Kvalitetssäkring av föräldrautbildningen
Hej alla, jag skrev till socialstyrelsen och frågade hur de kvalitetssäkrar föräldrautbildningen, här nedan kan ni läsa fråga och svar.
Socialstyrelsen i Stockholm tillhanda.
Hej!
För några år sedan infördes obligatorisk föräldrautbildning i kommunernas regi för den/de som vill adoptera barn.
Men jag, och många andra undrar:
HUR kvalitetssäkrar socialstyrelsen kommunernas föräldrautbildning? Det är uppenbarligen så att utbildningens kvalité skiftar mycket beroende på var man bor i landet och även kostnaden som de blivande föräldrarna betalar. (Det kan ni bla läsa om här, läs hela vägen! www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029.html )
Många föräldrar har framfört kritik till sina kommuner men kritiken verkar fastna där....och inga förbättringar genomförs.
Hur kontrollerar socialstyrelsen att kommunerna fullgör sitt uppdrag?
Hälsn XY
Hej XY, Socialstyrelsen har fått regeringens uppdrag att följa upp hur lagändringarna från januari 2005 har slagit igenom i socialtjänstens arbete med ärenden om internationella adoptioner. Uppdraget skall redovisas senast den 15 december 2010kontrollera och utvärdera förändringar vad gäller föräldrautbildning och medgivande utredningarna.
Någon närmare information kan jag tyvärr inte lämna just nu men jag utgår från att vi inom kort vet hur projektet skall utformas.
Med vänlig hälsning
Xxx Yyyy Zzzz
Utredare
SOCIALSTYRELSEN
Kunskap/
Vägledning
106 30 STOCKHOLM
Växel : 075 247 30 00
www.socialstyrelsen.se