• Tbulle

Hur stora täcken ska spädisar ha?

Ska köpa täcke och sy påslakan. Vad har ni för täcken - alltså för vagga, vagn eller säng? Vilka mått har era bebisar täcken? Vet att det skiljer mellan olika butiker (IKEA har visst ett eget mått).
    Undrar också vilket slags täcke ni har - fiber? dun? annat?
    Vår grabb är 5v och har hittills haft en varm filt men nu är det nog dags för ett lite rejälare täcke. Det har ju blivit kallare!

• Svar på tråden Hur stora täcken ska spädisar ha?
  • Ananak

hmm till vagnen hade jag en bit som var 1 meter på var håll och lite större i sängen.. nu har han 110 ¤ 120 tror jag det är, han är 6 månader

• Tin o Trolls mamma

En meter låter väldigt långt att ha i vagnen! Blir det inte väldigt knöligt?

Ekorren.

• Tbulle

Jag märker att jag var otydlig! Jag undrar över täcken till spjälsängen.
    Sorry...

• Gillis

Jag har hört att dom allra minsta bara ska ha en liten filt som är lätt för dom att sparka av sig, annars kan dom visst kvävas om täcket hamnar över ansiktet......... Men som sagt, detta är bara vad jag har hört.

• JFL

Barn under 1 ska inte ha täcken för de blir för varma. Använd en tunn filt i bomull eller en gallerfilt el dyl. Spara pengarna och köp en till nästa år istället.
    Han har väl pyamas på sig också?

• Tbulle

JFL - ok, men är det inte många som har det? Jag menar det finns ju massor av sängkläder för spädisar. Har de filtar i sina påslakan då eller?...

• Amorella

Det måste väl ändå vara individuellt om de blir för kalla eller för varma? Vår baby (6 månader) är alltid alldeles kall om fötterna när hon har sparkat av sig täcket och att köpa pyjamas med fötter är så opraktiskt när de är så stora - om de ens finns? Vi har IKEAs täcke till spjälsäng. Jag tycker det är bra nu, fast i början var det ju för stort. Sover hon i vår säng lägger jag det på tvären så åker det inte av lika lätt. Vi brukar dra upp det ungefär till midjan, så blir det lagom. Eller så sover hon under mitt täcke. Vi har ganska svalt i sovrummet (aldrig elementet på), så det är kanske därför hon blir lite frusen. När hon sover på dagen brukar jag däremot bara lägga en filt över hennes ben när hon har somnat. Det viktigaste är väl att inte dra täcket ända upp till hakan och att känna efter så att de inte blir för varma.

Svar på tråden Hur stora täcken ska spädisar ha?