<=) någon som vart med om liknande, när hon föddes vägde hon 2300 g å var 45 cm lång. hon slapp kuvös, allt verkar gå bra. Dom tror att vi får stanna här på neo i ca 2 veckor. Hur var det för er? Har inte kommit igång med mjölken än, men kämpar på. Som sagt alla tips och erfarenheter uppskattas:)
    Vi fick vår son den 13 januari (fyller en månad idag) nu i år i vecka 34+2. Han vägde 2390 g och var ca 47 cm. Även för mig gick vattnet, men det tog två dagar tills han tittade ut.
    Låg på värmebädd till 35+0 och även apnémonitor när han inte låg på oss fram till v 35+0. Ingen kuvös el liknande. Fick en ventrikelsond för maten och jag började pumpa. Hade mkt mjölk rätt så fort, men de orkar ju inte alltid börja äta själva på en gång.

Vi var kvar på neo i ca 1,5 v och gick sedan hem med neo:s hemsjukvård. Igår vart han v 38+4 och blev då utskriven. Hade då ätit helt själv utan sondmål i lite mer än 3 dygn och varit utan sonden helt i 2 dygn, så han hade kvar den rätt så länge.
    Han väger nu 2910 g och mår jättebra. Har inte varit några komplikationer alls. Frisk grabb, bara lite tidig.

Ett tips, känn dig inte stressad för det med mat och amning, pumpa på så mjölken kommer igång och sedan kommer han börja äta när han orkar. Amningsträna efter de tips du får på Neo och känn dig inte stressad för att det tar tid. Det kan ta lite tid för dem att orka och fatta vad de skall göra. Elvin var jätteduktig tidigt att ta bra tag, men han hade svårt att komma in i "andra amningen" när de börjar suga långsammare och när mjölken kommer.

Passa på att ta det lugnt, ligg mkt känguru med henne och njut. På den avd vi var så var personalen helt underbar, de såg till att vi orkade och avlastade vid behov. Såg till att vi fick sova ut till en början och om vi behövde åka iväg för att fixa det som man hade tänkt fixa sista månaden hemma, så passade de honom och gav sondmål.

Tänk oxå på att både du och din man får tillfällig föräldrapenning, behöver inte ta av föräldradagarna och pappan skall inte ta av sina 10 pappadagar förrän efter hon är helt utskriven från Neo och då har han 60 dagar på sig from utskrivningsdagen.
    Ett tips är att han verkligen är hemma med dig, hade det inte varit för Patrik så hade jag varit helt slutkörd. De skall ha mat var 3:e timma, du skall amningsträna, du skall pumpa och du skall sonda, allt som allt kan det ta 1,5 h och som sagt var 3:e timma skall de ha mat dygnet runt så tid för sömn är det inte mkt av. Sondas hon så kan din man ta nåt pass så du får sova ut lite mer och han med. Tro mig det behövs!!!!!!!!!!!!! Så passa på att ta hans hjälp så länge det går!!!!

Lycka till och berätta gärna hur det går!

PM:a gärna om du vill ha adressen till vår blogg, där har jag skrivit lite mer - även om jag inte har haft tid att skriva så mkt sista tiden.
  • Helenan87

Grattis!!

