• IDA30

Ni som fått de barn "ni vill ha" med hjälp av IVF

Visste inte riktigt var jag skulle lägga detta men försöker här. Undrar lite hur ni mår och tänker som fått de barn "ni vill ha" med IVF. Det vill säga inte önskar flera barn. Jag har har den enorma lyckan och turen att få 2 barn med IVF och känner nu att jag är nöjd, min familj är komplett.

Åren vi kämpat har varit så fulla av sorger, tårar, avundsjuka och allt annat man går igenom som ofrivilligt barnlös. Det känns så konstigt att vara ur detta nu. Att inte mer behöva räkna efter på ägglossning osv osv. Det vill säga inte längre ha en idientitet och ett liv som ketsar runt att bli gravid och få barn.

Hur tänker ni andra. Hur har detta påverkat er? Hur känner ni nu inför andra som blir gravida osv.

Jag tror jag aldrig kommer att kunna släppa detta helt. Det var trots allt under så många år en så stor del av mitt liv. Men jag tänker varje dag hur obeskrivligt lyckligt lottad och tacksam jag är.

• Svar på tråden Ni som fått de barn "ni vill ha" med hjälp av IVF
  • Meddelande borttaget
  • Lyxmamma

Jag svarar gärna även om vi inte är helt klara än. Jag ruvar just nu på ett syskon till vår lilla IVF dotter. Men innan min dotter kom så hade jag velat ha barn i åtta år och jag hade försökt i några år innan hon kom till världen. Missfall och spruckna relationer tills jag träffade min man och fick vår dotter. Samma dag som jag fick plus på stickan med vår dotter så kände jag det du pratar om. Jag var glad men jag kunde inte blir helt glad. Det går inte att beskriva känslan. Samma sekund som plusset visade sig så var jag inte längre ofrivilligt barnlös och allt som var jag försvann så en sekund. Det kändes jättekonstigt samtidigt som jag så klart var jätteglad för det. Men det var svårt att ställa om sig till en kvinna som väntar barn från en kvinna som var desperat och grät för att hon inte visste om hon någonsin skulle bli mamma. Alla tårar slutade, alla oroliga funderingar, alla samtal med min man och mina vänner etc. Det var en mycket underlig känsla så jag förstår verkligen vad du pratar om och jag har undrat mycket över det och är jätteglad att hitta en tråd som uttrycker det här i ord. Har hållit det mest för mig själv under den här tiden för det har känts så otacksamt och underligt. Det var skönt att "höra" att andra upplevt det också.

• carlan

Jag som inte fått mina barn jag vill ha kan också känna att det är skönt att folk berättar om hur det kännt.

Jag blev nyligen gravid men nu lett till missfall. Jag känner igen mig i dig Lyxmamman när du beskriver hur du kände när du plusa på stickan.

Jag fick dock ett väldigt svagt plus och var lite orolig över detta men jag hade även en konstig känsla i kroppen. Inte att jag var gravid utan kändes ganska tom.

Nu jagar jag vidare på ett till + väntar på min mens.

Längtar erfter tills jag får vara i eran sits. Den dagen kommer fast väntran kommer att vara lång. Ska tänka på era inlägg när det går extra jobbigt.

Tack!

• Solkattan

Intressant tråd...
    Är väl inte heller helt klar med barn ( har fått et via IVF och spermiedonation ) men vi kommer väl försöka oss på ett syskon när tiden är "mogen".
    Men visst har livet förändrats! Det känns ibland så konstigt att man inte längre tillhör de ofrivilligt barnlösa... känns som om de åren som barnlös satt djupa spår.
    Sitter fortfarande o läser på forumet om ofrivilligt barnlösa. Har ibland svårt att jämföra mig med "normala" mammor...
    Det känns som om man har en stor svart ryggsäck bakom sig som andra föräldrar inte riktigt förstår...
    Det som kan göra mig lite extra ledsen är när vuxna pratar om sina barn som en "börda".
    Oj.. nu vaknade älsklingen....!!!
    ska följa denna tråd!

Svar på tråden Ni som fått de barn "ni vill ha" med hjälp av IVF