Bröstvävnad i armhålan.
AJ jag har ont!
AJ jag har ont!
Jag har så.. efter första barnet var det HEMSKT i början men man vänjer sig liksom, då hade jag extremt mkt mjölk också som gjorde det värre.. hade mjölkstockning 4 månader inann hon föddes och hon är ändå född i v.30!
Fick gå med stora onda körtlar under armarna för man fick ju INTE klämma ur mjölken då pga risk för prematurfödsel.. kanske därför hon ändå föddes så tidigt pga mjölken osv.. fick antibiotika då för min mjölkstockning och den gav med sig hyfsat men jag läckte som ett såll! Plaskblött i sängen varje morgon och luktade ständigt sur mjölk! :-P
Inte roligt.Så jag förstår hur du känner men som sagt.. det stabiliserar sig och man vänjer sig liksom och då gör det inte lika ont längre, men jag masserade ut mjölken precis innan amning så att knölen skulle göra mindre ont ioch med att den tömdes .
Hade glömt bort hur det var tills jag såg din tråd. Är gravid nu med en sladdis och blev för ett stund lite rädd att det ska bli samma igen, men trots att jag är i v.22 så läcker jag inget alls ännu.. (peppar,peppar..) så hoppas att alla amningsperioder (har fött 5 barn)har stabiliserat det så att säga, för det har blivit bättre och bättre och det tror jag det blir för dig också!
Inte mkt till tröst just nu kankse men det finns ändå en ljusning till sist.
Japp, jag har likadant. Läkaren har rätt, det är bara att vänta ut det... för mig har det tagit någon vecka innan det blivit bättre.
Har också haft detsamma, lika stor. Det tog (vad jag minns) ett par, tre veckor till den gick tillbaka. Sen gjorde det inte alls ont mer, varken vid amning eller annars.
Tips på behandling: som vid mjölkstockning. Värme, massage mm.
Detta en gammal tråd, men svarar iallafall ifall någon skulle hitta fram hit ännu.
Under graviditeten fick jag också svullnader under ena armen, och när mjölken rann till efter barnet var fött, blev de riktigt stora, hårda och ömma - precis som insändaren skriver. Det beror på att det är bröstvävnad.
Man kan mjukt massera - använd absolut inte styrka. Massage och varmt vatten hjälpte mig nog inte nämnvärt. Men efter några dagar hade den börjat gå tillbaka och sedan störde den inte längre under amningen.
Väntar nu mitt andra barn, och svullnaderna är igen där - till den grad att jag helst använder toppar med ärm (bor i tropikerna), för de är tydligt synliga och folk lägger märke till dem.
Enda sättet att bli av med dem är att operera bort bröstvävnaden i ärmhålan.