Vi fick vår son i v 34+2. Han va 46 lång och vägde 2250 gram. :) En frisk liten bebis med inga problem alls.
    Han fick vara kvar inne på neo i 2 veckor, sen fick vi åka hem med hemsjukvård. Även han (som alla andra små man läst om) sondmatades. Vi jobbade mycket med amningen, men fungerade inte helt. Vi beslöt oss då för att köpa en amningsnapp för att testa om han vart mer p hugget. DET FUNKA! :) Sköterskorna va inte jätte glada i det, men det är min son och jag gör som jag sj'vl känner för lite.
    Vi väntade och väntade på att få komma hem. Hela tiden så sa läkaren att allt va sååå bra med honom och han va så duktig. Han gjorde precis så som man skulle osv. Men ÄNDÅ fick vi inte åka hem. Droppen va på måndagen samma vecka som vi sen fick åka hem... Hemsjukvården (som va 2 veckors kö på) hade kommit och sagt att det fanns en plats över nu och erbjöd oss den. Men sköterskorna hade tackat nej för att det va för tidigt... VA??? Kom igen, vadå för tidigt? Fick aldrig veta mer än så... Fick sen veta på onsdagen att vi skulle få komma hem. Han hade sin sond kvar i en vecka efter vi kom hem. Men vi använde den bara på natten, annars ammade han supr fint :)
    För oss kom amningen igång mer när vi kom hem. Kanske var så att man slappnade av mer och kunde sitta i lugn och ro.
    Nu är vår son 6 veckor och växer på bra. Han ammar som om han aldrig gjort något annat :D
    Hoppas det går lika bra för dig! Kul med fler prematur-föräldrar :D

• lill yra
    hej har en nu stor tös på 9 år som föddes i v.34+3.vaknade av vatten avg. när jag kom in till bb var jag öppen 5 cm, 4 tim senare var hon född . hon vägde 2970gr o var 46 cm lång. vi fick stanna i 17 dagar. på neo. tog 10 dagar innan hon fick sin sugförmåga o kunde börja ammas,innan blev hon "koppad" eller sondmatad.hade en väldigt envis gulsot som gjorde att hon fick ligga under sol-lampa i 9 av dessa 17 dagar.Mår idag bra ,men med diverse andra sjukdommar som inte är prematur relaterade. Grattis o Lycka till
  • yenniie

hej =)
    va skönt att höra att allt gick så bra, själva har vi fått komma hem nu =) vi låg inne på neo i 11 dagar sen hade vi hemsjukvård två veckor men nu är vi utskrivna. Min lilltjej äter på flaska hela tiden nu, mjölken bara sinade så hon får ersättning, och ja försöker pumpa ut så de ivf räcker till 1-2 mål per dag för henne. Men det fungerar jätte bra för oss , hon blir 1 månad på tisdag, hon väger 2450 g nu så vi är på väg uppåt =)
    Nu senaste dagen så har hon börjat äta mycket mera så det är possitivt =)

• Cincy

Vad skönt! Då kommer hon växa så det knakar nu. :)
    Vår grabb föddes ju 34+2, är nu 7-8 v och gått upp från 2390g (f-vikt, men gick ner lite från det) till 3951g!!! Helt sjukt vad de växer!

• Dullan 79

Min grabb föddes i v 33+6! fick stanna på neo i 15 dagar han hade problem med lungorna och hade syreslang i 5 dagar och matsond i 6 sen började jag amma lite smått men han orkade inte suga så länge så varannan gång flaska o varannan ammade jag det gick jättebra! Sen vi kom häm ammar jag bara! Han föddes 2700 g 47 cm och minimumvikten stannade på 2237 g men nu är han 2 ½ månaser och väger 5 kg 55 cm en liten matgris

• Niikki90

Grattis :)
    Min son föddes i v 34+6. Mitt vatten började gå men fick inga värkar så blev igång sättning. Han mådde jätte bra och behöve bara värme säng. Han vägde 2610 g och va 48 cm. Vi lämnade neo efter 2 ½ vecka.
    Om mjölken inte riktigt flyter på kan du testa näs spray vilket läkarna kan fixa till dig. Det tar du 5 minuter innan amning. Funkar det inte med mjölken ska du inte pressa dig utan ta mjölk ersättning. Det fuknar precis lika bra :)
    Jag använde mjölkerättning och min son har blivit en väldigt stor kille. Vid 5 månader vägde han 7860 g.
    Jag tänkt inte så mkt på att han va förtidigt född. Det enda jag va noga med va att inte ta med han bland massa folk den första månadern. För det rekomenderade inte dom på neo.

Svar på tråden född i v34+0 tänka på?