• Anonym

Misstanke på autism hos barn på förskolan! Ni med erfarenhet, vad tror ni?

Vi misstänker att en tvååring på vår avdelning har någon sorts autism eller liknande. Vi har dock ingen egentlig erfarenhet utav detta utan känner bara att något är fel.

*Barnet pratar inte speciellt mycket
    *Reagerar sällan på sitt namn (men han är väl medveten om vad han heter, det är bara som att han ignorerar när vi pratar med honom.)
    *Tar sällan ögonkontakt
    *Blir jätte arg när han inte får just den leksaken han vill ha, ligger på golvet och skriker och sparkar länge.
    *Kan vissa gånger delta i exempelvis sångsamling aktivt men oftast är han bara där
    *Har svårt att sitta ner och äta. Kan vägra viss mat och är selektiv. Skriker i oändlighet tills han antingen får som han vill eller helt enkelt vägrar.

Dock märker vi att han är mer kontaktbar runt föräldrar och andra närstående, det är som att han vaknar ur en dvala när de kommer. Då pratar han mer och är kontaktsökande med dom, inte med oss.

Vi har haft honom i gruppen sedan i mars förra året.

Så vad tror ni?

• Svar på tråden Misstanke på autism hos barn på förskolan! Ni med erfarenhet, vad tror ni?
  • Anonym (A)

det är väl iofs inte personalens uppgift att sätta en diagnos men det du listar upp tycker inte jag nödvändigtvis behöver bero på autism.
    (jobbar med personer med autism)

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2010-01-29 15:41:33 följande:
    det är väl iofs inte personalens uppgift att sätta en diagnos men det du listar upp tycker inte jag nödvändigtvis behöver bero på autism.(jobbar med personer med autism)
    Nej, absolut inte personalens uppgift att sätta diagnos men om vi misstänker att något är galet är det vår uppgift att föra detta vidare till föräldrarna. Självklart skulle vi inte säga "vi tror att barnet har autism" utan snarare berätta hur vi upplever barnet på förskolan och be dem kontaka BVC med våra upplevelser.

Vi anser att han är så mycket avvikande från de andra i gruppen som alla är i samma ålder. Det är därför vi har reagerat från första start.
  • Anonym (ja me)
    Anonym skrev 2010-01-29 15:48:00 följande:
    Nej, absolut inte personalens uppgift att sätta diagnos men om vi misstänker att något är galet är det vår uppgift att föra detta vidare till föräldrarna. Självklart skulle vi inte säga "vi tror att barnet har autism" utan snarare berätta hur vi upplever barnet på förskolan och be dem kontaka BVC med våra upplevelser.Vi anser att han är så mycket avvikande från de andra i gruppen som alla är i samma ålder. Det är därför vi har reagerat från första start.
    Vi får hoppas att barnets föräldrar redan märkt det isåfall innan dagispersonalen, och jag tycker nte det är eran uppggift att tala om det för föräldrarna.
  • Anonym
    Anonym (ja me) skrev 2010-01-29 15:50:10 följande:
    Vi får hoppas att barnets föräldrar redan märkt det isåfall innan dagispersonalen, och jag tycker nte det är eran uppggift att tala om det för föräldrarna.
    Jag har läst att barn med autism ofta inte upplevs annorlunda av sina föräldrar då samspelet ofta fungerar bättre med närstående? Men som sagt, jag har inga erfarenheter av autism, det är därför jag öppnar för frågan här.

Och jo, det är faktiskt vår skyldighet att påtala för föräldrar när vi upptäcker avvikande beteendemönster.
  • Anonym (A)

ja men då hänger jag med, men ni har väl utvecklingssamtal där ni pratar om hur barnet har det på fsk osv har inget framkommit då?

sen tänker jag, är han ensambarn? bortskämd? blyg? försiktig?

jag har själv ett barn som är försiktig och lite blyg bland andra men som är väldigt framåt när vi är hemma, sen börjar hon iofs visa sitt "rätta jag" på fsk nu men då är det ändå mer än 1år sen fsk starten..

men jag är helt på din linje och givetvis måste ni ju säga nått om ni känner er oroliga

• Anonym

Har ni inget barnhälsoteam som kommer ut till förskolan? Boka tid med dem först och hör med dem vad ni ska göra.

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2010-01-29 15:55:55 följande:
    ja men då hänger jag med, men ni har väl utvecklingssamtal där ni pratar om hur barnet har det på fsk osv har inget framkommit då?sen tänker jag, är han ensambarn? bortskämd? blyg? försiktig? jag har själv ett barn som är försiktig och lite blyg bland andra men som är väldigt framåt när vi är hemma, sen börjar hon iofs visa sitt "rätta jag" på fsk nu men då är det ändå mer än 1år sen fsk starten..men jag är helt på din linje och givetvis måste ni ju säga nått om ni känner er oroliga
    Jo, han är ensambarn och är som sagt bara strax över två år. Vi har haft utvecklingssamtal med dem, senast i höstas och har då sagt hur vi upplever honom men kanske inte med den tyngd vi känner nu. Det är ju trots allt nu i den här perioden som avvikelserna verkligen börjar bli märkbara, när de andra barnen är så väldigt annorlunda mot just denna pojke.

Kanske är han bara sen i utvecklingen eller blyg som du säger (hans pappa är väldigt blyg han oxå) men magkänslan säger att det är något mer. Vi får helt enkelt avvakta och observera honom ytterligare. Fortsätter han vara så totalt ointresserad av sina jämnåriga framåt våren så får vi kanske ta upp det till diskussion då.

Juste, han är som gelé i kroppen, när man tar upp honom så blir han bara som gummimannen och har svårt att stå på sina ben. Vet inte om det kan vara ett tecken på något oxå? Men det kan ju oxå var normalt, så kunde min son vara tex. Men det känns som att det är så många olika smådelar som inte stämmer.
  • mirakelasta

Jag har en autistisk son, högfungerande. Han är idag 19 år. Inget av det du beskriver hade jag automatiskt förknippat med just autism eller någon bokstavskombination.

Därmed är det inte sagt att det inte skulle vara så.

• Anonym (Anonym L)

Hej! Tänkte fråga Hur det gick med detta barn? Vi har en son med exakt samma beteenden på Fsk. Han har iof precis börjat men känner mig orolig då han saknar socialt samspel 

Svar på tråden Misstanke på autism hos barn på förskolan! Ni med erfarenhet, vad tror ni?