• Herr Hagelin

Mannshat på FL.

har suttit o läst runt i olika trådar på FL och insett att kvinnor tycker att vi inte har några rättigheter.

senaste tråden jag läste i satt kvinnorna o skrev att killen har ingen rätt att va med på förlossningen om inte mamman vill det. "han kan va med när han kan föda barn" !!!

o den allmänna inställningen verkar va att killar är dumma i huvet o allmänt värdelösa.

men så fort dom pratar om att killen ska betala o allt sånt då ska han va med.

är det fler än jag som tycker att det är störigt att det är sånt stort hat o nervaderande av killar??

varför har vi inga rättigheter. förutom att betala. det duger vi alltid till.
    nä dags att vi killar sätter ner foten. det är våra barn barn me.

vad tycker ni???

• Svar på tråden Mannshat på FL.
  • Gnagarn

Kärringmaffian på FL är beryktad! Allt är mannens fel, allt från krisen i mellan östern, falsk krupp, lägre löner för kvinnor till tappet av kvalitetsspelare i Allsvenskan.

Men det är väl som i övrigt i samhället, det är de mest extrema som syns och hörs mest. Skulle man göra en undersökning hos alla kvinns här på FL tror jag de flesta hillar män. Iallafall ibland..
  • Herr Hagelin

ja man kan ju hoppas det iallla fall. fast när det kommer till barnen så tror jag mannen har ett lågt värde hos många kvinnor.  nästan alla tycker att man inte har rätt att va med på förlossningen. bara om kvinnan vill det annars får han inte.
    o det tycker även dom som e normalt funtade som det verkar.

ta inte livet så allvarligt, du kommer ändå inte härifrån levande.
  • Memnok77
    Herr Hagelin skrev 2010-02-11 19:10:55 följande:
    ja man kan ju hoppas det iallla fall. fast när det kommer till barnen så tror jag mannen har ett lågt värde hos många kvinnor.  nästan alla tycker att man inte har rätt att va med på förlossningen. bara om kvinnan vill det annars får han inte. o det tycker även dom som e normalt funtade som det verkar.
    Mannen är generellt underordnad när det gäller barn. Vi får inte delad vårdnad, har inget att säga till om när det gäller abort, måste uppfylla både den gamla könsrollen som handlar om att vara familjeförsörjare och den moderna som handlar om att vara en velourpappa, vi ses som sämre på att ta hand om barnen osv osv.

Att de attityderna spiller över på den här typen av forum är bara naturligt, det är väl något som man får acceptera antar jag.
  • PerG
    Memnok77 skrev 2010-02-12 20:40:50 följande:
    Att de attityderna spiller över på den här typen av forum är bara naturligt, det är väl något som man får acceptera antar jag.
    Eller motverka!.... Har hamnat i otaliga diskussioner om pappors lämplighet i olika situationer här på familjeliv (sjukt att man ens ska behöva)... Ibland går jag in i "känsliga rummet" mest för att agera motpol mot alla de som skriker ensam vårdnad oavsett om pappan ifråga är helyllepappa eller knarklangare...
  • Memnok77
    PerG skrev 2010-02-12 22:47:22 följande:
    Eller motverka!.... Har hamnat i otaliga diskussioner om pappors lämplighet i olika situationer här på familjeliv (sjukt att man ens ska behöva)... Ibland går jag in i "känsliga rummet" mest för att agera motpol mot alla de som skriker ensam vårdnad oavsett om pappan ifråga är helyllepappa eller knarklangare...
    Ja, där håller jag med dig. Klart att man kan vara lite motvals och på så sätt ge någon en tankeställare. Men den stora bilden lär knappast förändras så länge feminismen (läran om kvinnors rättigheter och mäns skyldigheter) är statsreligionen i Sverige.
  • PerG
    Memnok77 skrev 2010-02-13 10:07:38 följande:
    Ja, där håller jag med dig. Klart att man kan vara lite motvals och på så sätt ge någon en tankeställare. Men den stora bilden lär knappast förändras så länge feminismen (läran om kvinnors rättigheter och mäns skyldigheter) är statsreligionen i Sverige.
    Behövs nog ingen feminism för det även om "statsfeminismen" inte direkt jobbar för pappors väl... De värsta "pappafötryckarna" här på FL jag stött på (vill/får inte nämna namn) är tyvärr biologistiska ickefeminister (eller vad man ska kalla det) medans några av de största "pappaförespråkarna" jag stött på är "helfeminister"... Men det finns bra/dåliga i båda "läger"...
  • Kupala

Jag trodde alla killar va öldrickande, sportälskande soffpotatisar som prioriterar den nya platt-TV'n än en familjesemester ? :P

• FIame
    Memnok77 skrev 2010-02-12 20:40:50 följande:
    Mannen är generellt underordnad när det gäller barn. Vi får inte delad vårdnad, har inget att säga till om när det gäller abort, måste uppfylla både den gamla könsrollen som handlar om att vara familjeförsörjare och den moderna som handlar om att vara en velourpappa, vi ses som sämre på att ta hand om barnen osv osv. Att de attityderna spiller över på den här typen av forum är bara naturligt, det är väl något som man får acceptera antar jag.
    Beror ju på vad man accepterar och vad män inte accepterar. Personligen är acceptansen för sådana tankar låg i och med att det rör mitt barn. Hade det rört sig om något som inte har med mig att göra, så tror jag att jag inte haft så stor kännedom om vad som är rimligt att acceptera och inte.

Sen har jag aldrig hört en kvinna använda ordet velourpappa, som jag ser lite smått förnedrande, för jag har aldrig hört om velourmamma. Märkligt va? Vilken fjant kom på ordet velourpappa egentligen? Men troligen avses med velourpappa en "riktig" pappa? Dvs en ansvarstagande pappa som ser till att borsta tänderna på sin bebis, så att barnet inte får hål i tänderna och lider onödigt senare? En pappa som inte är en matchoidiot helt enkelt? Visst är män som kollektiv mobbade från barnfrågor. Men män som kollektiv är inte heller ett dugg bättre själva. Hade män varit bättre så skulle kollektivet sluta upp bakom sitt kön och kräva sin rätt i barnfrågor och resten av frågorna där män är underpriviligerade.
  • Memnok77
    FIame skrev 2010-02-20 18:30:13 följande:
     Visst är män som kollektiv mobbade från barnfrågor. Men män som kollektiv är inte heller ett dugg bättre själva. Hade män varit bättre så skulle kollektivet sluta upp bakom sitt kön och kräva sin rätt i barnfrågor och resten av frågorna där män är underpriviligerade.
    Problemet är att män till större utsträckning är individualister än kvinnor. Vår första reaktion är inte att gå ihop i ett förbund och ställa krav på de runt oss, vår första reaktion är att själva ta strid. Visserligen väldigt förenklat och generaliserat men ändå....
Svar på tråden Mannshat på FL.