• Swedish down under

vagrar flaskan, snalla hjalp!

Hej!

Min dotter ar 4,5 manader och ammas pa heltid.
    Nar hon var pytteliten (tills hon var ungefar 7 veckor gammal) sa brukade jag ge henne en flaska med ersattning pa kvallarna sa att hon skulle sova battre men slutade under en veckas tid att gora detta och darefter har hon vagrat att ta flaskan!
    Jag vill verkligen att hon ska ta flaskan och forsoker mer eller mindre varje dag att ge henne en flaska ersattning (har provat olika nappar och olika flaskor och hon vagrar alla. har aven provat olika temperaturer och aven att ge modersmjolk i flaska), men hon vagrar!
    Grejen ar den att hon ar sa himla hungrig jamt: hon ammas MINST en gang i halvtimmen och ar ofta grinig (pga hunger) och vaknar ca 5 ggr per natt och skriker av hunger! Jag borjade forra veckan att introd mat och det gick jattebra och hon vill ha ann mer mat an jag ger henne (hon grater nar maten ar slut) men jag vill inte ge henne for mycket purer (hon far 2 st iskubsportioner dagligen till middag  och imorgon tanker jag introd grot till frukost ocksa) an da hon ar sa ung men hon ar ju sa hungrig. Sen jag borjade introd har det blivit liiiiiite battre (hon vaknar en gang per natt for att ata och ammas en gang i timmen), men hon ar fortfarande valdigt hungrig (och jag kan inte lamna henne till hennes pappa tex ALLS pga detta. Jag kan knappt duscha! det ar sa jobbigt!).
    Hur far jag henne att ta flaskan? Kommer hon nagonsin att gora det? Vet inte vad jag ska gora...
    Min lillebror vagrade flaskan precis som min dotter och blev darfor ammad till 2,5 ars alder (min mamma hatade att amma honom men var "tvungen" tills hon akte utomlands en vecka och lamnade honom sa att han skulle bli kvitt amningen), jag ar sa radd for att jag "maste" amma henne i en miljon ar...
  • Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!
  • Bovis

Hej!
    Vi verkar ha haft precis samma problem. Min son är drygt tre månader. Han tog flaskan jätte fint i början. Sen slutade vi med det, för att nu börja igen och det gick inte alls. Varken jag eller hans pappa fick till det. Vi försökte tålmodigt i en vecka tills jag tillslut av en slump testade att inte ha honom i famnen alls. På kvällarna ligger han alltid i soffan på sidan med halva kroppen på en vanlig huvudkudde (ganska platt). Där får han alltid en varm filt och sin napp. I den "mysställningen" tog han flaskan!?

• Swedish down under

Jag har seriost kopt varenda javla flaska och napp till som gar att kopa... Gaaah!

Har aven provat att ha i lite juice utspadd med vatten i flaskan for att hon ska tycka at det ar gott. gar inte. JAg tror att hon VILL dricka ur flaskan emn att hon inte kan... hon fattar inte vad man ska gora och tuggar pa den. Hon har aldrig haft napp heller, hade nog varit liiiiite lattare om hon var van med frammande foremal i munnen 9nu har hon bara haft tutten dar).
  • Mrs Cykel

Min dotter var en nappvägrare och till en början vägrade hon även nappflaskan. Dock var hon en storammare (ammade var 45:e minut dygnet runt) så hon ville ju ha mat och hon ville suga...

Jag började då "lura" henne. När hon ammade så stoppade jag in flasknappen i hennes mungipa så att hon sög på både bröstet och nappen samtidigt. Först blev hon jättearg och skrek, men jag fortsatte och trugade. Till slut vande hon sig vid att suga på båda två och då lirkade jag försiktigt ut bröstet så hon bara sög på flaskan.

Det kanske inte funkar för dig, men det är det lilla tips jag kan ge.

Lycka till!!

• allakantralla

Alltså om hon ammas en gång i halvtimmen och vaknar fem gånger varje natt låter det som om hon inte blir särskilt utsövd. Det är ju inte säkert att det är just amma hon vill varje gång, hon är ju inte en pyttis längre, hon kanske vill ha omväxling?

Eftersom hon är intresserad av att äta riktig mat, och du har introducerat i en vecka tycker jag att du ska ge henne så mycket mat hon vill ha. Avsluta med lite katrinplommon, eller blanda i linfröslem i maten om du oroar dig för att hon ska bli förstoppad. 
    Ge henne inte flaskan för ofta, det KAN ju hända att hon inte är hungrig när hon gnäller som sagt. Låt det gå ett tag, och sen när hon är ganska utvilad och på gott humör, kan du prova att sätta henne i babysitter, på köksbordet. Sätt dig själv på köksbordet också, så att hon kan se dig ordentligt. Prova att ge flaskan i den ställningen.
  • Bovis

Har nu också märkt att det är sååå himla viktigt för min son att det är exakt rätt temperatur på ersättningen, annars tar han inte ens in flasknappen i munnen.
    Testa dig fram och ge inte upp. Ta gärna upp tråden igen när ni lyckats, så vi får veta hur det gått.
    Lycka till!!!

• Swedish down under

Jag gar snart i personlig konkurs av alla jadrans special napppar och flaskor jag har kopt for att hon ska ta flaska haha!

Den senaste veckan har jag struntat i att forsoka ge henne ersattning och hon har fatt lite grot m frukt pure till frukost med lite vatten fran en pipmugg utan ventilen och till middag far hon 2 iskubsstora gronsakspurer (med lite smor) och 1 iskubsstor bit med fruktpure till efterratt. Amning ungefar varje timme dar emellan...
    Jag har dock kommit sa langt med flickan att hon fattar att det kommer ut mat fran flaskan/muggen men hon vet bara inte hur hon ska fa ut den.
    en fraga: MAste man borja med ersattning/valling eller racker det med mat/amning och i sa fall hur ofta/mycket maste man amma (vad ar normalt om barnet inte tar ersattning eller valling)? Har borjat trottna pa att halla pa med flaska varje kvall, men har trottat pa att amma sa ofta ocksa... 
    tack.
  • Swedish down under

idag tog hon flaska med brostmjolk i och drack (sog i sig, ho fattade hur man gor) typ 10 ml (ingenting men nagot!)! 

framsteg!
  • Bovis

Åhh, va skönt. Då ger det sig nog snart. Min son tar flaskan bra när han får ligga på sin kudde, men vägrar fortfarande ta den i famnen både på mig och min sambo. Så nu ger vi upp för ett tag, han får väl ligga så då. Men vågar inte ha något längre uppehåll med att ge flaska igen, det där måste tydligen hållas vid

• miiamariia

Jag bodde på sjukhuset ett tag när min son var nyfödd och fick tipset om att göra "cirklar" så att man nästan kittlar dom i gomen med flaskan, det tog ett tag för han att vilja ha flaskan men tillslut så gick det.

• pezz

har samma problem att han inte tar flaskan, han är jätte nöjd med ammningen men jag tänkte sluta snart (vid 6 mån) så jag tänkte börja introdusera lite, har provat 1 gång om dagen menh han äter max 10 ml sen leker han och ger jag då bröstet efteråt så äter han gladerligen

Svar på tråden vagrar flaskan, snalla hjalp!