lindamartina skrev 2010-01-24 15:33:25 följande:
Hej! Bra forum här, där man kan få svar på frågor och även ställa frågor. Jo jag funderar på vilken veckopeng alternativt månadspeng man kan ge en 13 åring. I mitt fall har jag en 13 årig dotter som vi ger 200kr i veckan till. Då får hon köpa sig det hon vill ha och så. Vad tycker ni är rimligt eller vilken peng ger ni era tonnårsbarn?
Hej.
Jag tycker man som förälder kan ge det man tycker passar barnens behov. Och det man har råd med. Jag har två barn på 11 och 13. Yngsta får 200 och äldsta får 300 i månadspeng! Utöver det brukar jag ge en tjuga på lördagar till godis. Jag har bestämt den summan för att de ska lära sig hantera pengar. Få förståelse, pengar är inte gratis, de trillar inte från ett träd likt löven på hösten.... Vill de ha dyra saker får de spara, som alla andra. Det är så mycket andra kostander i hushållet nu för tiden så jag tycker att det är bra om de får en helhetsbild. Vill man ha internet och en massa tv-kanaler, bensin till bilen för att kanske åka till badhus, skidbacke eller annat kul, kanske något fritidsintresse, ja då kan man inte vänta sig en stor månadspeng. Det är vad som gäller för mina barn.
Men jag är övertygad om att vi som förälder kan lära barnen ansvar med pengar vad de än får i månads/vecko peng.