• Anaiah

Vilken smittorisk är störst?

Vi har nyss kommit hem från BB med vår andra son, född i vecka 34+6 och som alla nyfödda är han känslig för infektioner och som prematur dessutom extra mottaglig.

Problemet som vi har nu är att storebror, 19 månader, är totalt uttråkad och frustrerad. Han går på allt han inte får leka med, spisen (trots spisskydd som han kan komma in under), elurtagen (trots pet-skydd), in i kökslådorna (trots barnspärr där också), slänger sig ibland över oss föräldrar när vi håller lillebror, springer in i badrummet och sätter på tvättmaskinen osv. Vi försöker begränsa tillgängligheten till sådant som inte är ok att leka med så att vi inte ska behöva neja honom stup i kvarten (det blir så tråkigt), men allt går inte att ta bort/gömma och dessvärre är han för smart för sitt eget bästa och listar snabbt ut hur han ska komma åt de förbjudna sakerna i alla fall.

Vi försöker att ge honom mycket egentid med oss, en i taget, hittar på nya saker att göra. Vi satte upp ett barnbord och två stolar samma kväll som vi kom hem med lillebror och han har fått en lek-spis av gammelmorfar för två dagar sedan, men tyvärr ratar han de nya sakerna.

Han behöver stimuli och vi VET att öppna förskolan skulle passa honom perfekt! Tyvärr vet vi också att det är mitt i RS- och vinterkräksjukesäsong och inte nog med att lillebror är nyfödd och prematur, storebor får besvärlig förkylningsastma också så vi vill ju undvika så många infektioner som möjligt.

Min fråga är nu, vad är värst ur smittosynpunkt - att bjuda hem vänner med barn i hans ålder eller att ta med storebror till öppna förskolan några gånger i veckan?

• Svar på tråden Vilken smittorisk är störst?
  • cherrypie

alla förkylningar överförs väl gnom luften..så det är väl lika illa...eller?

• gosnosens mamma

Om man tar hem kompisar så tar man ju inte hem personer som är sjuka eller förkylda. På öppna föskolan har man ju inte den "kontrollen", där kan jag nästan garentera dig att det kommer finas barn som är förkylda!

Så att ta hem friska personer och vara noga med handhygien borde ju vara det bästa av de två alternativen! Och sen inte låta storebrors kompisar och föräldrar hålla och greja med den lille!

• gosnosens mamma

Hade ni tänkt ta med den lille till öppna förskolan?
    Om inte så borde ju inte det vara någon fara heller, att gå dit med storebror menar jag!

• gosnosens mamma
    gosnosens mamma skrev 2010-01-27 16:54:58 följande:
    Hade ni tänkt ta med den lille till öppna förskolan?Om inte så borde ju inte det vara någon fara heller, att gå dit med storebror menar jag!
    Missa förkylningsastman, tycker det bästa är det första inlägget jag skrev!

Nu ska jag inte terra denna tråden mer! ;)
  • Proletariatet

Jag håller med gosnosens mamma, ta hem barn och föräldrar som är införstådda i hur viktigt det är att de är helt friska.
    På öppna förskolan hör man ju ofta "Hen är bara lite snorig" "Hen hostar bara lite", så nu alldeles i början är det ju jättebra om ni har en omgivning med barn som kan hälsa på.

• Anaiah
    gosnosens mamma skrev 2010-01-27 16:54:58 följande:
    Hade ni tänkt ta med den lille till öppna förskolan? Om inte så borde ju inte det vara någon fara heller, att gå dit med storebror menar jag!
    Nej, gud nej! Både jag och sambon är föräldralediga så det skulle i så fall vara storebror och pappa om går till ÖF, men det stämmer det som du och Futurum skrivit - det är nog bättre att ta hem folk som är införstådda i läget snarare än att gå till ÖF. Ibland ser man inte skogen för alla träd

Tack för bra svar!
Svar på tråden Vilken smittorisk är störst?