Amningsvägran vid 4,5 mån - blev bra
Hej,
tänkte bara dela med mig av min lilla historia eftersom jag själv sökte hjälp helt desperat på nätet då min lilla son började vägra tutte.
Det började för flera veckor sedan, så mycket spännande runtomkring att det ibland var svårt att koncentrera sig på att äta. Jag trodde det var utvecklingsfasen.......men icke sa nicke. Förrförra veckan började han tuttevägra mitt på dagen, för att efter några dagar mer eller mindre totalvägra (inte ens när han var extremt sömnig ville han). Jag blev jätteledsen, kände mig oförmögen att ge min son mat och började såklart leta efter tips och råd samtidigt som sonen fick ersättning utöver de smakisar han fått sen 3,5 mån. Det jag läste gjorde att jag fick dåligt samvete över att ha gett honom napp, flaska (vid 2,5 mån så att jag skulle få sova lite mer än 90 min i stöten) - nu ville han ju inte längre ha bröstet. Samtidigt tyckte jag det kändes lite konstigt, bebisar är faktiskt inte så dumma och kan särskilja de olika sakerna. Funderade över om det kunde vara att jag precis fått min mens i samband med att han totalvägrade, eller om han var täppt osv osv. Jag provade amningshjälpens råd (att parkera sig naken med naken bebis i sängen) men gav upp efter några timmar då illvrål av hunger satte in.....jag sprutade bröstmjölk i mungipan, jag satt med ett lakan över huvudet för att skärma av, pretty much allt utom att hänga upp och ner.
En enda plats fungerade - i duschen under den kvällsliga ångbastun. Men så småningom, efter några dagars lirkande (var noga med att bara erbjuda, aldrig tvinga) så tog han bröstet mer och mer. Nu ammar han jättebra på natten, nyvaken, tröttgrinig och i duschen. Såklart kompletterar jag med ersättning, men det går verkligen åt rätt håll. Nu har han plötsligt kunnat ta bröstet lite hipp som happ några gånger också. Det känns bra att iallafall kunna delamma, så att amningens alla positiva effekter inte upphör tvärt redan vid 4,5 mån - men det känns också skönt att han kan ta annat- det är ju ändå det som är meningen.
Ville bara dela med mig till andra som också får problem - förhoppningsvis så löser det sig! Och även om det inte gör det - var glad att din bebis är så framåt!