• hejentjej

vilken matta ska man välja vid allergi?

haha 3 matt-tråden sen igår, sorry!!! men jag kom på att jag ju har lätt allergi, (pollen, och även viss (vad jag tror) damm-allergi.)
    vill ju inte köpa mattor för flera tusen och sen behöva slänga dem

VIlken av dessa 2 är bäst då?
    vill gärna ha någon av dem

1. Vitten matta från ikea, lång-lugg, material " 100% ren ny ull

2. ryamatta, (min pappa sa att detta ska man verkligen INTE ha vid allergi, stämmer det?)
    material på den : 100% polyamid!

och slutligen, klara man av en ludde fårskinn matta från ikea vid lätt allergi tro?

eller bör man undvika alla dessa helt? : ((
    vill ju så gärna ha dem!!!

vilken djungel mattor är! ska ju både passa i design/inredning och allergivänliga....

• Svar på tråden vilken matta ska man välja vid allergi?
  • Alessia

Ingen matta alls är väl det säkraste alternativet. Absolut inte typ ryamattor med lugg. Det måste vara sådant som är lätt att rengöra, dammsuga och hänga ut på vädring.

• hejentjej

så om jag väljer någon av dessa 3

1 Carl ryamatta från mio i 100% polyamid ca 2000 kr

2vitten matta i ull ikea ca 1000

3 eller hampen matta från ikea 395 kr  i POLYPRopen (står att den luddar mkt lite)

vilken är bäst då av dessa 3 tror nI?

kanske bäst å ta den billigaste så man kan ge bort den sen ; ) om den inte funkar? ; )

• Thursday

Mattor i plastmaterial drar ju å andra sidan åt sig mycket mer damm och är omöjliga att få rena...

• hejentjej

hmmm vad ska man välja då? jag ringde ikea förut!! men fick svaret att de inte visste!!! dåligt? eller?? hur ska man då veta???

• Tecken

"Håriga" mattor samlar gärna på sig damm. Har du funderat på en ripsmatta?

• hejentjej

rips?

vad är det?

nej jag har bara gått på vad ja tycker är fint : )
    tills min pappa sa att de kunde va sämre för min allergi
    hade inte tänkt på det innan : /

då jag inte har så stark allergi...
    men han avrådde mej ändå till rya....

men ja antar att ju kortare "lugg" desto bättre?

• Thursday

Sen är nog det viktigaste hur ofta man dammsuger snarare om man har matta eller inte. Min kompis som är lättallergisk har matta, till exempel.

• hejentjej

ja städar jämnt ; ) ska chansa me dessa mattor funkar de inte så får ja ge bort dem eller så! tack för råden!

Svar på tråden vilken matta ska man välja vid allergi?