• kurrekvist

Jättetrist barnmorska vid ultraljudet

Hej!
    Nu har jag varit på mit "stora ultraljud", i v 18. Något min kille och jag sett fram mycket emot. Tyvärr spoljerades upplevelsen mycket av en mycket dåligt inkännande och oproffessionell barnmorska.

Jag kände mig totalt dumförklarad då jag ställde frågor som egentligen inte var så korkade alls... Nu i efterhand kan man kanse förstå det som om hon kände sig hotad av att jag kanske verkade insatt eller något men man är inte så kaxig när man ligger med trosorna nedanför könshåret och får sitt första barn genomgånget ordentligt för första gången. Exempel på vad hur vår dialog lät var:

Jag: Visst är det så att de flesta barn har en liten uppåtnäsa i den här åldern?
    Hon: Men snälla du, du kan väl inte värdera näsans utseesnde så här tidigt!
    Jag: Nej nej jag menar bara att jag känner igen utseendet från andra bilder jag sett och läst att de brukar se ut så...

Jag: När man gör den här typen av undersökning, hur påverkat blir barnet i stunden...? Blir det betydligt mindre utrymme för den i livmodern till exempel?
    Hon: Ehhhh... ja, NATURLIGTVIS sjunker det in när jag trycker (tittar på mig som jag är helt korkad)
    Jag: ja..jag bara menar att, är det lite som en ballong, att så fort undersökningen avbryts så åker livmodersväggen tillbaka, som en ballong?
    Hon: (höjer på ögonbrynen) men lilla du, fostret omges faktiskt av vatten!

(efter att ha sagt att att moderkakan hade ett ventralt läge)
    Jag: Betyder det att den är frammåtlutat, mot bukväggen?
    Hon: (Tittar upp på mig och tar mig försiktigt på armen) Nej, här lutas inget lilla du!

Jag skulle kunna fortsätta.... Så fruktansvårt tråkigt. TIll slut var jag bara helt tyst. Kände mig som världens dummaste person som inte kunde komma på något lämplig att säga. Ovanpå allting så missade hon på något sätt att spela in på videobandet vi hade med oss. Det är helt svart. Det positiva - och egentligen det enda viktiga - är att barnet mår bra och ser friskt och välskapt ut. Sedan ska jag också säga att det inte är min ordinarie barnmorska utan någon som enbart gjorde detta ultraljud.
    Men ändå. Känns lite snopet. Önskar ingen annan samma otur. Så upp med Ultragyn, Odenplan säger jag bara...

• Svar på tråden Jättetrist barnmorska vid ultraljudet
  • MotherOfTwo

Fy så tråkigt. Vilken hemsk inställning hon hade. Säga lilla du sådär hela tiden. Nä usch.
    Jag förstod inte riktigt men var det Ultragyn du varit på? Jag var nämligen där och vid första UL så fick jag en hemsk sköterska (eller vad dom nu är). Tänker bara om det kan vara samma?

• tr3z

Vad tråkigt! KÄnde lite samma på vårt stor UL, som sen visade sig vara för tidigt så vi fick tack å lov göra ett till med en bättre tant. Men, UL gör man ju utanpå magen..Gjorde de VUL i v 18? Jobbigt isf tycker jag, för då är man verkligen inte särskilt kaxig, som du säger....

• SadieWantsASon

Kul att köra med "snälla du" och "lilla du", det ger verkligen det intrycket man vill ha av en BM... inte. Himla tråkigt! Ni är ju inte där för att hon har ett egenintresse av att titta på ert barn, ni är ju där för att NI ska se och lära och veta att barnet är ok. Vad hjälper det om hon vet allt i hela världen när hon inte delar med sig av det.. Tycker synd om er, jag skulle inte vilja ha en sån BM på mitt UL!

• EllaGirl

Usch vad tråkigt. Det är ju en viktig stund ju. Vi hade ju tur med vår iaf. Trodde alla var som hon men tydligen inte. Väljer man ett sånt yrke så ska man väl vara däerfter tycker jag.

• Idun

Usch, hennes beteende fick mig att tänka på en av härskarteknikerna- förlöjligande. Både genom att kalla dig "lilla du" och genom att tycka att det du sa var dumt. Pucko-barnmorska!

• kurrekvist

Tack för era kommentarer...jag det var en besvikelse. Skönt att få debreifa varandra (jag och min kille) efteråt och får höra att han uppfattat situationen precis likadant som jag. Vi gick och fikade och drömde om hur man skulle kunna hämnas....skriva brev till stallet? Varna för just henne via nätet...? kankse lite elakt att hänga ut någons nämn så, och jag tänker inte göra det på denna sida, men bistår gärna med informationen till dem som vill via personliga meddelanden då jag inte vill att någon ska ta det personligt om de blir behandlande av henne på samma sätt, utan vet att hon gjort så förut.

Tr3z: nej det var vanligt ultraljud, men man fick ända dra ner trosora en bra bit för att hon skulle komma åt överalt och kände sig hyfsat utsatt i sitauationen...

• lindalinda

Vart va du någonstans?
    Jag gjorde UL på NÄL.
    där va dom också väldigt otrevliga..

• Titti och mini

Tycker faktiskt du ska skriva ett brev till den ansvarige om detta. De ska INTE betee sig så här o säkert är du inte den första som känt sig dum. Blir så sur - VARFÖR vill man jobba m människor om man inte vill prata med dem????

• EllaGirl

Men vad arg jag blir! Barnmorskor (särskilt de som har u-ljudet) ska var glada och trevliga och svara på frågor. För fan! Många får ju bara ett u-ljud och så ska kärringarna sabba den fina stunden. usch! (ursäkta mitt utbrott)

• starlet

Gud vad tråkigt! Och vad fruktansvärt nedvärderande!

Hade nog tur för även vi gjorde ul på ultragyn men "vår" barnmorska var supertrevlig och tog sig väldigt mycket tid.
    Trist att få en sån viktig och spännande dag förstörd!

Svar på tråden Jättetrist barnmorska vid ultraljudet