• Emmisen80

Prematur, vilken strl???

Hej!
    Har blivit faster till en liten sötnos född i v30, nu har hon blitt snart 3v å vuxit på sig lite å fått komma ur kuvösen...
    Å ska ju få börja med lite kläder, å det vill man ju köpa!! :)))
    Men det finns ju tyvärr inte så mkt å välja på å vilken strl har de när de ligger på ca 1.6kg å 41cm långa... ???
    Tänkte att ni som haft egna prematur barn har lite mera koll...

• Svar på tråden Prematur, vilken strl???
  • gosnosens mamma

Hej!

Runt strl 40-44 skulle jag tippa på! Om hon är 41 lång skulle jag köra på 44, de växer så det knakar! :)

Babyproffsen har en del kläder, samt http://www.pytteliten.net/  :)

• soder76

Jag hade nog satsat på strl 40/45 eller strl 44. Tänk dock på att det är mycket bättre med en omlottbody än en body man ska dra över huvudet på så små. Även om hon har kommit ur kuvösen så kommer hon antagligen ha lite övervakningssladdar ett tag till och då är omlotten att föredra.

• Emmisen80

Okey, då satsar ja på 44... Men mössa då?
    Huvet var 29cm när hon kom.. Strl 32??

• Tiddellipom

Vår kille är 46 cm och 2320 gr nu efter 6 veckor (var 1760gr/43 cm vid födsel, 31+3).

40/45 och 44 passar fortfarande bra, men ofta fortfarande på gränsen till lite stor. Men, mycket av kläderna går att rulla upp runt muddar så det går bra. Storlekarna skiljer sig mycket mellan kläderna. Storlek 40/45 på kläderna med texten "sötnos" (orkar inte googla fram vad märket heter) är fortfarande mycket stort i omlottbody, annat sitter som en smäck.

Angående mössa så har en del märken klädesstorlek i mössa så se upp med det. 38 kan innebära både beräknad huvudstorlek vid 38 cm lång och omkrets 38.

• Maria K

Tror också att stl 44 borde vara lagom, men tänk på att köpa byxor/pyjamas utan fötter då många prematurer har mätare på fötterna.

• sahara sahara

40/44 hade min dotter när hon kom, och hon var större - 2645 gram och 47 cm. Hon gick inte över på 50 helt förrän hon var över en månad.

Och jag tyckte att omlottbodies var mycket sämre. De glipade mer och täckte dåligt vid halsen = kallare.

De har fått in en hel del prematurkläder på närmaste Name It såg jag när jag var där sist.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • SanniXx

Skulle också satsa på 44 Det hade min dotter när hon började använda kläder. Hon vägde 1965g och var 42.5 när hon föddes. Men som någon skrev så tänk på byxor utan fötter pga mätare, sen är omlottbody nästan ett måste om den lilla även har sladdar från elektroder på bröstet (lättare att sätta fast dom igen om de lossnar) Sen vill man gärna inte trä över huvudet.

Mössa köpte jag, men hon använde den aldrig. Det var varmt ändå i mammas famn eller på värmebädden.

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • feelings

Hej TS!

Min dotter föddes 12 veckor för tidigt och då var det inte vanligt med storlek 40-44 i vanlig affär utan jag fick åka till sjukhusaffären... som inte var billiga .. ;(

Dock så hade avd. löst några bekymmer.... Det fanns nämligen en ängel på avd som sydde egna minikläder... efter mått....

Men som de flesta säger så växer de ur dem så snabbt...
    Jag hade köpt en body inne på american were eller vad den hette ... och tvättade den och vips så hade den krymt och passade en liten skit på 1,5 kg.

Omlott är det absolut bästa du kan köpa till en sådan liten med tanke på huvudets skörhet , sockar ja de åkte av oavsett om min dotter var en 40 eller 56a ...

Mössan köpte jag efter att ha med mig måttet på hennes huvud... affären hjälpte till och visa mig vilka som skulle kunna passa.

Jag har en 8,10 åring och bebis i magen samt en make;)
  • Mama Li

Vår son var 39 cm lång när han föddes, vägde bara 1210 gram. Hans första plagg kom från Fixoni, han var ca tre veckor gammal och vi hade köpt storlek 40. Jag tycker storlekarna varierar mellan olika märken. Fixoni har ganska små kläder, finns på t ex Babyland. Polarn och pyrets prematurkläder är ganska stora. Lycka till.

Svar på tråden Prematur, vilken strl???