• weckan

Gemensam vårdnad

Hej

Är pappa till en dotter på 2 år. Och undrar hur man ska göra för att få gemensam vårdnad om dottern?
    Modern säger sa när dottern föddes att man skulle få det vid 2-3 års ålder.
    Och nu säger hon att man inte behöver det för skulle nåt hända så får jag ändå vårdnaden. Undrar om det stämmer också?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • mattek

tja!
    jag rekommenderar att du ringer till en advokat eller familjerätten, för om jag förstår din historia rätt så har du gått miste om ganska mycket.
    Lycka till!!

• abraxe

Vårdnaden skriver man på om runt födselen av barnet (jag och min sambo skrev på om det före vår son hade föts för att slippa papperna efteråt). Det finns för och nackdelar med gemensam vårdnad och vad som passar er kan jag inte säga. Men prata med serviscenter i din kommun så kan dom informera dig mer eller säga var du skall vända dig. 

• mattias 79

det är som abraxe säger det skriver man på nästan direkt efter föddslen. har du skrivet under såna papper så har du delad vårdnad enligt lagen tills annat papper skrivs under eller något annat beslutas.

• Postchaffisen

Måste man skriva på sånt papper även som gifta?
    Har inte något minne av att vi behövde det (men vi låg oxå inne 2 veckor pga för tidig födsel o minns inte så mkt från den tiden. Man fyllde ju i en o annan blankett där)

• mattias 79

postchaffisen

Nej som gift behöver man inte det för då är det klart redan i och med ni är gift.

Svar på tråden Gemensam vårdnad