• KJG

Igångsättning....

I v38 (37+0) ska jag på igångsättning med mitt 3 :e barn. Nu börjar jag bli riktigt nervös o rädd. Ni som blivit igångsatta: Gör det ont? Gick det fort efter att de stuckit hål på vattnet eller att ni fått gelen?
    Några bra tips ni kan ge mej?
    Snälla dela med er av allt som har med igångsättning att göra!!!

• Svar på tråden Igångsättning....
  • varfördåför

jag ahr gjort igångsättning med mina tre yngsta barn.. med de två första var det gynsamtläge och de tog hinnorna och sedan fick jag dropp, dom förlossningarna tog fem timmar st. Med barn nr fyra så var det inte gynsamt läge så jag fick en fjärdedels liten vagetorie tablätt och då startade förlossningen av sig själv, så efter fyra timmar kunnde dom ta hinnorna, jag slapp dropp och lillan föddes två timmar efter att hinnorna tagits

Det är så svårt att gämföra mellan förlossningar, men det jag kan säga är att, första som startade själv tog längre tid, men den var mindre smärtsam. Annars tycker jag att det gick helt ok med alla fyra. Jag har valt mina igångsättningar själv det har egentligen inte funnits något direkt medesinskt betingat för att jag skulle få dem, så jag tänker att så illa kan det ju inte vara eftersom jag gjorde det tre ggr

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • KJG

Snooze: Oj, oj vilka förlossningar!! tack för att du delade med dig av dem!!
    Jag har oxå alltid kommit på att jag vill ha någon annan bedövning just i "fel tidpunkt"... Försent, bara lustgas. Men den är en mycket bra vän!!

• Snooze
    KJG skrev 2010-02-09 11:44:19 följande:
    Snooze: Oj, oj vilka förlossningar!! tack för att du delade med dig av dem!!Jag har oxå alltid kommit på att jag vill ha någon annan bedövning just i "fel tidpunkt"... Försent, bara lustgas. Men den är en mycket bra vän!!
    Oj ja... min bästaste-bästevän Och jag hävdar på fullaste allvar att måste jag välja mellan den och Tobbe så kan han packa och dra
  • Izela

jag blev igångsatt i vecka 38 med min dotter. Va två centimeter öppen så dom satte in en "ballong" som satt i 1 timma och va efter det öppen 4 cm. ner till förlossningen och där tog dom vattnet, öppnade mig dock inget mer på ca 6 timmar och fick efter det ryggbedövning (gillade inte lustgasen). 3 timmar efter ryggbedövningen va satt va jag öppen 10 cm.. allt som allt tog det 14 timmar och va en super bra förlossning:) hoppas att min nästa förlossning kommer vara liknande!

• mina74

Jag blev igångsatt. Var öppen bara 1 cm och hade inga värkar. På 3 timmar så hade tabletten gett så bra effekt att jag hade värkar varannan var tredje minut och öppnades ganska fort. Nu tog min förlossning ändå lång tid då bebisen inte ville sjunka ner, men det tror jag berodde på att jag fick en ganska stor rackare (5,2 kg). Det enda tipset jag har är att ha lustgas nära för värkarna blir ganska intensiva på en gång. Jag blev rullad till en avdelning där det inte fanns någon smärtlindring att få när mina värkar blev intensiva och det var inte så trevligt. Men så fort jag fick komma till förlossningen och andas lustgas så kändes det mycket lättare :)

Svar på tråden Igångsättning....