• Anonym (Kara)

    Ångrar vasektomi

    Vill omstarta en tråd som, låg nere för att min sambo har änrat sig när det gäller vasektomi pga smärta

    Önskar barn med en steriliserad man. Hur ska man göra?
    Hej.

    Jag är gift med en man som för 3-4 år sen steriliserade sig pga. att hans dåvarande inte kunde ha några preventivmedel.
    Det skiljer 16 år på oss, jag är 23år och har två barn och han 39år och har två barn. Vi bor i stockholm.

    Jag känner mig inte riktigt färdig med barn och önskar mig väldigt gärna ett gemensamt barn tillsammans med min man. Min man är väldigt förstående till det och har efter en tids tänkande sagt att han väldigt gärna vill ha ett barn med mig också. Så han kontaktade sin mottagning där han steriliserade sig och fick veta att dom inte kunde hjälpa honom med en reversering, utan att han måste åka till Örebro. Jag vet inte riktigt vart man ska vända sig med sina frågor, så Mina frågor är nu:

    -Finns det något ställe i stockholm som gör reversering? Och vad är väntetiden?

    -Vad kostar det om man gör privat?



    Tack för att ni tagit er tid.
  • Svar på tråden Ångrar vasektomi
  • Anonym (ssk)

    Vet att någon av läkarna som är kopplad till Sophiahemet (stockholm) gjort vasovasektomi (återställning efter vasektomi mao), eller åtminstonde gjorde för fem år sedan ca. Av vad jag läst till mig inför min mans kommande vasektomi så är det ytterst få som utför vasovasektomier.
    Har ni talat om möjligheten av gå in med nål och suga ut spermier direkt från testiklarna (bitestiklarna???)? Kontakta någon fertilitetsmottagning, de kanske har någon kunskap om det här?

    Lycka till!

  • Anonym (zorro)

    därför ska man inte vara så snabb att sterilisera sig.tänk och åter tänk...

  • Anonym (Kara)

    Min man har dåliga erfarenheter av sin vasektomi, och vill ta bort det för att lindra smärtan.

  • Anonym (En till)

    Jag är ihop med en steriliserad man. Han var gift, tre barn, de var färdiga. Sen gick frun och knulla grannen och det förhållandet tog slut. Fyra år senare kom jag in i hans liv. Nu vill vi försöka få barn, jag har inget.


    Vi har tagit ut spermier via Tesa/Pesa och har nu inlett en ICSI och hoppas att det går vägen.
  • Nu är jag hel

    Min man gjorde en reversering efter 3 år som steriliserad. Han steriliserade sig efter att vår dotter föddes, STORT misstag. Vi åkte till Göteborg och betalade 28000:-. Operationen lyckades och jag blev gravid 8 månader efter. Tyvärr slutade det i MA i v13. Men nu vet vi att operationen lyckades och ska snart försöka igen.


    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Nu är jag hel

    Och förresten i STHLM kostar det 10 000 mer än i GBG för samma sak.


    ♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Anonym (Alma)

    Hej alla
    Även jag och min sambo (vasektomerad 2005, 2 barn från todigare äktenskap) vill försöka skaffa barn. Skulle vara toppen att få lite mer input från er som har erfarenhet av att försöka trots detta. Vad jag kan luska fram finns det 3 alternativ:

    1. Reversering (=operation)
    2. ICSI (Som IVF typ fast man aspirerar spermier med nål direkt ur pungen och injicerar dem sedan i äggcellen)
    3. Fryst sperma - förutsatt att man frös förstås

    Hur gick det för er högre upp i denna tråd som inledde ICSI efter TESA/PESA? Vad kostar det och vem gör den proceduren i Stockholm? Hur ofta lyckas det? Vad innebär det för kvinnan, måste hon hormonstimuleras trots att hon är fertil och har regelbunden mens? Har alla vasektomerade män kvar sina spermier därnere månntro?

    Och ni som reverserats var detta efter en hög eller låg vasektomi? (Dvs kapades sädesledaren i ljumsken eller nere på pungen) Vad jag kan utläsa ur vetenskaplig litteratur är det mycket svårare att reversera en låg vasektomi. Skule vara toppen också att få namnet på den operatör som kan detta ingrepp.

    Tack för att ni läste inlägget och om ni har någon erfarenhet att dela med er så skulle det vara toppen!
    Ha en bra dag /Alma

  • Anonym (Ida)

    Återställa på grund av vasektomi smärta t? Är det någon som vet/ kan eller har någon erfarenhet av det? 

  • FtS70
    Anonym (Ida) skrev 2023-10-28 16:52:43 följande:

    Återställa på grund av vasektomi smärta t? Är det någon som vet/ kan eller har någon erfarenhet av det? 


    Det behövs mer forskning på området, men det omvända operativa ingreppet tycks hjälpa vissa men inte andra. Att lägga egna pengar och sedan ev ha fortsatta smärtor avråder vi på mitt sjukhus i från. Här behandlas PVPS med terapi och smärtlindring.
Svar på tråden Ångrar vasektomi