• Anonym

Min 5-åring har så dålig andedräkt på morgonen!

Som rubriken lyder. Jag trodde inte att så pass små barn brukade ha det? Eller är det något "fel"?  Hon är då inte sjuk, förkyld eller så utan helt frisk. Har upptäckt att det kommit på senaste året. När hon var mindre var det inte så. Det är alltså på morgonen när hon nyss vaknat.

• Svar på tråden Min 5-åring har så dålig andedräkt på morgonen!
  • Oh Susie

Håll i dig nu, det här kan komma som en chock...

BORSTA TÄNDERNA!

(Får jag en varning p.g.a. detta så hänger jag mig själv)

• Anonym
    Oh Susie skrev 2010-02-05 10:41:10 följande:
    Håll i dig nu, det här kan komma som en chock...BORSTA TÄNDERNA!(Får jag en varning p.g.a. detta så hänger jag mig själv)
    Oj - det här var bland de dummaste svar jag någonsin fått

Klart som fan vi borstar tänderna på henne morgon och kväll!

Men vi brukar ligga och gosa ett tag på morgonen innan vi kliver upp, det var då jag upptäckte det, och undrade bara om det var vanligt att småbarn har dålig andedräkt!
  • viseversa

Det är väl knappast NÅGON som luktar sommaräng ur munnen på morgonen eller?

• maryestelle

Låt honom skölja med sb12 eller vad det heter. Min son har oxå en lukt ur munnen som kan döda drakar.  Han är sex år. (JA vi borstar tänderna både morgon och kväll)

• Anonym

Min son luktar också död sork ur munnen på morgonen. Har haft funderingar på om det är för mycket mjölkprodukter eller något. Riktig äckligt luktar det, och jag tycker synd om honom. Han har precis skrapat bort tandsten, och vi är noga med tandborstningen, så munnen är i ok skick.

• Anonym
    maryestelle skrev 2010-02-05 11:11:26 följande:
     Låt honom skölja med sb12 eller vad det heter. Min son har oxå en lukt ur munnen som kan döda drakar.  Han är sex år. (JA vi borstar tänderna både morgon och kväll)
    Får barn under åtta år använda SB12?
    Om de får det så är det i så fall bra. Min ena dotter har sedan hon var liten haft förfärligt dålig andedräkt. Efter att hon började använda SB12 doftar hon alltid friskt och fräscht ur munnen och det är hon givetvis mycket glad över att ha fått hjälp med. 
    I hennes fall berodde den dåliga andedräkten på en kombination av saker, dels svavelföreningar men också sådana där "proppar" i halsen. Hon har stora mandlar med gropar i. 
  • Anonym

Min 3-åring luktar inte heller hallon på morgonen,blir väl så när de inte är bebisar längre. Ja jag borstar hennes tänder morgon och kväll

• Ogift Fru

Använder ni tandtråd? Inte alla som vet att barn oxå behöver "trådas".

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Anonym
    Ogift Fru skrev 2010-02-05 13:11:04 följande:
    Använder ni tandtråd? Inte alla som vet att barn oxå behöver "trådas".
    Nej, vi använder inte tandtråd på dottern. Ingenting som varken tandläkare eller tandhyg. sagt något om.
  • Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-02-05 14:04:02 följande:
    Nej, vi använder inte tandtråd på dottern. Ingenting som varken tandläkare eller tandhyg. sagt något om.
    De kanske tar för givet att ni gör det? Jag blev själv väldigt förvånad när tandhygienisten förfärat sa till mig att tandtråd ska användas på alla barn, så fort de har fler än åtta tänder.
    Mina barns andedräkt blev betydligt bättre efter vi började med det.
  • Anonym
    Ogift Fru skrev 2010-02-05 14:37:16 följande:
    De kanske tar för givet att ni gör det? Jag blev själv väldigt förvånad när tandhygienisten förfärat sa till mig att tandtråd ska användas på alla barn, så fort de har fler än åtta tänder.Mina barns andedräkt blev betydligt bättre efter vi började med det.
    å herregud! Har inte haft en tanke på det!
  • Anonym

Nu ringde jag min syster som arbetar inom tandvården och hennes spontana reaktion på min fråga om man ska använda tandtråd på små barn var "Nej! det använder man väl inte på småbarn heller!" De får sällan tandsten.

Men kanske att barn som får tandsten rekommenderas tandtråd.

Jag kommer dock inte använda tandtråd, utan ska fråga nästa gång hon blir kallad till tandläkare.

• Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-02-05 15:26:10 följande:
    å herregud! Har inte haft en tanke på det!
    Hade inte jag heller.
  • maryestelle
    Anonym skrev 2010-02-05 13:00:24 följande:
    Ja om dom inte sväljer det. Och dom behöver inte ta det varje dag. Dom börjar ju skölja med fluor vid den åldern.
  • Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-02-05 15:30:12 följande:
    Nu ringde jag min syster som arbetar inom tandvården och hennes spontana reaktion på min fråga om man ska använda tandtråd på små barn var "Nej! det använder man väl inte på småbarn heller!" De får sällan tandsten.Men kanske att barn som får tandsten rekommenderas tandtråd.Jag kommer dock inte använda tandtråd, utan ska fråga nästa gång hon blir kallad till tandläkare.
    Men gud va konstigt?!
    Här skrek de rakt ut när jag svarade att vi inte använde tandtråd!

De poängterade att det var jätteviktigt tom på våran 2,5-åring.
    Konstigt att de har så olika praxis.
  • Krodan

Han har inte en polyp eller så, min dotter luktade illa som fårn halsen och näsan när hon hade polyp, efter operationen är hon mycketbätte Snarkar han om natten?

Angelina och Athena är mina sessor
  • Anonym
    Ogift Fru skrev 2010-02-05 15:35:30 följande:
    Men gud va konstigt?!Här skrek de rakt ut när jag svarade att vi inte använde tandtråd! De poängterade att det var jätteviktigt tom på våran 2,5-åring.Konstigt att de har så olika praxis.
    Som överallt inom vården så verkar det vara olika från person till person vad de säger. Ta bara BVC - alla verkar ju ge olika råd! Tycker det är helt sjukt - råden ska vara exakt likadana var man än går!!
  • Anonym
    Krodan skrev 2010-02-05 15:43:45 följande:
    Han har inte en polyp eller så, min dotter luktade illa som fårn halsen och näsan när hon hade polyp, efter operationen är hon mycketbätte Snarkar han om natten?
    Det är en HON - skrev jag kanske Han i trådstarten?

Nåväl, nej hon snarkar inte och det är bara på morgonen hon luktar ur munnen. Luktade din dotter hela dagarna? och snarkade hon varje natt?
  • Krodan
    Anonym skrev 2010-02-05 18:44:24 följande:
    Det är en HON - skrev jag kanske Han i trådstarten? Nåväl, nej hon snarkar inte och det är bara på morgonen hon luktar ur munnen. Luktade din dotter hela dagarna? och snarkade hon varje natt?
    Sorry, jag kanske läste halvdant. Näe mest på morgonen, men hon snarkade rejält varje natt innan operationen.
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Ogift Fru
    Anonym skrev 2010-02-05 18:42:53 följande:
    Som överallt inom vården så verkar det vara olika från person till person vad de säger. Ta bara BVC - alla verkar ju ge olika råd! Tycker det är helt sjukt - råden ska vara exakt likadana var man än går!!
    Ja barnen skiljer sig ju liksom inte åt beroende på vilket landsting de bor i.
Svar på tråden Min 5-åring har så dålig andedräkt på morgonen!