• mowglina

Vad betyder strukturerad?

Jag behöver snabb hjälp då jag skriver ihop en ansökan.

Strukturerad, vad betyder egentligen det?
    Jag vet att det kan betyda olika i olika sammanhang. Men det jag menar är att man beskriver sig sjålv som strukturerad.
    Jag har fått för mig att det betyder typ att man är ordningsam, att man kan hålla reda på mycket i huvudet. Eller är jag helt ute och cyklar nu??

• Svar på tråden Vad betyder strukturerad?
  • Jezamine
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Strukturerad
    Anger den typiska karakteristik som en yta uppvisar. Se struktur (yta). Betecknar den inre ordning som på ett konkret eller abstrakt sätt bygger upp en helhet utifrån sina delar. Se struktur (matematik) och infrastruktur. Inom mekanik och hållfasthetslära är struktur (mekanik) en elastisk kropp som är tunn i förhållande till sin utbredning. Inom filosofin och lingvistiken har ordet en något annorlunda innebörd, se struktur (filosofi). Inom samhällsvetenskap, framför allt sociologi och statsvetenskap, betecknar struktur en bestående ordning av större omfattning, ofta satt i motsats till agent eller individ Tänk vad man kan googla fram
  • mowglina

Jag tänk vad man kan googla fram! Precis samma sida har jag uppe och jag blir inte ett dugg klokare ändå...
    Kanske den punkten - Betecknar den inre ordningen - stämmer överens med det jag beskriver med att hålla reda på mycket i huvudet?

• Åsa
    mowglina skrev 2010-02-05 10:43:14 följande:
    - Betecknar den inre ordningen - stämmer överens med det jag beskriver med att hålla reda på mycket i huvudet?
    Kanske om du med "hålla reda på" menar att du har innehållet i ditt huvud sorterat på ett sätt som gör att du utan svårighet vet vad det är du ska göra, när det ska vara klart, hur och när det är lämpligt att ta sig an det, och också gör det. Ett tänkt välfungerande mönster eller karta (struktur) över innehållet i huvudet liksom

Jämför med ett informationsblad. Har det bra struktur hålls saker som hör ihop samman, det som tas med är det som är relevant och det görs pauser mellan mindre närliggande delar för att underlätta läsningen.
Svar på tråden Vad betyder strukturerad?