• Platano

Normalt med svullen "bula" vid livmodern? V.14+0

Jag är gravid i vecka 14+0. Min mage är nästan alltid svullen som en  nere vid livmodern.Det står liksom ut lite och känner man där så känns det hårt och uppblåst liksom.Det har varit så ett tag nu. Är det normalt? Läste att det kan vara förvärkar? Jag har inte ont eller så men nu blev jag orolig att Något är fel. Ibland är det lite mjukare där, ibland lite mer svullet, men det känns inte som innan jag blev gravid och där var platt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 05:54
    Det blev lite fel. Den är alltså svullen typ hela vägen där nere vid livmodern.
  • Svar på tråden Normalt med svullen "bula" vid livmodern? V.14+0
  • Isop1

Ja, det är nog livmodern du känner. Jag uppfattar det som att det är spänt under huden särskilt när man känner mot sidorna på "kulan", det känns inte alls mjukt som fett eller så.

• Platano

Jag var hetl säker på det också, men sen läste jag om sammandragningar och blev worried. Tack för era svar

• JKMNA

Livmodern blir hård som en boll ibland, alltså sammandragningar. Det är inte ovanligt att ha det tidigt. Jag har också det, flera gånger om dagen och har haft i några veckor. Är i v 20 nu. Ändrar de karaktär, kommer oftare, gör ont eller oroar dig på annat vis ska du självklart kolla upp det!

• Platano
    JKMNA skrev 2010-02-10 23:20:29 följande:
    Livmodern blir hård som en boll ibland, alltså sammandragningar. Det är inte ovanligt att ha det tidigt. Jag har också det, flera gånger om dagen och har haft i några veckor. Är i v 20 nu. Ändrar de karaktär, kommer oftare, gör ont eller oroar dig på annat vis ska du självklart kolla upp det!
    Är det alltid sammandragningar om magen är svullen? Jag har inte ont, bara lite molvärk ibland. Det är väl normalt med molvärk även runt v 14? Tänkte man hör ju att det är normalt i början av  graviditeten men har inte hört så mycket om hur det är senare.

Tack för alla svar!
  • kaffeberoende

Nä magen blir väl inte svullen av sammandragningar?
    I början av graviditeten svullnade min magen jämt på kvällen.

• Platano
    kaffeberoende skrev 2010-02-11 01:28:56 följande:
    Nä magen blir väl inte svullen av sammandragningar?I början av graviditeten svullnade min magen jämt på kvällen.
    Jag läste att den kan bli hård. Men min är liksom hård/uppblåst nere vid livmodern man känner liksom att det buktar ut. Jag trodde det var livmodern som vuxit, det borde det väl kunna vara? Eller svullna tarmar eller nåt.
  • JKMNA

Vid sammandragning blir den ju ganska hård men det ska ju mjukna efter en stund.
    Är du väldigt smal? Gravidmagar kan säkert kännas och upplevas väldigt olika.
    Jag är ganska så tunn och framförallt i början när jag fick sammandragningar kändes det och såg ut som att någon hade stoppat in en liten melon ovanför blygdbenet. Såg helt knäppt ut!
    Den kan ju vara lite svullen också. Allting växer och flyttar på sig.

• dakeel

Om det är den nedre delen av livmodern du menar så kan det vara urinblåsan du känner med. Den varierar ju från att vara mer eller mindre spänd beroende på hur mycket urin det är i den. Eller så är det livmodern, sammandragningar eller tarmarna som andra skrivit innan.

• Mifuna
    Platano skrev 2010-02-11 01:19:27 följande:
    Är det alltid sammandragningar om magen är svullen? Jag har inte ont, bara lite molvärk ibland. Det är väl normalt med molvärk även runt v 14? Tänkte man hör ju att det är normalt i början av  graviditeten men har inte hört så mycket om hur det är senare.Tack för alla svar!
    Molvärk/växtvärk runt v.14 är inte så ovanligt eftersom livmodern då börjar växa mer
  • Frida g

men det är väl bara livmodern som du har börjat känna. Det brukar man väl göra vid dessa veckorna. Den känns ju som en liten bula. Den är ju inte lika mjuk som fettet på magen utan lite hårdare så det är väl den du känner.

• paloma84

Det är väl livmodern du börjat känna! Barrnet växer och livmodern växer, det kan kännas som ett äpple eller som en boll där nere. Och värk/molvärk kan du känna just för att den växer.
    Sen att du är mer svullen om kvällen är normalt.

Du är ju trots allt gravid, så det är ju inte konstigt att du börjat att känna en bula ;)

• Platano

Tack för era svar. Jag är normalviktig. Är det farligt ifall man skulle få sammandragningar som inte gör ont i denna veckan?

• Krake

Om du precis nu börjar känna din livmoder, är det nog svårt att avgöra hur hård den "ska" vara. Vill du testa, se till att få orgasm och känn på den omedelbart efteråt. Så känns livmodern när man har sammandragningar.

Svar på tråden Normalt med svullen "bula" vid livmodern? V.14+0