• Anonym (frågande)

sk "uppväxtplacering"

Vad kan orsakerna till en sk "uppväxtplacering" vara?
    Min bror o hans fru ska få ett fosterbarn som ska ha en sådan placering hos dem, men de har ännu inte fått veta vad orsaken till att föräldrarna inte får ha barnet är.
    Kommer de få veta det?

• Svar på tråden sk "uppväxtplacering"
  • Anonym (frågande)

Ingen som vet något om detta?

• Anonym (...)

Googla... testade själv och hittade lite svar. Genom att jag inte är insatt i saken väljer jag att inte sammanfatta då jag inte vet om det är korrekt. :) Lycka till!

• Anonym
    Anonym (frågande) skrev 2010-02-03 19:37:42 följande:
    Vad kan orsakerna till en sk "uppväxtplacering" vara? Min bror o hans fru ska få ett fosterbarn som ska ha en sådan placering hos dem, men de har ännu inte fått veta vad orsaken till att föräldrarna inte får ha barnet är. Kommer de få veta det?
    Det handlar ju om sekretess för barnet och dess vårdnadshavare. hittade följande på internet:

Familjehem omfattas inte av juridisk sekretess men bör ändå alltid hanskas varsamt med uppgifter kring den som är placerad och dess familj. www.solleftea.se/serviceomsorg/stodtillbarnochfamiljer/familjehem.4.2c6c931811ac00bdb50800015792.html

Ledamöterna i socialnämnden, kontaktpersoner, personer som har
    ställt sig till socialtjänstens förfogande med kontrakterade familjehem och
    tolkar som anlitas av socialtjänsten är skyldiga att iaktta sekretess.
    Den som är eller har varit verksam i ett hem för vård eller boende som drivs
    av enskild person eller sammanslutning är också skyldig att iaktta sekretess.
    För icke kontrakterade familjehem gäller inte sekretessen och det är därför
    viktigt att inte lämna uppgifter till familjehemmet utöver vad som behövs för
    att familjehemmet ska kunna fullgöra sin verksamhet. Familjehemmet kan få
    del av nödvändiga uppgifter med hänvisning till ett förbehåll enligt 14 kap 9 §
    sekretesslagen att uppgifterna inte får användas annat än till visst angivet
    ändamål.
    docs.google.com/viewer&q=cache:yNxYsnZe8isJ:www.haninge.se/upload/2691/Handlingssekretess%2520och%2520tystnadsplikt.pdf+sekretess+familjehem&hl=sv&gl=se&sig=AHIEtbTznVWYthdNkH4IrWEws7veoXFD5g

Familjehem omfattas ej av sekretesslagen. Om familjehemmet skulle avslöja något som är till men för barnet och dess familj, gäller Brottsbalkens bestämmelser om förtal enligt 5 kap 1 §. www.hofors.se/omsorgfamilj/individochfamiljomsorg/familjestod/barnochfamilj/vadsagerlagen.4.64a05711d51c876cc80003604.html

Sekretess
    Familjehemsföräldrarnas vård av barnet omfattas inte av sekretesslagens bestämmelser. De
    omfattas inte heller av någon annan lagreglerad tystnadsplikt. Skälet till detta är att ett
    familjehem i vardagliga situationer skall fungera som ett barns egna föräldrar. Familjehemmet
    måste till exempel i kontakter med barnomsorg och skola kunna prata om hur det går för
    barnet, vad barnet behöver och skälen till att barnet reagerar på ett visst sätt
    Det kan även ingå i deras uppdrag att ha kontakt med barnpsykiatrin eller barnhabiliteringen
    och där kunna lämna den information som behövs.
    När familjehemmet får till uppdrag skall nämnden erinra dem om att handskas försiktigt med
    uppgifterna om barnet och dess anhöriga.
    Socialnämnden får lämna familjehemmet den information som behövs för att vården skall
    kunna genomföras.
    Källa: Sekretess, boken Barnet och familjehemmet s.122
    docs.google.com/viewer&q=cache:lEK_0rMdAJUJ:www.familjehemmet.se/pdf/familjehemmet_s_familjehem.pdf+sekretess+familjehem&hl=sv&gl=se&sig=AHIEtbSabSwND5OyGaXkDFID370pd8pntQ
  • Anonym

när man säger att en placering kommer att vara en uppväxtplanering så beror det på att soc har gjort bedömningen att föräldrarna inte kommer att kunna förbättra sin föräldraförmåga så bra att barnet kan återvända till sitt föräldrahem, sedan finns det säkert med en tanke om att under denna tid så har barnet rotat sig så starkt i familjehemmet att det är skadligt för barnet att lämna det om föräldrarna trots allt ändå skulle få en (tillräckligt) god föräldraförmåga.

Ingen kan dock veta med säkerhet att barnet kommer att vara placerat för alltid utan soc kan göra felbedömningar, människor kan förändras även om det tycks väldigt osannolikt.

• Anonym (insatt)

Det finns inget i lagen som heter uppväxtplacering. Det är mer ett arbetsnamn på en situation där det gäller att hitta ett familjehem som är beredda att ha en placering under hela barnets uppväxt. Att det säkert blir så kan ingen 100 % veta vid placeringen ...

