• Kusin Knase

Böcker om barn

Obs, tråden ligger under adoption, men även andra som ramlar in här och har en åsikt/tips får gärna dela med sig!

Böcker om barn var ämnet. Något för alla i dessa evighetsväntans tider kanske?! Att förbereda sig på föräldraskapet kan nog aldrig skada, det är nog lätt hänt annars att man bara ser fram emot barnbeskedet eller resan, och inte tänker på att man sen ska leva ihop som familj! Åtminstone jag är en sån som gärna förbereder sig genom att läsa på. (Och likaså hade jag innan min biodotters födsel oerhört svårt att tänka på något annat än förlossningen, livet som kom sedan var jag inte alls beredd på...)

Boken Attaching in adoption har diskuterats i andra trådar, det har tipsats om den men är det någon som sen har läst den? Jag började på den men kände att det var lite för många worst case-scenarier uppradade för att jag skulle gilla den riktigt – det känns lite överdrivet att suga åt sig en massa sånt innan man har fått sitt barn, innan man ens kan veta vilka, om några, slags problem man kan tänkas stöta på, tänkte jag. I vilket fall får boken vila tills den kanske kan komma att bli mer praktiskt användbar, som det är ju blir jag mest nedslagen av den.

Annars, om man får ett barn under ett år, rekommenderar jag varmt Växa och upptäcka världen: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146210571 Den kan ju säkert vara bra även för adoptivföräldrar som får äldre barn som regredierar till tidigare utvecklingsstadier.

Också Spädbarnets psykologi gillade jag mycket: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127076091

En bok jag däremot inte har läst (än) är Kärlekens roll: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185703095 men jag är väldigt nyfiken på den!

Så måste jag ju säga att jag är en sucker för Jesper Juul, vars syn på barnuppfostran jag i mångt och mycket delar! Jag har inte läst alla hans böcker men funnit stöd i flera av dem.

Sen kan man ju knappt komma ifrån Anna Wahlgren… vars sömnmetoder jag inte sympatiserar med alls, men som har en klok syn på barnets uppgifter i familjen etc. Det går ut på att man ska få barnet att känna sig behövt genom att det ska få vara med i arbetet hemma och utföra enkla små uppgifter, istället för att få stå bredvid och titta på. Funkar jättebra hemma hos oss, har fungerat sen dottern var något år gammal (inte innan dess alls). Dock gillar hon fortfarande inte alls att diska etc...

Några tankar? Andra böcker som man bör/inte bör läsa? Idéer, tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 13:16
    Sorry för skum radbrytning!
  • Svar på tråden Böcker om barn
  • Tap dancing mum
    Jag började läsa Attaching in adoption när vi väntade på BB för barn nr 2. Tror inte heller att jag skulle ha "orkat" läsa den innan nr 1 för drygt 3 år sen. Men nu tyckte jag faktiskt att den var bra, med mycket tankeväckande poänger om t.ex. att även de som adopterats som spädbarn har en sorgprocess mm. Visserligen är många delar av boken inte direkt lämpade för situationen här i Sverige (med mest internationella adoptioner), men de delar kan man ju öga igenom lite ytligare.

Vet du möjligen om Jesper Juul har skrivit nåt om just adoption?
  • Kusin Knase
    Tap dancing mum skrev 2010-02-11 22:23:47 följande:
    Jag började läsa Attaching in adoption när vi väntade på BB för barn nr 2. Tror inte heller att jag skulle ha "orkat" läsa den innan nr 1 för drygt 3 år sen. Men nu tyckte jag faktiskt att den var bra, med mycket tankeväckande poänger om t.ex. att även de som adopterats som spädbarn har en sorgprocess mm. Visserligen är många delar av boken inte direkt lämpade för situationen här i Sverige (med mest internationella adoptioner), men de delar kan man ju öga igenom lite ytligare. Vet du möjligen om Jesper Juul har skrivit nåt om just adoption?
    Tack för dina tankar!

Jag ska titta mer i Attaching..., det är nog bättre att leta fram stycken som kan vara relevanta för oss i vår situation nu än att läs den från pärm till pärm som jag började.

Nej, jag vet inte om Juul har skrivit om adoption. Har du läst något av honom?
  • Tap dancing mum

Ja, jag har läst några av Jesper Juuls böcker, men började senast (Läste "Din kompetenta familj") fundera på om han inte skulle ha skrivit nåt om just adoption. Skulle vara interessant att läsa. Kanske nån annan vet/ har läst?

Svar på tråden Böcker om barn