• siggy

finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?

Av den infon jag läst på internet o inläggen om prematurer här på fl verkar det vara nästan alla som drabbats av hjärnblödningar.
    Är det vanligare att de drabbas av hjärnblödningar än att de inte får några? Finns det någon som fått ett mycket förtidigt fött barn som klarat sig utan hjärnblödningar eller men?  fött från v 23-31??

• Svar på tråden finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?
  • olivia 11

Har en son född v 28 som inte fick någon hjärnblödning. Vet inte om det är vanligare att de får hjärnblödning eller klarar sig utan.

• siggy
    olivia 11 skrev 2010-02-03 13:18:42 följande:
    Har en son född v 28 som inte fick någon hjärnblödning. Vet inte om det är vanligare att de får hjärnblödning eller klarar sig utan.
    får jag fråga hur första tiden var med er son? var det en riskfylld tid på neo eller var han stabil hela tiden? hur gammal är han nu och har han fått några men? hur mycket vägde han när han föddes?
  • Birry

Har en son som är född 29+6 han drabbades inte (vad vi vet) av någon hjärnblödning. Orsaken till att jag skriver "vad vi vet" är att han var stabil hela tiden så läkarna inte hade någon anledning att misstänka hjärnblödning, varför ingen undersökning avseende detta (röntgen, ul) gjordes.

• siggy
    Birry skrev 2010-02-03 13:26:00 följande:
    Har en son som är född 29+6 han drabbades inte (vad vi vet) av någon hjärnblödning. Orsaken till att jag skriver "vad vi vet" är att han var stabil hela tiden så läkarna inte hade någon anledning att misstänka hjärnblödning, varför ingen undersökning avseende detta (röntgen, ul) gjordes.
    vad skönt att höra att det gått så bra för honom!
  • Cao84

Födde en dotter i v. 28+5 och det gjordes två ultraljud av hjärnan när hon låg på neo som inte visade några hjärnblödningar.

• olivia 11

Det är väl alltid riskfyllt när de kommer så mkt för tidigt. Vår sons problem var väl hans lungor (trots 2 kortisonsprutor innan förlossningen). Han fick ha CPUP och lite syrgas. Har diagnosen mild BPD (Bronco Pulminell Dysplasi) och behöver inhaleras morgon+ kväll och vid ansträgning. Som vid astma ungefär.Som tur är så slapp han ifrån någon infektion, det kan ju vara farligt för de små då deras immunförsvar är i princip obefintligt. Så han var väl stabil, men som nästan alla så små så larmar det stup i kvarten, puls,andning saturation. Han fick 2 blodtransfusioner också.Dåligt HB, det är också vanligt.  Vi blev utskrivna efter 7 veckor och det är verkligen jättetidigt. Då var han 35+ utan hemsjukvård. Han vägde 1340g och var 38 cm. Fick äta protovit och järn när vi kom hem ett par månader. Han är nu snart 2 år (i mars) och det enda som märks på honom är ju hans inhalationer, men det är inget som han besväras av och kommer troligtvis att växa bort i takt med att hans lungor blir större.Har du själv fått för tidigt eller riskerar du att få det?

• Written Fiction

Får man fråga vart detta intensiva intresset för prematurer kommer ifrån? Såg att du hade flera trådar om barn födda vecka 23 24, sedan 28 och nu denna tråden.

Min son är född i vecka 27 med rejält omogna lungor trots cortisonsprutor, mycket lungsjuk(BPD) och hade en svår vårdtid pga detta. Dock inga synliga hjärnblödningar, två cystor vittnar dock om att han haft en blödning någon gång.
    ang vårdtiden så låg vi inne i 4 månader, sedan en månad hemsjukvård. Syrgas i hemmet hade vi också länge. Idag är han 13 månader okorrigerat och har än indragningar vid bröstkorgen och medicineras dagligen med inhalationer.

Det finns aldrig några garantier, oavsett vecka när det gäller dom här små. Det finns dom födda i vecka 24 som är hemma lagom till BF och dom som är födda i vecka 29 och är riktigt riktigt dåliga och får sjukhusvård i månader längre.
    Det är kämpigt och allt man gör är att hoppas. All tid i magen är guld värd dock.

• siggy
    Written Fiction skrev 2010-02-03 13:42:06 följande:
    Får man fråga vart detta intensiva intresset för prematurer kommer ifrån? Såg att du hade flera trådar om barn födda vecka 23 24, sedan 28 och nu denna tråden.Min son är född i vecka 27 med rejält omogna lungor trots cortisonsprutor, mycket lungsjuk(BPD) och hade en svår vårdtid pga detta. Dock inga synliga hjärnblödningar, två cystor vittnar dock om att han haft en blödning någon gång. ang vårdtiden så låg vi inne i 4 månader, sedan en månad hemsjukvård. Syrgas i hemmet hade vi också länge. Idag är han 13 månader okorrigerat och har än indragningar vid bröstkorgen och medicineras dagligen med inhalationer. Det finns aldrig några garantier, oavsett vecka när det gäller dom här små. Det finns dom födda i vecka 24 som är hemma lagom till BF och dom som är födda i vecka 29 och är riktigt riktigt dåliga och får sjukhusvård i månader längre.Det är kämpigt och allt man gör är att hoppas. All tid i magen är guld värd dock.  
    tack för alla era svar! jag vetjag har blivit helt besatt av prematurinfo just nu. ligger på sjukhuse just nu  o har varit sjukskriven sedan v 16 för kraftiga samandragningar, är nu i v 28 o hoppas hoppas hoppas att denna bebis vill stanna inne lite till. känns som en lättnad för varje ny vecka man passaerar, men tyvärr är det nog inte länge kvar nu är jag rädd.
  • hejpa

har två grabbar födda v.26+2, ingen av dem fick någon hjärnblödning.
    hoppas att din bebbe vill stanna i magen i några veckor till TS, men det kommer nog gå bra ska du se! prematurvården här är rätt så fantastisk :)

• Written Fiction
    siggy skrev 2010-02-03 14:35:06 följande:
    tack för alla era svar! jag vetjag har blivit helt besatt av prematurinfo just nu. ligger på sjukhuse just nu  o har varit sjukskriven sedan v 16 för kraftiga samandragningar, är nu i v 28 o hoppas hoppas hoppas att denna bebis vill stanna inne lite till. känns som en lättnad för varje ny vecka man passaerar, men tyvärr är det nog inte länge kvar nu är jag rädd.
    Håller givetvis tummarna för att bebisen ska stanna så länge som möjligt.
    har du fått träffa personal från neo och se bilder?
Svar på tråden finns det någon som fått ett prematurt barn före v 30 som inte fått hjärnblödning?