• foxy

Minirin.. Erfarenheter?

Min son fyller 6år nu i mars. Han har blöja på natten och den är alltid överfull varje morgon.

Vi har fått tips om minirin...
    Jag undrar om någon har erfarenheter av att använda detta?
    Hjälpte det? hur snabbt? biverkningar osv
    Berätta...
  • Svar på tråden Minirin.. Erfarenheter?
  • LinRas

Kan bara rekommendera Minirin. Vår pojke har fyllt 7 år och han har i två perioder tagit Minirin. Inga biverkningar alls vad jag har märkt. Funkade nästan meddetsamma. Vi slutade med blöja och tog två tabletter innan han gick och la sig, blev ett par missar någon natt, men annars har det funkat fin fint. Men det beror väl säkert på orsaken.. I vårt fall vaknade aldrig vår pojke när han var kissig, han sov så hårt. Nu klarar han sig utan Minirin och det händer nästan aldrig olyckor.

• Kimban

Nu är ju detta ett tag sen men jag fick minirin när ja va liten först spray sedan tabletter, ja kunde ta dom någon gång och det funkade varje gång. Alltså jag åt de inte hemma men om jag skulle sova borta el så. Så ja behövde inte ta dom under en period för att de skulle verka eller så.
    Har ni provat ringmatta? Min erfarenhet är iof att barn som kissar ner sig vaknar inte av den heller , då anledningen att de kissar ner sig är att de sover så hårt. Men man kan ju testa!

• foxy

Hampus har problemet kvar å är över 6,5 år nu.. sköterskan säger att för att börja med minirin måste han va HELT olycksfri på dagen.. men vilken 6-åring råkar inte kissa ner sig nån gång ibland?

jag menar en olycka på två veckor på dagtid e väl inte jättemycket?

• Kimban
    foxy skrev 2010-11-29 10:37:49 följande:

Hampus har problemet kvar å är över 6,5 år nu.. sköterskan säger att för att börja med minirin måste han va HELT olycksfri på dagen.. men vilken 6-åring råkar inte kissa ner sig nån gång ibland?

Varför kissar han ner sig på dagen? Är det för att han leker så han glömmer? För i sådana fall är det ju konstigt det gör ju barn,
    Men varför måste han vara torr på dagen? Det har ju egentligen inget samband eller?
  • Findusfideli

Jag har bara goda erfarenheter av Minirin. Funkade klockrent direkt och sedan körde vi det i omgångar och plötsligt gick det utan. Min son sover också jättehårt, så ringmatta var ingen vits. Däremot har han alltid varit helt torr dagtid. Min syster fick också Minirin, men hon kissade på sig även dagtid. Det fungerade för henne med.

• Super blondinen

Jag rek minerin nässpray och va noga med att få just minerin för det finnes en som är billigare som fungerar sämre.
    Våran dotter kissar inte lika ofta ner sig nu det har bara blivit bättre.
    Lycka till

• mor 3barn

Våra 2 döttrar har testat minerin utan resultat de har testat spray och tablett under tungan.
    Tabletterna fick vi sluta med direkt då båda döttrarna är fisk o skaldjursallergiker och blev sjuka. 

• cosinus
    foxy skrev 2010-11-29 10:37:49 följande:

De flesta skulle jag säga faktiskt. Min 5-åring (6 i maj) har också olyckorpå dagarna än (fast kanske 1 större varannan vecka och så halvblöta kalsonger betydligt  oftare) och det är inget som jag upplever hos hans kompisar alls. Han kissar också konstant ner sig på natten (han vägrar blöjor och har så gjort sen lillebror blev nattorr i somras)

Min dotter har kissat ner sig 2 ggr sen hon var 3 år.

På 6-års verkar det vara rätt ont om kissolyckor så en på två veckor känns som rätt ofta i den åldern enligt mig och jag hoppas verkligen att min son hinner få lite bättre koll innan skolan börjar i höst.

Till oss har barnmottagningen sagt att man börjar prata åtgärder på nätterna först när de fyllt 6 år men vi ska dit nästa vecka och kissa i en specialtoalett så vi får väl se vad de säger efter det. Här verkar de helst skriva ut larm men om det så skulle kopplas till brandvarnaren skulle ändå ite sonen vakna för han sover så sanslöst hårt så vi får väl se vars det landar.
  • skoladan

Minirin hjälpte inte alls när man flicka fick det när hon var 6 år. Hon kissade på sig i alla fall. När hon provade det igen när hon var c:a 10 år funkade det bra. Hon tog det när hon skulle sova över hos någon, eller när vi var på resa. Hon slutade av sig själv att kissa i sängen när hon var lite mer än 12 år.

• foxy

Har äntligen fått minirin till min son (som nu fyller 9 i mars) det fungerar ganska bra.. Nån natt har vart våt men de är väl kanske en natt på två veckor istället för varje natt...

Svar på tråden Minirin.. Erfarenheter?