• isisisis

På tv 4 10.00 embryodonation,

Reportage med en kvinna som gjort embryodonaton från Sverige i programmet
    Efter 10 med Malou.

• Svar på tråden På tv 4 10.00 embryodonation,
  • Kurreburre

Kan inte fatta att det inte är tillåtet i Sverige än!!! Kan inte förstå vad som är så stor skillnad mellan det och spermie- eller äggdonation. Men det va ju iofs inte så längesen äggdonation blev tillåtet i Sverige. Man tycker att Sverige är ett modernt och liberlat land men i de här frågorna ligger vi långt efter.
    På der här sättet kan fler par få hjälp, de embryon som idag "kastas" kan få bli liv ist. Det påminner mycket om en adoption fast bättre enligt min mening, barnen har andra biologiska föräldrar men får stanna kvar och växa upp hos den mamma som föder dem. 
    Jag hoppas verkligen att den motion som ligger i riksdagen tas upp och så småning om går igenom. Likaså surrogatmammor!

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • isisisis
    Kurreburre skrev 2010-02-01 15:19:54 följande:
    Kan inte fatta att det inte är tillåtet i Sverige än!!! Kan inte förstå vad som är så stor skillnad mellan det och spermie- eller äggdonation. Men det va ju iofs inte så längesen äggdonation blev tillåtet i Sverige. Man tycker att Sverige är ett modernt och liberlat land men i de här frågorna ligger vi långt efter. På der här sättet kan fler par få hjälp, de embryon som idag "kastas" kan få bli liv ist. Det påminner mycket om en adoption fast bättre enligt min mening, barnen har andra biologiska föräldrar men får stanna kvar och växa upp hos den mamma som föder dem.  Jag hoppas verkligen att den motion som ligger i riksdagen tas upp och så småning om går igenom. Likaså surrogatmammor!
    Precis.Jag tycker likadant.
  • spiralling

Jag håller också med. Och likaså att det skulle vara tillåtet med 2 donatorer om man har både kvinnlig och manlig faktor. Är ju tillåtet i de flesta Europeska länder...
    Hörde ett radioprogram om surrogatskap. Tydligen är det också på tapeten nu eftersom svenska par åker utomlands för detta. Barnen finns hos oss idag. Ska dessa barn vara olagliga pratade man om.

• Bette
    Kurreburre skrev 2010-02-01 15:19:54 följande:
    Kan inte fatta att det inte är tillåtet i Sverige än!!! Kan inte förstå vad som är så stor skillnad mellan det och spermie- eller äggdonation. Men det va ju iofs inte så längesen äggdonation blev tillåtet i Sverige. Man tycker att Sverige är ett modernt och liberlat land men i de här frågorna ligger vi långt efter. På der här sättet kan fler par få hjälp, de embryon som idag "kastas" kan få bli liv ist. Det påminner mycket om en adoption fast bättre enligt min mening, barnen har andra biologiska föräldrar men får stanna kvar och växa upp hos den mamma som föder dem.  Jag hoppas verkligen att den motion som ligger i riksdagen tas upp och så småning om går igenom. Likaså surrogatmammor!
    Håller helt och hållet med dig om att allt det borde bli lagligt i Sverige, sedan tycker inte jag att det är rätt att donatorerna inte får vara anonyma, jag menar en donator donerar en cell inte ett faktiskt liv. De barn som blir till via donationsägg/sperma skulle inte blivit till om inte den tredje parten fanns där, sedan så är man ju biologisk mamma om man burit på barn via ÄD men inte genetisk.

Epigenetik är även något som forskas mycket på nu, det pratade de ju om i morgonprogrammet med Malou.

Bette
  • Kurreburre

Vad jag har förstått så är surrogat inte reglerat i lagen i Sverige så det är inte olagligt men det finns heller ingen lag som säger att det är lagligt därför blir det brydderi hur det ska hanteras när barn kommer till Sverige som fötts genom surrogat utomlands.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Blå mosaik

Hej!

Visst är det sjukt att Sverige inte tillåter Embryodonation, men det var ju samma visa innan äggdonationen blev laglig - fast inte privat!
    Jag har en högt, högt älskad son som kom till med hjälp av embryodonation i England. De har samma system som i sverige att donatorerna blir kända för barnet, om barnet vill och det tycker jag är bra!
    Vi valde att ha det så för vårt barns skull.
    Jag såg just Malous program från i måndags och är IRRITERAD!
    Det framgick att kvinnan som intervjuvades var en av de första i världen att bli gravid med embryoadoption. Visst - NOT!
    Rent fakta fel - oproffsigt av Malou och co att inte researcha saken ordentligt.
    Det heter Embryo DONATION, precis som äggdonation eller spermiedonation - inte embryoadoption! Adoption har en helt annan innebörd.
    Dessutom har den här "nya metoden" (som man uttryckte det) funnits i över 20 år! 
    Det är ju "bara" en vanlig IVF men med donerade celler.
    Suck!
Svar på tråden På tv 4 10.00 embryodonation,