• Anonym (frågande)
    Anonym (insatt) skrev 2010-02-03 23:50:34 följande:
    Det finns inget i lagen som heter uppväxtplacering. Det är mer ett arbetsnamn på en situation där det gäller att hitta ett familjehem som är beredda att ha en placering under hela barnets uppväxt. Att det säkert blir så kan ingen 100 % veta vid placeringen ...
    Så det är alltså inte säkert att barnet kommer att få bo hos dem i 18 år? För det är så som min bror o hans fru uppfattat det...
    Kan det bli så, i teorin, att om fem år så kommer de att ta barnet från dem?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (frågande) skrev 2010-02-04 12:59:36 följande:
    Så det är alltså inte säkert att barnet kommer att få bo hos dem i 18 år? För det är så som min bror o hans fru uppfattat det...Kan det bli så, i teorin, att om fem år så kommer de att ta barnet från dem?
    ja, det finns inga garantier - precis som barnet aldrig kan få 100 % garanti att familjehemmet står ut med det i 18 år!
  • Leijonmamma

(familjehem)

Det finns aldrig garantier!

Om soc. har meddelat att det är en uppväxtpalering har de troligen goda skäl. Sådana kan vara att färldrarna har någon form av allvarlig utvecklingstörda, döda, så svårt missbrukande antt man bedömer att hemflyttning inte kan ske-

Kort sagt har soc. bedömt att föräldrarna inte kommer att återfå sin föräldraförmåga. Det minst kontroversiella fallet är naturligtvis om de är döda. (de kommer ju inte tillbaka)

Familjehemmet kommer att få mer information, men det är inte säkert att ens socialtjänsten har all information.

Som familjehem har man inte lagstyrd tystnadsplikt, men man ska ändå behandla barnet och dess bakgrund med stor försiktighet.

Om du är nyfiken på vad man kan möte som familjehem rekommenderar jag böckerna om Kirre av Birgitta O Wahlstrom och Julie av samma författare - men ladda med näsdukar. 

Din bror och hans familj kommer säkert att behöva ditt stöd!
    Ibland är det skitjobbigt att vara familjehem, men mest är det oerhört givande!

• Anonym (frågande)
    Leijonmamma skrev 2010-02-04 18:56:35 följande:
    (familjehem)Det finns aldrig garantier!Om soc. har meddelat att det är en uppväxtpalering har de troligen goda skäl. Sådana kan vara att färldrarna har någon form av allvarlig utvecklingstörda, döda, så svårt missbrukande antt man bedömer att hemflyttning inte kan ske-Kort sagt har soc. bedömt att föräldrarna inte kommer att återfå sin föräldraförmåga. Det minst kontroversiella fallet är naturligtvis om de är döda. (de kommer ju inte tillbaka)Familjehemmet kommer att få mer information, men det är inte säkert att ens socialtjänsten har all information.Som familjehem har man inte lagstyrd tystnadsplikt, men man ska ändå behandla barnet och dess bakgrund med stor försiktighet.Om du är nyfiken på vad man kan möte som familjehem rekommenderar jag böckerna om Kirre av Birgitta O Wahlstrom och Julie av samma författare - men ladda med näsdukar. Din bror och hans familj kommer säkert att behöva ditt stöd!Ibland är det skitjobbigt att vara familjehem, men mest är det oerhört givande!
    Tack snälla du!
    Föräldrarna lever i detta fallet men är tydligen inte alls med på noterna... De har överklagat beslutet om att barnet ska placeras, trots att de aldrig haft hand om barnet (har bott på barnhem sen det föddes).
    Anar att detta kommer bli mycket jobbigt för min bror o svägerska, om inte annat så psykiskt... O jag stöttar naturligtvis dem allt jag kan (o resten av familjen också naturligtvis)!
  • Lolababe
    Anonym (frågande) skrev 2010-02-04 19:27:10 följande:
    Tack snälla du!
    Föräldrarna lever i detta fallet men är tydligen inte alls med på noterna... De har överklagat beslutet om att barnet ska placeras, trots att de aldrig haft hand om barnet (har bott på barnhem sen det föddes).
    Anar att detta kommer bli mycket jobbigt för min bror o svägerska, om inte annat så psykiskt... O jag stöttar naturligtvis dem allt jag kan (o resten av familjen också naturligtvis)!
    Ni får ursäkta jag tycker det är hemskt när man berövar barnet rätten till sina biologiska föräldrar och dom barnet.Sen går det över mitt förstånd hur man kan ens ställa upp undanhålla ett barn från sina biologiska föräldrar.Soc jobbar mycket efter antagande och spekulationer.För ett barn som är placerat far illa när det blir äldre och ej få ha en relation el känna sina biologiska hur sjutton kan det vara rätt lura ett barn kalla en för mamma o pappa och låtsas som dom biologiska ej finns ?? Jag pratar av egen erfarenhet för mina barn var placerade i över 3 år på felaktiga grunder men till slut vann vi och idag har barna flytta hem och soc har bett mig om ursäkt ok jag godtar den men då ska alla ha i åtanke att vår yngsta var 5 mån och dom andra 3.4.6 o 15 och vi har missa massor på dom och dom missa massor i vårt liv och det märker man idag dom har trott vi ej älska dom el ville ha dom och dom hade gjort nå fel....Plus att 2 av dom har diagnos men för oss spelar det ej nån roll dom alla är lika älskade och viktiga med el utan diagnos.Famhem lärde barna kalla dom för mamma,pappa och sa massa skit t barna och prata aldrig om oss el visa bilder vi hade umgänge 2 ggr i mån med dom och med yngsta 2 ggr i mån 2 tim och så höll det på i 2 år till vi vann över soc och rätten äntligen lyssna och gav oss rätten åter och barna rätten till oss..& hur kan man sätta uppväxt placering på ett barn och fastställa det ska bo tills det blir vuxen går över mitt förstånd för även om föräldrarna ej haft med barnet göra när det var på barnhem så betyder det ej dom är dåliga när man ej vet orsak så ska man ej yttra sig el upplevt det dom har gjort
Svar på tråden sk "uppväxtplacering"