När börja med mat, 5 v för tidigt född
MIn son föddes i v 35 och är 4 månader idag. Vet någon hur man gör med mat för prematura; kan jag börja ge 4-mån mat nu eller ska jag vänta in hans "riktiga" 4 månader, dvs om 5 veckor?
Tacksam för svar!
MIn son föddes i v 35 och är 4 månader idag. Vet någon hur man gör med mat för prematura; kan jag börja ge 4-mån mat nu eller ska jag vänta in hans "riktiga" 4 månader, dvs om 5 veckor?
Tacksam för svar!
Min syster födde sin son i v.35. Han har precis blivit 5 månader. Nu har hon börjat prova mata med lite morotspure.
Det är upp till sonen om han är mogen för det. Oftast klarar magen det, men ibland är inte munmotoriken utvecklad alternativt bebsien är inte intresserad av mat ännu.
Andra trådar där det diskuterats mat och prematurer.
www.familjeliv.se/Forum-3-142/m47150200-1.html
www.familjeliv.se/Forum-3-142/m46622140-1.html
Egentligen hade jag tänkt vänta med smakisar tills sonen var sex månader, för vi hade en väldigt väl fungerande amning. Men han var så intresserad av mat och satt och smaskade på händerna när vi andra åt så jag började ge honom smakisar mellan 4-5 månader. Han föddes i v.35+1
Min dotter födes i v.34+6 och jag började ge henne smakportioner när hon var 5 månader korrigerat.
Hej hej,
min son fick lite smakisar efter 4 mån och han var inte alls sugen på det och vi skulle ut å resa ändå så jag la ner. ( han var förr på din BF) Vi körde med ersättning tills han var 5.5 mån och nu när han är nästan 6 så äter han en portion blandade grönsaker dagligen..... nästa vecka blir det fisk o kyckling osv osv....
Tycker absolut att du ska vänta och speciellt som ditt barn är för tidigt fött. Allt har sin tid och jag kände direkt att 4 mån var för tidigt. Dom klarar sej lätt på ersättning till dom är 6 mån sen kommer det bara av sej själv....
Hur vill han själv? Verkar han vara intresserad av att testa eller tycker han mest det är kul att titta på?
Jag tror mer på att känna efter själv med sitt barn än att gå helt efter rekommendationer och månadsindelning av mat. Om han vill äta så visst, ge honom lite att smaka på. Om han inte vill ha så tar ni det senare...
Kan tillägga att min son (född 35+1) inte riktigt gav oss nått val, ge mig nått att äta på annars kräks jag på dig! Han visade tydligt med munnen och kroppen att han ville ha han också och blev så arg att han började hoppa tills han klöktes annars, kanske lite extrem men sån är han min pojk... =) Då var han ett par dagar under 4-mån, ej korrigerad tid! Sen har vi ju iofs inte kommit upp i några större mängder förräns nu i veckan (han är knappt 6 mån nu).
Gör det som känns bra för er helt enkelt!!
började med smakisar då dottern var 1,5 månader född vecak 29+4
läkaren sa att man inte korrigerar på maten
å d gick bra hon åt mer å mer.
Du behöver inte korrigera för maten, men prova lite i taget... det är så olika från barn till barn. Mina tvillingar födda v35 fixade inte alls puréer, hade starka kräkreflexer... gav dem lite babygröt och välling istället och succesivt mat i 6mån ålder. Dottern född v32 åt glatt sina puréer vid 4-mån ålder :)
Vår Premkille född 6v för tidigt fick följa sin riktigt ålder när det gäller mat och allt, alltså började jag med smakisar när han var runt 4-5 månader och det gick jättebra!
Hej.
Min flicka är med född 5 veckor för tidigt men jag började lite smått med smakisar då hon var fyra månader och det gick jätte bra. Nu är hon sex månader och äter för fullt. Så det har väl lite med att göra hur barnet är moget? Min har alltid varit matglad så det har alltid varit lätt att mata henne.
Min son som är 7 veckor för tidigt född började äta när han var 4 månader och det gick hur bra som helst. Också alltid varit matglad och enkel att mata.