• Mirre82

biverkningar för donator?

Jag fick veta idag att jag blivit godkänd som äggdonator men är lite osäker på hur jag kommer må under behandnlingen?kommer göra en korsdonation för en vän som haft bröstcancer om allt går som det ska. ngn som har erfarenhet av detta? Inte så att jag tvekar att genomgå det men mest vad min familj ska förvänta sig. har två små själv och en make som är lite orlolig att jag ska må dåligt.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden biverkningar för donator?
  • villsågärna38

Hej!
    I Stockholm så gör donatorerna den sk korta metoden och det innebär att man tar sprutor i ca 10-14 dagar. Sprutorna innehåller hormoner som gör att äggen växer. Vissa känner inte av sprutorna något alls och andra kan bli deppiga, få humörsvängningar etc. Man kan också känna av i magen om man får många ägg, den växer, kanske får du lite ägglossningskänningar etc. För dig som donator så rör det ju sig dock bara om ett par veckor, det är den som tar emot äggen som går igenom en längre behandling för att synkas emot dig. I vissa enstaka fall kan man även bli överstimulerad av hormonsprutorna och det ska vara jättejobbigt. Har aldrig varit med om det själv men testa att fråga runt här eller googla. Det är ovanligt så jag tror inte att du behöver oroa dig men det är ju ändå nåt du ska vara medveten om. Stort av dig att du ställer upp och donerar Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • RedTopaz

JAg är känslig för hormoner men mådde finfint förutom att man svullnar i magtrakten.
    Jag blev dock överstimulerad (pga mn PCO) och fick komplikationer efteråt men det är klart ovanligt!
    Ingreppet känns inte alls, man är näst intill sövd och normalt är man öm i ett par dagar i underliv och mage.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Mirre82

Tack för svaren,är inte orolig längre alls. blir nog dags till sommaren, hoppas att allt går vägen nu för min vän så vi kanske får en sommarbebis nästa år!

Svar på tråden biverkningar för donator?