• Anonym (Fettot)

Kan man åka slalom om man väger som mig?

Jag väger just nu 108 kilo, har gått ner från 130 kilo.
    Älskar att motionera och en sak jag saknar från när jag var yngre är att åka slalom.
    En kompis har nu frågat om jag vill sticka iväg med henne och åka, men det jag oroar mig för är om man KAN åka slalom när man väger som mig.
    Går det att ställa in skidorna efter den vikten så att fästena släpper om jag ramlar osv?

• Svar på tråden Kan man åka slalom om man väger som mig?
  • SchumiFerrari

Det borde gå...  tycker inte att 108kg är så mycket...

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Anonym (***)

Min sambo väger 115 kg, vi åker skidor varje vinter. Det går jättebra

• Anonym (Fettot)
    Anonym (***) skrev 2010-02-10 19:41:26 följande:
    Min sambo väger 115 kg, vi åker skidor varje vinter. Det går jättebra
    Gör han?
    Hyr han skidor eller äger han skidor...borde iof inte spela så stor roll
    Men det går bra?
  • RiNan

Jag åkte slalom förr förra vintern och vägde då 94kg. Du väger 12kg mer än mig då men det jag tänkte komma till att det gick hur bra som helst men du får nog räkna med att det är rätt jobbigt. Det var kul men fötterna tröttnade ovanligt snabbt och det flöt inte alls på som när man var yngre och lättare så när mannen fick en frakur i handleden fick jag utan att själv ta initiativet pausa resten av dagen Men kul var det ändå!

• Anonym (Fettot)
    RiNan skrev 2010-02-10 19:53:24 följande:
    Jag åkte slalom förr förra vintern och vägde då 94kg. Du väger 12kg mer än mig då men det jag tänkte komma till att det gick hur bra som helst men du får nog räkna med att det är rätt jobbigt. Det var kul men fötterna tröttnade ovanligt snabbt och det flöt inte alls på som när man var yngre och lättare så när mannen fick en frakur i handleden fick jag utan att själv ta initiativet pausa resten av dagen Men kul var det ändå!
    Jag räknar med att det kommer vara jobbigt, men jag tränar regelbundet på olika jympapass 3-4 dagar i veckan och har gjort så i ett år nu,,,så mitt flås är OK.
    Men jobbigt kommer det bli, man använder muskler man inte är van vid att använda.
    När jag var yngre (15-17år) åkte jag slalom varje helg under hela vintrarna.
    Saknar det.
  • Anonym (***)

Han har egna pjäxor, men skidorna hyr vi. Det spelar nog ingen roll hur du gör.

• Lillfjant

Det viktigaste är nog att du är ärlig med vad du väger när dom ställer in skidorna så dom verkligen är anpassade efter dig (gäller nog alla oavsett vikt)
    Ha det så trevligt i skidbacken!

• Anonym

Senast jag åkte skidor (snowblades) vägde jag 130. Inga problem, men då har jag i och för sig åkt skidor nästan varje vinter sen jag var 2. Det enda jag oroade mig för var knappliftar skulle hoppa av vajern och så. Jag vägde dock som sagt 20 kilo mer än du, så... Skidåkningen var det inga problem med alls. Hade åkt i år också fast jag väger mer om det inte vore för att jag nu är gravid.

• Anonym (samma som #8)

Och sedan spelar det nog inte så stor roll hur bra kondition man har, eftersom man inte blir andfådd av att åka. Det är benmusklerna som spelar roll. Om du har otränade ben så kanske du får ont om du åker för långt och för fort och så (eftersom det sliter mer på benen att svänga om man åker snabbt, alltså) men att du KAN och att det GÅR även om man inte är tränad på det och väger lite mer än andra tvivlar jag inte på en sekund.

• Anonym (samma som #9)

Oj! samma som #9 skulle det vara!

Anonym (samma som #8) skrev 2010-02-11 02:09:32 följande:
    Och sedan spelar det nog inte så stor roll hur bra kondition man har, eftersom man inte blir andfådd av att åka. Det är benmusklerna som spelar roll. Om du har otränade ben så kanske du får ont om du åker för långt och för fort och så (eftersom det sliter mer på benen att svänga om man åker snabbt, alltså) men att du KAN och att det GÅR även om man inte är tränad på det och väger lite mer än andra tvivlar jag inte på en sekund.
Svar på tråden Kan man åka slalom om man väger som mig?