Jättetrist barnmorska vid ultraljudet
Hej!
Nu har jag varit på mit "stora ultraljud", i v 18. Något min kille och jag sett fram mycket emot. Tyvärr spoljerades upplevelsen mycket av en mycket dåligt inkännande och oproffessionell barnmorska.
Jag kände mig totalt dumförklarad då jag ställde frågor som egentligen inte var så korkade alls... Nu i efterhand kan man kanse förstå det som om hon kände sig hotad av att jag kanske verkade insatt eller något men man är inte så kaxig när man ligger med trosorna nedanför könshåret och får sitt första barn genomgånget ordentligt för första gången. Exempel på vad hur vår dialog lät var:
Jag: Visst är det så att de flesta barn har en liten uppåtnäsa i den här åldern?
Hon: Men snälla du, du kan väl inte värdera näsans utseesnde så här tidigt!
Jag: Nej nej jag menar bara att jag känner igen utseendet från andra bilder jag sett och läst att de brukar se ut så...
Jag: När man gör den här typen av undersökning, hur påverkat blir barnet i stunden...? Blir det betydligt mindre utrymme för den i livmodern till exempel?
Hon: Ehhhh... ja, NATURLIGTVIS sjunker det in när jag trycker (tittar på mig som jag är helt korkad)
Jag: ja..jag bara menar att, är det lite som en ballong, att så fort undersökningen avbryts så åker livmodersväggen tillbaka, som en ballong?
Hon: (höjer på ögonbrynen) men lilla du, fostret omges faktiskt av vatten!
(efter att ha sagt att att moderkakan hade ett ventralt läge)
Jag: Betyder det att den är frammåtlutat, mot bukväggen?
Hon: (Tittar upp på mig och tar mig försiktigt på armen) Nej, här lutas inget lilla du!
Jag skulle kunna fortsätta.... Så fruktansvårt tråkigt. TIll slut var jag bara helt tyst. Kände mig som världens dummaste person som inte kunde komma på något lämplig att säga. Ovanpå allting så missade hon på något sätt att spela in på videobandet vi hade med oss. Det är helt svart. Det positiva - och egentligen det enda viktiga - är att barnet mår bra och ser friskt och välskapt ut. Sedan ska jag också säga att det inte är min ordinarie barnmorska utan någon som enbart gjorde detta ultraljud.
Men ändå. Känns lite snopet. Önskar ingen annan samma otur. Så upp med Ultragyn, Odenplan säger jag bara...