• Lilla molnet

Ni som redan har biobarn...

...hur hanterar ni att få ett ÄD-barn? Hur förklarar ni för bio-barnet att det är ett halvsyskon? Eller berättar ni det kanske inte alls? Hur hanterar ni släkten, speciellt på er (mammans) sida - berättar ni eller berättar ni inte? Hur reagerar dom?

Som ni nog förstår vid det här laget så är jag rätt förvirrad.... Jag har lite svårt att smälta att min släkt inte går vidare med ett ÄD barn (genetiskt, alltså); det finns nästan inga kvar, plus att jag inte kan se mina gener i barnet. Klart pappans gener är viktiga, men mitt ego har gjort sig påmind här... Trodde inte jag skulle reagera så, men det gick upp för mig igår vid ett föräldramöte, där jag hela tiden jämförde sonens beteende med hur jag var när jag var liten. Jo, jag vet att det sociala arvet är minst lika viktigt som det genetiska, men jag är lite rädd för "det oförutsägbara" - tänk om barnet liknar sin bio-mamma så mycket att vi har svårt att känna samhörighet med barnet. Jo, jag vet, när man väl står med barnet i armarna, så försvinner nog alla såna här tankar, för dom är sig själva hur man än ser på saken.

Usch, nu låter jag som en DNA-rasist, men det här är tankar - små som stora, mer eller mindre relevanta - som jag känner att jag måste ha svaret på innan jag kan gå vidare i ÄD-processen. Och nu har jag nått till det "genetiska stadiet".

Vilken erfarenhet har ni, och hur hanterar ni sånt här?

• Svar på tråden Ni som redan har biobarn...
  • Lillefot

Hej lilla molnet!
    Jag kan kanske inte komma med något bra svar, eftersom jag inte har och aldrig kommer att få några genetiska barn. Äggdonation är enda möjligheten för oss att få barn, förutom adoption då. Vet inte, ville bara visa att det finns fler som behöver ÄD här.
    Jag tvivlar inte på att jag kommer att älska mitt barn över allt annat oavsett om det kommer till genom ÄD eller är adopterat. Men jag undrar ändå ibland om man någonsin kommer över att man inte kan få genetiska barn på naturlig väg...Jag tror att jag hade varit helt öppen mot barnen om deras olika ursprung, men samtidigt försökt visa att de är lika älskade och lika mycket mina barn båda två i a f... Inlägget blev kanske lite flummigt...
    Kram

• LML82

Hej vi är ett par som har genomgått en ÄD och är nu i 21 veckan.

Att förklara för barnet: ja MEN man kommer nog att försöka väva in det som en saga så att säga, så det inte kommer som en chock när barnet når pubertet. Sedan tror jag inte att barnet kommer att ha ngn speciell längtan att "söka sina rötter" eftersom det inte finns några rötter eller vad man ska säga.

Om barnet liknar sin BIO-mamma: Hmmm vad ska man säga, kommer nog inte kännas på ngt speciellt sätt tror jag iom att, från den dagen bebisen kan uppfatta röster ljus mm. mm. så påbörjas det sociala arvet att ta form. Så även om barnet liknar ngn vi aldrig kommer att få veta vem det är så liknar det mera oss till sättet att vara. :)

Hoppas detta inte vart rörigt på ngt sätt

• Vichynoveau

Hej,
    Jag har min syster som ÄD. Genetiskt är det det närmaste jag kan komma, då jag och min syster har 50% samma gener. Hoppas att det blir ett barn, och då kommer jag att tidigt berätta; "Mina ägg var slut, och som tur var fick jag ägg av din moster". Det får komma naturligt.

• Sara 37

hej,

Förstår ditt dilemma. Vi kände samma sak. Vi har ett barn som tillkommit efter spermiedonation (SD). När vi ville göra syskonförsök diskuterade vi redan från början vad vi skulle göra om det inte skulle fungera, och alternativet till fler barn skulle vara adoption ( då man inte får kombinera ÄD och SD). Att ha barn med olika ursprung kändes svårt tyckte vi. Men vi kände också att ju mer vi pratade om det ju mer övertygade blev vi av att det var barn vi ville ha.

Vi kunde tom. skratta åt vår "oro" då vi kände igen den från förra gången då vi ställdes inför det faktum att vi inte kunde få egna bio-barn. SD kändes då onaturligt, ja tom äckligt till en början. Men ju mer det fick sjunka in ju mer tilltalande blev det den gången. Men då hade vi ju inga barn. Det är annorlunda när det gäller syskon för hur skall man förhålla sig till skillnaden? och hur kommer man att känna själv som förälder.... (Det var vi mest oroliga för).

För min man var det dock inte lika enkelt att säga att om det inte fungerar med våra syskonförsök så adopterar vi.

Det finns inga svar på frågor och funderingar som dessa. Men det är viktigt att diskutera det och komma fram till vad man känner är bäst. Känslorna utvecklas ju också med tiden. Det som man tidigare kände var otänkbart kan helt plötsligt framstå som fantastiskt - för att man fått andra persepektiv på det genom att prata om det och lära sig mer.

Sara

Svar på tråden Ni som redan har biobarn...