• som en sol

    Någon som haft hyperemesis i första graviditeten, men inte i följande?

    Jag har en dotter som är 9 månader och hade hyperemesis när jag väntade henne. Spydde hela graviditeten, mellan vecka 7-16 ungefär 10-15 gånger per dygn. Jag var förstås helt utslagen, deprimerad och ville närmast dö eller åtminstone få missfall. Jag älskar att vara mamma och idag bestämde jag och min man att vi ska göra ett försök att få ett syskon redan nu. Kanske finns det en möjlighet att kroppen inte skulle bli lika chockad av graviditetshormonerna om jag belv gravid så här nära inpå den tidigare graviditeten? Kommer illamåendet tillbaka med full kraft kommer jag göra abort och så gör vi ett nytt försök när min dotter är äldre och bättre förstår varför jag är tvungen att avvisa henne i 8 månader (jag kunde inte ens sitta bredvid min man under graviditeten).

    Finns det någon där ute som hade hypermesis under första graviditeten men inte i följande? Blev du då gravid ganska snabbt igen eller hade ni väntat länge med att bli gravida på nytt?

  • Svar på tråden Någon som haft hyperemesis i första graviditeten, men inte i följande?
  • Izabelle M

    Jag har en dotter på 10mån och jag mådde riktigt dåligt när jag väntade henne. Jag började spy från v7 till typ v20. Nu är jag i v9 med syskonet i magen och visst mår  jag illa och jag har spytt nån gång men det är inte alls som sist. Är så glad att jag inte mår lika dåligt så jag orkar ta hand om dottern. Jag tror faktist det kan vara en fördel att jag blivit gravid tätt så att man forfarande har kvar hormonerna.

  • På smällen

    Jag hade hyperemesis i min första graviditet. Blev inlagd på sjukhus 4 gånger med dropp och gick ner drygt 10% i vikt (från min startvikt). Jag blev även mycket depprimerad av att må så dåligt. Illamåendet slutade i vecka 26. Min dotter är  nu 2 år och några månader. Nu är jag gravid igen i vecka 22 och har inte mått det minsta illa. Det är helt fantastiskt eftersom jag hade läst att det var 75% sannolikhet att drabbas igen. Jag var fullständigt panikslagen när jag upptäckte att jag var gravid trots att det var planerat. Fick träffa en läkare som skrev ut medicin som jag kunde ha beredd hemma. Jag var inställd på att bli sjuk men har mått prima hela tiden förutom oron i början när jag gick och väntade på att eländet skulle bryta ut. Nu känner jag mig ganska säker på att faran är över.

    Jag tror inte det finns något som tyder på att risken minskar om man får barnen tätt. En kollega till mig fick hyperemesis med sitt andra barn men inte med första och hon har tätt mellan sina barn. Det är synd att det inte finns mer forskning om detta. Oavsett vad det beror på så är jag väldigt glad att jag inte fick det en gång till.

    Lycka till hur du än gör!

  • som en sol

    På smällen: vad roligt att höra att det finns sådana som dig, som inte mått illa alls i andra graviditeten!

Svar på tråden Någon som haft hyperemesis i första graviditeten, men inte i följande?